Minden autópályán közlekedő legnagyobb rémálma, hogy valaki szembe érkezik vele hasonló sebességgel, kivédhetetlenül. Bár a teljes képet vizsgálva nem túl gyakori közlekedési helyzetről van szó, mégis félelmetes belegondolni. Tragikus következményekkel járhat egy ilyen szituáció, ráadásul az adott pillanatban nem túl sok mindent tehetünk a baj elkerülése érdekében. Egyáltalán tehetünk bármit is? Hála a Bosch új szoftverének, igen! A hálózatba kapcsolt rendszerekkel már az ily módon eltévedők ellen is van védelem.
Belegondolni is rossz, mi minden történik a másodpercek tört része alatt, amikor valaki szembe jön velünk az autópályán. Bár szerencsére Magyarországon nem nevezhetők mindennaposnak az ilyen esetek, Európa több országából, vagy például az Egyesült Államokból gyakran érkeznek hírek arról, hogy valaki az autópályára rossz irányból hajtott fel, sok esetben súlyos, akár halálos balesetet okozva.
A rossz irányban közlekedő sofőr a legtöbb esetben sokkolja a szabályosan közlekedőket
Persze azért Magyarországról is ismerünk már ilyen híreket. 2010-ben az M6-oson, Bóly közelében egy kamion került a sztráda menetirány szerinti bal oldalára, 2012-ben pedig az M7-es Somogy megyei szakaszán egy autóbusz hajtott fel a rossz oldalra. Ezek potenciálisan még veszélyesebb helyzetek a járművek mérete miatt, de sok olyan eset is történt, amelyekben személyautók voltak érintettek.
Az egyik legnagyobb visszhangot kiváltó eset kilenc évvel ezelőtt történt, amikor 2010 novemberében a Rákóczi hídra (akkori nevén Lágymányosi híd) hajtott fel a rossz irányból egy személyautó, majd egy tehergépkocsival ütközött frontálisan. Akkor hárman meghaltak, hárman súlyosan megsérültek a balesetben, pedig nem is autópálya tempóról volt szó. Hasonló volt Arnóth Sándor országgyűlési képviselő 2011 márciusi balesete is, a politikus autója az M3-as autópálya 42-es kilométerénél ütközött össze egy forgalommal szemben haladó járművel. A képviselő szintén életét vesztette a balesetben.
2017-ben egy döbbenetes eset fordult elő az M7-esen, akkor egy idős férfi szándékosan hajtott fel Balatonboglárnál a sztráda menetirány szerinti bal oldalára, mert véget akart vetni az életének. Egy kamionnal ütközött össze, de a tehergépjármű vezetőjének sikerült időben fékeznie, így ott végül nem lett tragédia a balesetből. A legextrémebb eset pedig talán az volt, amikor 2014-ben egy 34 éves sofőr majdnem ötven kilométert hajtott rossz irányba az M1-es autópálya, miután Győrszentivánnál felhajtott a sztrádára, és a rendőröknek sem volt hajlandó megállni, így csak hosszas üldözés után tudták lekapcsolni – akkor óriási szerencsére nem sérült meg senki az ámokfutás miatt.
Az M1-esen történt eset azért is különleges, mert egy Németországan közzétett statisztika szerint minden harmadik eset, amikor valaki rossz irányba hajt fel az autópályára, halálos balesettel végződik, pedig átlagosan mindössze ötszáz métert tesznek meg így. Ehhez képest kész csoda, hogy az akkor megtett ötven kilométer alatt senki sem szenvedett még kisebb balesetet sem.
A Bosch régóta vizsgálja annak a lehetőségét, hogyan lehetne tenni az ily módon kialakuló helyzetek ellen. A vállalat szoftverfejlesztő mérnökei kifejlesztettek egy programot, ami hathatós segítséget tud nyújtani az ilyen balesetek ellen. Az adatfelhő alapú program a telefonunkra érkező üzenetekkel villámgyorsan figyelmeztet, ha „rossz irányba közlekedő sofőr” közeledik felénk, és persze akkor is jelez, ha mi magunk hajtunk a rossz pályatesten. Jelenleg tizenhárom európai országban működik ez a rendszer, és ami még fontosabb, hogy Németországban már például több rádióadó is integrálta a Bosch szoftverét a saját rendszerébe. Így akár az autó fedélzeti rendszere is képes megjeleníteni a figyelmeztetést.
A portugál fejlesztésű Karta GPS navigációs rendszer, amelyet havonta egymillióan használnak, szintén integrálta a Bosch szoftverét, így a világ száznegyven országába juthat el ez a hálózatba kapcsolt fejlesztés. És ez még csak a kezdet, mivel egyre több, mintegy tizenöt navigációs rendszer, rádióadó vagy híroldal kezdi hamarosan használni a figyelmeztető rendszert saját alkalmazásaiban, így a közeljövőben több millió embert védhet meg a Bosch szoftvere Európában, Portugáliától Lengyelországig.
Ahhoz, hogy jelezni tudja a szoftver a problémát, a felhő adatbázis alapú program összeveti a jármű pillanatnyi helyzetét és mozgásának irányát az adott útszakaszon megengedett haladási iránnyal. Ha eltérést észlel, push üzenetekkel azonnal riasztani kezdi mind a jármű vezetőjét, mind a közelben tartózkodó többi autóst. Persze ahhoz, hogy mindezt meg tudja tenni a rendszer, a telefonon háttérben futnia kell az alkalmazásnak. Vagyis minél többen használják ezt az alkalmazást, annál nagyobb biztonságra tehetnek szert. A Bosch hamarosan elérhetővé tesz egy olyan modult is, amellyel a szoftver integrálható lesz az új járművek szórakoztató elektronikai rendszerébe, így akár a szériafelszereltség része is lehet a figyelmeztető rendszer.