Skip to main content
 

Egyre több helyen működik a Bosch AVP (Automated Valet Parking) rendszere, amelynek segítségével emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni bizonyos autók. A rendszer nemcsak kényelmesebb, hanem biztonságosabb, helytakarékosabb és gyorsabb is, mintha az autóvezetők maguk keresgélnének helyet.

Már három helyen, Stuttgartban, a Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában, illetve a város repülőtere melletti P6-os parkolóházban, valamint Detroitban is képesek maguktól parkolni az erre alkalmas autók a Bosch fejlesztésének, az AVP-nak (Automated Valet Parking) köszönhetően. Igaz, a nagyközönség számára még csak a Mercedes-Benz Múzeum garázsa nyílt meg, a másik két helyszínen egyelőre teszteket végeznek. Az önvezető rendszer ezekben ez épületekben „házon belül” mindent megold a sofőrök helyett. Persze felmerülhet a kérdés, miért hasznos ez a megoldás, ha „csak” a garázs bejáratától veszi át az irányítást a rendszer. Szakértőink segítségével összegyűjtöttük, melyek az AVP legnagyobb előnyei.

Miért jó, ha maguktól parkolnak az autók?

Nem kell helyet keresgélni

Amikor sietünk valahová, vagy fontos dolgunk akad és időre megyünk, szinte törvényszerű, hogy nem találunk szabad parkolóhelyet és csak hosszas keresgélés után tudjuk letenni az autónkat. Ezt a bosszúságot egészen biztosan képes kiiktatni az AVP rendszer, hiszen, ha megérkeztünk a garázshoz, a kijelölt megállóhelyen átveszi az irányítást és egy szabad helyre navigálja az autót. Amikor pedig újra szükség van a járművünkre, nem kell keresgélnünk a többszintes épületben a sorok között. A program nem felejti el, hogy hová parkolt, miközben az már valószínűleg sokunkkal megesett, hogy nem emlékezett arra, hol is hagyta a kocsiját egy nagyobb parkolóban.

Nincs szükség a parkolóhelyek, vagy épp az autó keresgélésére

Nincs szükség a parkolóhelyek, vagy épp az autó keresgélésére

Nincs több karcolás

Szűkebb helyekre beparkolni sokszor nem könnyű feladat még egy rutinosabb sofőrnek sem, a kevésbé gyakorlott vezetőknek pedig kifejezetten problematikus. Ráadásul az is előfordulhat, hogy mire visszaérünk az autónkhoz, kisebb sérüléseket találunk rajta, mert egy figyelmetlenebb autóstárs miatt megkarcolódott, behorpadt. Ezeknek a bosszúságoknak és az ezzel kapcsolatos vitás helyzeteknek is véget vet az AVP, mivel a rendszer hajszálpontosan parkolja le a járműveket.

Akár ijesztő is lehet látni milyen pontosan irányítja magát az autó, mégis összességében kevesebb a sérülés

Akár ijesztő is lehet látni milyen pontosan irányítja magát az autó, mégis összességében kevesebb a sérülés

Nagyobb biztonságban a gyalogosok

Kísérletekkel bizonyították, hogy biztonságos a rendszer használata, hiszen a parkolóház intelligens infrastruktúrája ismeri az épület minden négyzetméterét, azonosítja az akadályokat és képes elnavigálni az autónkat a legközelebbi szabad parkolóhelyre. Mindezt úgy, hogy bármilyen váratlan helyzetben biztonságosan működjön, és ha akadályt észlel – legyen az gyalogos, várakozó autó, vagy akár egy elveszített és az úton felejtett táska – megfelelően reagáljon.

A fentieket egy korábban elvégzett teszt is igazolja: egy plüssnyulat helyeztek el az egyik, kísérletben résztvevő jármű útjába a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum garázsában. Az AVP átment a próbán, ugyanis észrevette a játékot és lefékezett előtte. Mindez valószínűleg még egy figyelmes és gyakorlott sofőrnek sem sikerült volna, mert a gyerekjátékot olyan helyre rakták, hogy nehezen látható legyen az amúgy is kisméretű tárgy. Persze nemcsak plüssnyulakra készítették fel a rendszert, hanem természetesen arra is, ha egy ember kerül hirtelen az útjába. Mindenki biztonsága érdekében az önvezető jármű automatikusan leáll, amikor egy mozgó tárgy vagy élőlény négy méteres távolságnál közelebb kerül. Csak akkor folytatja útját, amikor az akadály eltávolodott ebből a tartományból. A visszatérő jelek olyan nagy pontossággal működnek, hogy az érzékelők még a jármű útjában lévő viszonylag kis akadályokat is felismerik. Így kijelenthető, hogy az AVP már most figyelmesebb és precízebb, mint az ember.

Több autó fér el

Az így parkoló autók jóval közelebb állhatnak egymáshoz, a sérülések kockázata mégis csökken

Az így parkoló autók jóval közelebb állhatnak egymáshoz, a sérülések kockázata mégis csökken

Gyakori és bosszantó probléma, főként, ha nincs elég hely, hogy néhány jármű több helyet foglal el, mint indokolt lenne. Az AVP erre is megoldást kínál, mivel minden autót úgy parkol le, hogy a rendelkezésre álló felületet a lehető legoptimálisabban használja fel, egyetlen négyzetcentiméter se maradjon üresen. Sőt! Mivel az automata üzemmódban leparkolt autókból nem kell senkinek sem kiszállnia és így kinyitnia az ajtót, 20 százalékkal több hely marad, mintha csak mindenki pontosan beállt volna a felfestett vonalak közé.

Felejtsd el a sorban állást!

Nincs többé sorban állás

Nincs többé sorban állás

Az Apcoa Flow platformmal az egész parkolási folyamatot jegy- és készpénzmentesen, teljesen automatizált fizetési és számlázási rendszerrel lehet használni. Emellett a telefonunkra letöltött alkalmazás segítségével, egyetlen gombnyomással lehet vele parkolóhelyet foglalni, sőt biztosítja az érintés nélküli be- és kilépést is. A rendszer ugyanis felismeri az ügyfél járművét és beengedi az épületbe, feleslegessé téve a jegyet és a jegyautomatához vezető utat. Az új, egygombos automatizált parkolási funkció megkönnyítése érdekében egy külön zónát is kialakítottak már az utasok számára a stuttgarti P6-os parkolóház bejárata mögött, így az AVP-felhasználók kényelmesen elhagyhatják járműveiket, az autójuk pedig ezt követően magától leparkol.

Hogy működik az AVP?

Bedrockban lidar…
… a stuttgarti reptéren kamera alapú a rendszer.

Az automatizált parkolás lényege, hogy az épületbe érzékelőket telepítettek, amelyek folyamatosan ellenőrzik a környezetet. A stuttgarti repülőtér melletti garázsban kamerarendszer, a másik két helyszínen lidar érzékelők is figyelik az utat és irányítják a járműveket. A rendszer hibabiztos: a szoftver folyamatosan figyelemmel kíséri az autót, hogy észleljen minden esetleges problémát, akadályt, zavaró körülményt. Ezt a megfigyelő szoftvert pedig egy másik szoftver ellenőrzi, így egy újabb biztonsági szintet hoztak létre a fejlesztők. Csak akkor indul el az autó, ha mindkét biztonsági szűrő úgy ítéli meg, hogy minden rendben van. A technológia támogatja a vegyes üzemmódú forgalmat, azaz az automatizált és az emberi irányítást is. Vagyis mi magunk is parkolhatunk, de ha van megfelelő felszereltségű járművünk (automatikus, vagy automatizált sebességváltó, elektronikus menetstabilizáló (ESP), elektromos rögzítőfék, szervokormány, kommunikációs interfész és távirányítású start-stop funkció – az új Mercedes-Benz járművek jelentős része már ilyen), már nem kell a helykereséssel és a manőverezéssel bajlódnunk.

Így működik az AVP rendszer

Iratkozz fel hírlevelünkre!