Skip to main content
 

Egy különleges pódiumbeszélgetésre invitálta nemrég a G7 gazdasági portál a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának vezetőjét, Szászi Istvánt. A résztvevők arról beszélgettek, hogy milyen lesz a jövő elektromos mobilitása. Érdekes vélemények és különleges perspektívák találkozása volt a márciusi elején rendezett pódiumbeszélgetés.

A G7 portál rendszeresen szervez pódiumbeszélgetéseket különböző témákban. Szászi István, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központ vezetője, Kesze Róberttel, a Continental Automotive magyarországi ügyvezetőjével, Zsótér Mártonnal, a KPMG energetikai tanácsadójával és Bucsky Péterrel, a G7 munkatársával beszélgetett, Hlavay Richárd újságíró moderálása mellett.

A résztvevők (a képen balról jobbra) Hlavay Richárd, Szászi István, Kesze Róbert, Zsótér Márton, Bucsky Péter

A résztvevők (a képen balról jobbra) Hlavay Richárd, Szászi István, Kesze Róbert, Zsótér Márton, Bucsky Péter

Az egyórás beszélgetés kiindulópontja az volt, hogy a szakemberek megfogalmazták: mire jelenthet megoldást az e-mobilitás, illetve milyen trendek határozzák meg az iparági fejlesztéseket. Szászi István felhívta a figyelmet arra, hogy a Bosch csoport felmérései alapján a 2015-ös adatokhoz képest a mobilitási igény 2030-ig közel kétszeresére, 2050-ig pedig megközelítően háromszorosára nő majd.

Magyarországi mérnökeink már régóta dolgoznak elektomobilitási fejlesztéseken

A járművek közül egyértelműen az autók lesznek meghatározók, hiszen ezen a téren gyakorlatilag egy teljes technológiai irányváltást élünk meg. A Budapesti Fejlesztési Központ vezetője ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy bár alapjaiban a technológia nem változott az elmúlt évtizedekben, a használhatóság, a kényelem és a biztonság szempontjából kiemelkedő a fejlődés ezen a területen. Ez azonban még nem azt jelenti, hogy nincsenek előttünk kihívások. A hatótáv növelése és a töltési idő csökkentése is olyan paraméterek, amelyek kapcsán komoly fejlesztői munka áll még előttünk. Az viszont egyáltalán nem biztos, hogy amikor elektromos autókról beszélünk, akkor kizárólag akkumulátorokban kell gondolkodnunk. Az üzemanyagcella egy viszonylag új technológia, ami az elektromos autók hőskorában még egyáltalán nem volt ismert, ma viszont valós alternatívát jelent – emelte ki Szászi István.

Ennek több oka is van. Egyrészt az üzemanyagcella-technológia megfizethető szintre kerülhet a gyártás felfuttatásával. Másrészt az ehhez szükséges infrastruktúra-fejlesztés egyszerűbbnek tűnik, mint az egyéb alternatívákhoz szükséges rendszerek kiépítése. Az egységesített szabványok pedig jelentős költségcsökkentő hatással bírnak majd – mondta ezzel kapcsolatban Szászi István.

A Nikola üzemanyagcellás teherautója már valós körülmények között bizonyít

A beszélgetésből az is kiderült, hogy csupán termékekről, hanem az e-mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatásokról is érdemes gondolkodni. Tökéletes példái ennek a közösségi autó-, vagy egyéb járműmegosztókat sikeresen működtető vállalkozások. A piac új szereplőkkel bővült, olyan cégekkel, amelyek korábban nem voltak beszállítók, vagy autógyártók, mégis sikeresen helyet találtak maguknak a szektorban.

A Bosch által fejlesztett és gyártott alkatrészek már ma is megtalálhatók a legnépszerűbb elektromos autókban

Az e-mobilitás kapcsán az önvezető autókról is sok szó esik manapság. A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának vezetője szerint az autók nemcsak elektromosak és önvezetetők, hanem tökéletesen személyre szabhatók és hálózatba kapcsoltak is lesznek.

Ezt az időszakot még meghatározzák a belsőégésű motorok továbbfejlesztett változataival szerelt járművek. Látnunk kell azonban azt is, hogy minél előrébb jutunk majd az időben, annál inkább eltolódnak az igények a járműfejlesztési, vagy gyártási kompetenciák kapcsán. Egyszerűsítve: az elektromos, hálózatba kapcsolt, önvezető és személyre szabható járművekhez sokkal kevesebb alkatrészre és beszállítóra lesz szükség, ugyanakkor sokkal nagyobb szoftveres hátteret igényel a fejlesztésük és gyártásuk.

Az elektromos és önvezető autók fejlesztéséhez és gyártásához más jellegű kompetencia szükséges a beszállítóktól és az autógyáraktól is

Az elektromos és önvezető autók fejlesztéséhez és gyártásához más jellegű kompetencia szükséges a beszállítóktól és az autógyáraktól is

Hogy mindezek kapcsán milyen ütemezéssel kell számolnunk, mikorra várhatunk áttörést, azt most még nehéz lenne megmondani. Sok múlik azon, hogy milyen technológiák kerülnek előtérbe a közeljövőben, így nagyon fontos a szakmai párbeszéd és a konszenzus az iparági szereplők között. Ahogy sok másban, ebben is egyetértettek az est főszereplői a G7 pódiumbeszélgetésén, amelynek felvételét teljes egészében meghallgathatod az alábbi gombra kattintva.

Iratkozz fel hírlevelünkre!