Intelligens inas, amely a hátán cipel téged. Villanyos drótszamár, amellyel biztonságosan suhanhatsz. Ha akarod, robogó, ha nem akarod, nem kell vele vesződni. A ma és holnap kétkerekű eszközei a hatékony és élvezetes városi mobilitás érdekében. Kerüld ki a torlódásokat!
Mindennapos látványt jelentenek a nagyvárosokban a végtelen sorokban kígyózó autók, ráadásul ezek többségében csupán egyetlen személy ül. A saját jármű sokszor csak félmegoldás, kompromisszumokra kényszerít. Például egy közös meccsnézés után bizony ott kell hagyni a sportbár parkolójában, és másnap visszamenni érte. Az egyéni mobilitás az egyre zsúfoltabb városokban igazán hatékonyan csak és kizárólag rugalmas tervezéssel kivitelezhető. Aki foggal-körömmel ragaszkodik egyik vagy másik közlekedési módhoz, ha még mindig státuszszimbólumként tekint az autóra, akkor magával, a többi közlekedővel és a környezettel is kitol. Most bemutatjuk a Bosch három olyan megoldását, amelyekkel az egyéni közlekedés leghatékonyabb eszközei – a kétkerekűek – még hatékonyabbá válnak.
Okosvárosok
Nincs megállás, az évszázad közepére már a bolygónk lakosságának háromnegyede városokban él majd. A következő évtizedekben még tovább fokozódó városiasodás már ma számtalan problémát vet fel. Ezek egy részére kívánnak megoldást kínálni az okosvárosok, ám ezeknek a nagyobb léptékű elképzeléseknek fontos részei például a közlekedési eszközeink.
Önegyensúlyozó segéd
Életünk minden területére gőzerővel érkeznek a hálózatba kapcsolt megoldások, az okoseszközök. Ez alól nem kivétel az első és utolsó kilométeres közlekedés sem: motorizált cipők, rollerek és gördeszkák végtelen sorát kínálják a gyártók. A Segway Robotics új termékével nemcsak kiemelkedhetünk a tömegből, hanem akár laza eleganciával át is suhanhatunk a hömpölygő emberáradaton. A márka nagyobb eszközeiről ismert „kormány” már a múlté, minden irányba a testsúlyunk áthelyezésével irányhatjuk a Segway legújabb modelljeit. A Loomo lényegében egy minimalizált személyi mobilitási eszköz és egy robotinas keveréke, a kettő között másodpercek alatt átalakul. Alapvetően egy önegyensúlyozó robot, amely felismeri a gazdáját, és igény esetén intelligensen követi őt. Kamera, valamint ultrahang- és infravörös-érzékelők segítségével tájékozódik, a beérkező jeleket a mélytanulással szerzett ismeretek alapján dolgozza fel. Ügyesen kikerüli az akadályokat, megbecsüli a környező gyalogosok útvonalát, és közben végig szemmel tartja a gazdáját, akit követnie kell. Így akár külső akciókameraként is használható, az 1080p felbontású kamera felvételein három tengely mentén stabilizált gimbal (azaz a Loomo feje) szűri ki a hirtelen mozgások és rezgések hatásait.
A Loomo arca egy LCD-kijelző, amelyen érzelmeket jeleníthet meg, a szintetizált beszéd mellett ezzel még kifejezőbbé teheti magát. A fején 5 „fül” (mikrofon) található, így nemcsak felismeri a beszélő hangját, hanem azt is meg tudja határozni, hogy honnan szólnak hozzá. Emellett gesztusokat is észlel, vagyis az interakcióra igen sok lehetőséget kínál. Telekonferencián akár avatarként is használható, de otthon is körbenézhetünk vele a lakásban. Rendkívül egyszerűen programozható – fogd és vidd módon adhatunk utasításokat neki az előre megadott elemek használatával –, így bárki megtaníthatja új trükkökre. Sőt, távoli szoftverfrissítéssel nemcsak biztonsági javításokat, hanem akár új funkciókat is kaphat.
Ha pedig kiadjuk az indulási parancsot, akkor odagurul a lábunk elé, megfordul és átalakul közben utazómódba. Ilyenkor akár 18 kilométer/óra végsebesség is elérhető, és 30-32 kilométer hatótávolságot biztosít. Mozgatásáról a Bosch kerékagymotorjai gondoskodnak, rendkívül kompakt kialakításuk apró külső méreteket és könnyű összeszerelést tesz lehetővé. A 350 watt teljesítményű egységeknek és az intelligens vezérlésnek köszönhetően számtalan különböző helyzetben elboldogul az egyetlen tengelyű szerkezet. Egyenetlen talajon és kisebb emelkedőkön is megbízhatóan halad, vagyis a városi környezet kihívásai között nem jön zavarba.
Hálózatba kapcsolja a bringád
Következő lehetőségként a kerékpárok már nemcsak a rövid, hanem a nagyobb távolságokon is remek megoldást jelentenek. Ráadásul e téren aztán igazán remek lehetőségeket teremtenek az elektromos kerékpárok. Ám a bringák mindezidáig igencsak kimaradtak a hálózatba kapcsolás adta lehetőségekből. A Bosch két éve vette meg a COBI.Bike startupcéget, amely éppen e hiányosságokat pótolja. Nem is akárhogy!
A „hagyományos” és a villanymotoros rásegítésű gépekhez egyaránt elérhető COBI.Bike egy komplett rendszer, ami egy vérbeli XXI. századi kerékpáros fedélzeti számítógép. A rendszer lelke egy okostelefon-tartó, amely gondoskodik a készülék töltéséről is – saját akkumulátorról, dinamóval vagy az elektromos kerékpár akkumulátoráról. Riasztóként is használható, az alkalmazásból aktivált funkció gyanús mozgást észlelve egyre hangosodó szirénázással hívja fel a figyelmet a kényes helyzetre. Amikor azonban a felhasználó közeledik a járműhöz, akkor az ő telefonját érzékelve automatikusan feléled a rendszer. A COBI.Bike egyúttal első és hátsó világításként is funkcionálhat. Ezek is megfelelnek a modern világ elvárásainak: nappali menetvilágítással szolgál, a sötétben automatikusan aktiválja az első és hátsó fényforrásokat, sőt hátul még irányjelzőket is kínál!
A személyautókban már egyre jobban elterjedő képernyőtükrözés fő célja a biztonság fokozása: csak azt és úgy lehessen menet közben piszkálni a telefonon, ami a lehető legkevésbé vonja el a figyelmet a közlekedésről. Hasonló a COBI.Bike célja is, hiszen felületét kifejezetten a kerékpározáshoz fejlesztették, és funkciói a kormányra szerelt vezérlőegységgel kezelhetőek. A program online vagy offline útvonalvezetést is kínál, és a felhasználáshoz igazítva az időjárás-előrejelzés sem hiányzik belőle. Az egészségesebb életre törekedők igényeihez igazodva Bluetooth segítségével fordulatszám-érzékelőhöz vagy pulzusszámlálóhoz is csatlakozhat, és a népszerű fitneszalkalmazásoknak át is tudja adni a mért értékeket. Az okostelefonhoz is Bluetooth-kapcsolaton csatlakozik, így rossz időben akár el is rakható a táskába a telefon.
A Bosch és az elektromos kerékpárok
A Bosch elektromos kerékpárokhoz kínált megoldásai
A 2019-es modellév újdonságai
Ezt megoszthatod!
Még eggyel feljebb, a képzeletbeli létra következő fokára lépve már a pedálok villanymotorral támogatott tekerésének nyűgjétől is megszabadulunk. Ráadásul a villanyrobogók remek alanyai lehetnek a különböző közösségi járműmegosztó szolgáltatásoknak, a Bosch ilyen rendszere három európai fővárosban működik már. E téren is hatalmas potenciált jelentenek a fejlődő piacok, amelyek a Bosch terveiben fontos stratégiai célt képviselnek, önálló termékeket kapnak.
Ennek egyik legérdekesebb példája a kimondottan az ázsiai és dél-amerikai metropoliszokba fejlesztett navigációs alkalmazás, amelyet a 2019-es CES fogyasztói elektronikai szakkiállításon egy megosztóknak tervezett robogótanulmány kapcsán láthattunk. Kifejezetten az elektromos hajtáslánchoz tervezték, ennek megfelelően a hatótávolság áll a középpontjában. Egy körrel jelzi, hogy az aktuális töltöttséggel melyik látványosságok érhetők el. Azonban az „útvonalvezetés” már nem egészen a nálunk megszokott módon történik. Egyszerűen csak azt jelzi ki, hozzánk képest merre fekszik a kiszemelt célpont. Megfigyelték ugyanis, hogy az óriásvárosokban inkább érzésre, a kisebb ellenállás felé haladva navigálnak az emberek. Ehhez pedig elég tudni az irányt, amerre tartanunk kell. A navigáció mellett fontos közösségi vonulattal is bír az alkalmazás: a felhasználó megjelenítheti pozícióját a barátainak, így egy-egy spontán találkozó könnyen összehozható. Ez is rámutat, milyen fontos a szoftver a tárgyak internete kapcsán, nem elég az adott piachoz fejlesztett termék, az azt kiszolgáló alkalmazásoknak is igazodnia kell a helyi elvárásokhoz.
A tanulmány és az alkalmazás remek összhangja rendkívül felhasználóbarát megoldást eredményez: a „beépített” sisakot a tartójában lehajtva aktiválódik a zár, ami védi a fedélzeti egységet. A felhasználó a saját okostelefonján futó alkalmazással nyithatja ki a rendszert, felveheti a sisakot. Így parkoláskor is üres marad a csomagtér, azt teljesen kihasználhatja a bérlő. Ám a robogó és a szolgáltatás minden szegletében találkozhatunk a Bosch további megoldásaival. A kerékagymotor például tíz százalékkal hatékonyabb a hagyományos villanymotoroknál, ami nagyobb hatótávolságot eredményez. A szolgáltatónak pedig komplett platformot nyújt a Bosch, amellyel kezelheti a flottát, felügyelheti a járművek pozícióját, töltöttségét és karbantartási igényét, és a felhasználók is ezen keresztül intézik a foglalást.
A föld lakosságának több mint fele már ma városokban él, és ez az arány csak tovább nő majd a jövőben. Mindegy, hogy a nagy közlekedési csomópont és a célunk között motorizált cipővel suhanunk, több kilométert tekerünk e-kerékpárral vagy éppen a fél várost átszeljük villanyrobogóval, a Bosch már ma rendelkezésre álló megoldásai elkísérnek az úton. Az okosvárosokban a közlekedés túlélésének zálogát kínálja a Bosch – függetlenül attól, hogy milyen eszközt választunk aktuális mobilitási igényünk teljesítésére.