Skip to main content
 

Az idei CES (Consumer Electronic Show) is különlegesnek bizonyult – legalábbis a Bosch mobilitási megoldásai szempontjából. Összegyűjtöttük az érdekességeket, amelyek között 2023-ban is vannak különleges ötletek és valódi műszaki csemegék!

Előre szeretnénk jelezni, az elmúlt évekhez hasonlóan idén is nagyon sokszínű a felhozatal, hiszen amikor mobilitásról beszélünk, rég nem csak az autókra gondolunk. A közösségi közlekedés, vagy épp a kerékpárok kapcsán születő ötletek és termékek egyaránt ide tartoznak. Egy közös vonásuk azonban biztosan van, a Bosch-mérnökök munkája.

A magyar felirathoz kattints a fogaskerékre a lejátszón

Ütközésre felkészülni

Legyen szó az ütközések következményeinek enyhítéséről, vagy a sofőr és az utasok biztonságáról a személyszállító járművekben, a Bosch újdonságai mindkét terület kapcsán korszakalkotók. Az ütközésvédelem kapcsán egy régóta meglévő rendszert emelt új szintre a Bosch. Mindezt azért tettük, mert a statisztikákból az látszik, hogy egyre több a sávváltások során, vagy épp a kereszteződésekben bekövetkező olyan baleset, amelyben az egyik jármű oldalról sérül. A továbbfejlesztett érzékelési zónáknak és a szoftveres kiegészítésnek köszönhetően a légzsákok vezérlése még pontosabb lett. Így az oldalirányú ütközések esetén rögzített erőhatásoknak megfelelően késleltethető a légzsák működésbe lépése, csökkentve a sérülés kockázatát. Ezredmásodpercekről beszélünk, de gyakran ezek komoly sérülésektől menthetik meg a bent ülőket, ráadásul ez az újítás érdemben nem drágítja a járművet, hiszen nem kíván az eddigiektől eltérő hardvereket.

Az oldalirányú ütközések esetében a biztonság új szintre emelhető a vezérlés hatékonyabbá tételével

Az oldalirányú ütközések esetében a biztonság új szintre emelhető a vezérlés hatékonyabbá tételével

Új szinten az utastér biztonsága

Szintén a biztonságot garantálja – csak másképp – a RideCare új generációja, ami az idén elnyerte a „Legjobb Innováció Díjat” is. A CES egyik legrangosabb elismerését egy olyan termék mondhatja magáénak, amely egyszerre ügyel a járművezető, a jármű és az utasok biztonságára. Az utastérbe telepített belsőtérfelügyeleti-eszköz rendelkezik kamerával, így képes figyelni a vezető éberségét, sőt azt is, hogy valóban a jármű irányítására koncentrál. Amennyiben nem – mert például a mobiltelefonját használja, vagy elaludt – akkor hangjelzéssel figyelmeztet. Emellett képes felismerni a véletlenül járműben felejtett gyermeket, vagy házikedvencet is, ami mondjuk egy forró nyári napon életet menthet, de detektálja a koccanásokat és baleseteket is – köszönhetően a beépített szenzoroknak. A rendszerhez emellett telepíthető egy vezetéknélküli SOS gomb, amely taxik, vagy más személyszállító szolgáltatások esetében lehet hasznos, hiszen így észrevétlenül segítséget hívhat a jármű vezetője. A Bosch felügyeleti központ munkatársa pedig akár a kamera segítségével is felmérheti, milyen jellegű probléma áll fenn az utastérben.

A RideCare meglehetősen sokoldalú eszköz
Legyen szó az utasok vagy a jármű védelméről, a RideCare egyaránt új lehetőségeket nyit

Fület növesztenek az önvezető autók

Gyártásra kész a korábban általunk már bemutatott mikrofontechnológia is. Ennek segítségével az önvezető autók könnyedén azonosíthatják a megkülönböztető jelzéseket használó járműveket is. A rendszer képes meghatározni milyen irányból érkezik a hang, így egy felkészült járművezetőhöz hasonlóan tud reagálni. A speciális mikrofonokat a jármű külső felületein helyezik el, ennek megfelelően azok ellenálnak az esőnek, a hónak, sőt akár a felverődő köveknek is.

Fület növesztenek az önvezető autók

Új szintre emelkedik a menetdinamika

Az érzékelők eddig is segítettek biztonságosabbá, ugyanakkor élvezetesebbé tenni a vezetést. A második generációs vezérlés egyszerre képes kontrollálni a fékezést, a kormányzást, a hajtáslánc viselkedését és a felfüggesztést. Az érzékelők jelei alapján előre prognosztizálja az autó viselkedését és proaktívan beavatkozik, ha szükséges. A vezetési élmény így minden eddiginél nagyobb biztonsággal párosul, még az olyan nagy teljesítményű és nehéz járműveknél is, mint amilyenek a legújabb villanyautók.

Szoftveres és hardveres fejlődés

Az egyre komplexebb rendszerek erőforrás oldalról is új kihívásokat állítanak a fejlesztők és gyártók elé, ráadásul ezeket a tartós chiphiány miatt nem is olyan egyszerű megoldani. A nagy teljesítményű központi vezérlőszámítógép egyrészt abban segíthet, hogy kiváltson több kisebb vezérlőt, másrészt teljesítményével gördülékenyen üzemeltesse még az olyan komplex vezetőtámogató megoldásokat is, mint a térhatású parkolássegítő.

Közben természetesen a szoftveres oldal is fejlődik a Bosch kínálatában. A szoftverközpontú funkciófejlesztés minden eddiginél szabadabb kezet ad az autógyártóknak. A végpontokig definiált járműplatform már elérhető. Gyors, adatvezérelt fejlesztést és biztonságos működést garantál.

Szoftveres és hardveres fejlődés

Az előrelátás új szintje

Az idei CES egyik újdonságaként a Bosch egy olyan lidar érzékelőt is bemutatott, amely a 4. szintű önvezető rendszereket is képes kiszolgálni. A radar és videószenzorokkal együtt a lidar is nélkülözhetetlen lesz a teljes 360 fokos redundáns érzékeléshez és lokalizációhoz. Ráadásul a Bosch érzékelője leszámol a lidar egyik legnagyobb hátrányával, ami eddig gátja volt az elterjedésének. Ezt ugyanis kimondottan nagy volumenű gyártáshoz optimalizálták. Emellett természetesen továbbra is kiemelkedő felbontást és nagy észlelési tartományt kínál, ezzel lefedve a városi, elővárosi és autópályás felhasználási körülményeket.

Az új lidar képes kiszolgálni a négyes szintű önvezető járműveket, és gyártása is gazdaságos

Az új lidar képes kiszolgálni a négyes szintű önvezető járműveket, és gyártása is gazdaságos

Villanyautós újdonságok

Természetesen az elektromos járművek rajongóinak is tartogatott a Bosch idei standja újdonságokat a CES kiállításon. Szoftveres oldalon a legfontosabb nóvum, hogy tovább fejlődött a Bosch költségoptimalizált, intelligens töltőapplikációja, ami egyre több helyen használható. A platform képes megtervezni az utazást, a töltési pontokat, ajánlásokat ad azokhoz és egyszerű fizetést is kínál egyetlen regisztrációval.

Villanyautós újdonságok

Hardveres oldalon az eAxle rendszerek újdonságait kell kiemelnünk. A kompakt rendszer eddig is vonzó megoldást jelentett a járműgyártóknak. Mostmár akár fő, akár mellék-, vagy segédhajtásként is használható. Az integrált rendszer kompakt méretben tartalmazza a teljesítményelektronikát, magát a villanymotort és az invertert is. Ez utóbbi a szilícium-karbid felhasználásának köszönhetően 99 százalékos működési hatékonyságot is képes elérni. Ráadásul felépítése teljes egészében a vásárlói igényeknek megfelelően alakítható, így várhatóan egyre több elektromos autóban találkozhatunk majd vele.

Nem maradtak ki a bringák sem

Már két éve annak, hogy a Bosch bemutatta az eBike rendszerekhez kínált intelligens megoldásokat. A hálózatba kapcsolt kiegészítők új generációja az idei CES kiállításon mutatkozott be. Az elektronikus blokkolásgátló rendszer (ABS) egyik újdonsága, hogy akár teherkerékpárokhoz is használható. Ez a rendszer a városi futárok számára jelenthet komoly segítséget, hiszen nekik a komoly tömeget kell kordában tartaniuk munkájuk során. Újdonságok továbbá a Mini Remote és System Controller névre keresztelt vezérlők és az eBike Alarm, amely tovább fejlődött, így még hatékonyabb védelmet nyújt a lopás ellen.

Az ABS már a különböző szállítókerékpárokhoz is elérhetővé vált

Az ABS már a különböző szállítókerékpárokhoz is elérhetővé vált

Iratkozz fel hírlevelünkre!