Skip to main content
 

A dolgok internete (IoT) mind jobban és jobban formálja át a legtöbb iparágat. Ez alól a szállítmányozás és a logisztika sem kivétel, sőt, ez a szakág élen jár az Ipar 4.0 által diktált technológiák fejlesztésében.

A logisztikai és informatikai vállalatok előrejelzése szerint a dolgok internete 15 százalékkal növeli a szállítmányozás és az ellátási lánc teljesítményének hatékonyságát. Utóbbi azt a folyamatot jelenti, ahogy például egy autó elkészül a különböző alkatrészekből. Egy, a győri gyártósorról legördülő Audi A3 Limousine például több ezer alkatrészből áll össze munkások és robotok közös munkájával, akik mindig a megfelelő időben kapják kézbe, illetve robotkarba a megfelelő alkatrészt. Ez például egy ellátási lánc. Hogy a folyamat gördülékenyen menjen, szükség van a gépek közötti kommunikációra, amivel a logisztikai ágazatban is lényegesen könnyebbé vált az adminisztráció és kevesebb az elpazarolt idő. Az okosautóktól a repülő taxikon át az autonóm teherhajókig számtalan ponton lesz hatással a technológia arra, hogy miként juttatjuk el az embereket és a termékeket A pontból B pontba.

Intelligens raktárak

A raktárak egyik alapvető követelménye a biztonságos áruelhelyezés és az áru védelme. Utóbbihoz nem szükséges emberi felügyelet, a riasztók érzékelői és a biztonsági kamerák felfedhetik a lopásokat és védhetik a raktárkészletet. Lássuk, hogyan képesek ezek a raktári eszközök emberi közreműködés nélkül dolgozni, ráadásul éjjel-nappal, megszakítás nélkül. Számos raktári robot létezik. Van olyan, ami a gyár mennyezetén – hasonlóan a nyári bobpályához – végigszaladó sínen viszi a megfelelő munkaállomásra a szükséges alkatrészt, de létezik olyan raktár is, amiben vezető nélküli targoncák dolgoznak. A Fetch Robots szakemberei leginkább egy túlméretezett robotporszívóhoz hasonlító megoldást dolgoztak ki. A rendszerek beépített fedélzeti informatikai egységgel készülnek, kikerülik az akadályokat, és sem egymással, sem a körülöttük lévő emberekkel nem ütköznek össze. A fejlesztést egy saját felhőalapú platformmal és egy grafikus felhasználói felülettel kombinálták, így nem kell különösebb képzettség a beüzemeléséhez.

A Bosch Hatvanban épülő új raktárbázisa összekapcsolja majd az Ipar 4.0 berendezéseket, alkalmazásokat és folyamatokat. A Bosch telephelyein megvalósított, sokrétű Ipar 4.0-s megoldások célja a gyártási és logisztikai folyamatok gyorsítása, valamint a termékek és a szolgáltatások biztonsági és minőségi színvonalának további emelése. Ilyen technológia például a Bosch számos telephelyén használt RFID (Radio Frequency Identification, rádiófrekvenciás azonosítás) alapú leltározás, a hatalmas adatmennyiségek felhőalapú tárolása és feldolgozása, vagy említhetjük még például a hálózatba kapcsolt akkumulátoros csavarozókat is, amelyek centiméternyi pontossággal jelentik pozíciójukat a központi termelési rendszernek, amely ennek megfelelően adja meg az egyes szerszámoknak az adott feladatukhoz szükséges meghúzási nyomaték értékét.

Biztonságban a dolgozók

A jövő gyáraiban és raktáraiban is fontos a dolgozók biztonsága, Az intelligens megoldások, az eszközök és javak monitorozásán túl a munkavédelemben is felhasználhatók. A raktározás biztonságossága és a gépek optimalizálása akár azt is eredményezheti, hogy egy villástargonca már azelőtt figyelmeztet a defektre, mielőtt bárki használni kezdené. Ráadásul azzal, hogy az okosrendszerek használata csökkenti az emberi beavatkozások szükségességét, a balesetek száma is kevesebb lesz. Az amerikai Union Pacific, az USA legrégebbi vasúttársasága az IoT technológiák alkalmazásával tudja előre jelezni a berendezések meghibásodását. A kerekek épségét a sínekre helyezett szenzorok segítségével ellenőrzik, és ezzel csökkentik a használatból eredő – baleseteket, késéseket, sőt akár több millió dolláros károkat okozó – kisiklások lehetőségét.

Átalakuló csomagszállítás

A csomagszállításban már ma is alkalmazzák a legkorszerűbb technikákat, elég csak az online csomagkövetésre gondolni. Élő térképen követhetjük, éppen hol és merre halad a megrendelt csomagunk és a szállítóval is egyszerűen kapcsolatba léphetünk. Tíz-tizenöt év múlva várható az önvezető teherautók megjelenése is, ami tovább forradalmasítja ezt az iparágat. Az USA-ban már ma közlekedik olyan teherautó, ami ugyan nem teljesen önvezető (vagyis ül benne sofőr), de bizonyos körülmények között teljesen át tudja venni az irányítást. A DHL csomagküldő vállalat 2018 második felében már élesben teszteli azt az új technológiát, melyben elektromos teherautóikat új, önvezető kellékekkel szerelik fel. A DHL azt is hangsúlyozta, hogy dolgozóiknak nem kell aggódniuk munkahelyük elvesztése miatt, mert az új önvezető járművek is igényelnek munkaerőt.

Az önvezető járművek megjelenésével (lehetnek azok drónok is) gyorsabb, kényelmesebb és költségkímélőbb lesz a kiszállítás. Az önvezető jármű egy adott helyszínre kiszállítja a csomagot, majd azt elhelyezi egy csomagautomatában, a címzett pedig egyszerűen átveheti az adatait tartalmazó digitális kóddal (QR-kód). A csomagszállításban az autók és a teherjárművek mellett jelentős szerepet kapnak a drónok. Ezek nagy előnye az önvezető, földön közlekedő járművekkel szemben, hogy a levegőben lebegve, a szállítási cím környékét egy kamerán át pásztázva, akár még ajánlatokat is készíthet a megrendelőnek, hogy milyen termékekre lesz szüksége a közeljövőben. Ezt az ötletet a drónos kiszállításban élen járó Amazon már le is védette.

Iratkozz fel hírlevelünkre!