Skip to main content
 

Egyre több olyan rendszerrel találkozhatunk az autókban, amelyeket szoftverek működtetnek. A fejlesztések felgyorsultak az elmúlt években, a Bosch pedig az egyik legnagyobb autóipari beszállítóként átszervezésekkel reagált. A cél, hogy továbbra is élen járjunk a szoftver alapú megoldások fejlesztésében.

Szoftverek és hardverek nélkül ma már elképzelhetetlen egy modern autó, ráadásul a jelenlegi trendek alapján a következő években még több fejlett vezetéstámogató, szórakoztató és biztonsági rendszerrel szerelik fel a járműveket. A szoftverek ráadásul nemcsak azt változtatják meg hogyan használjuk az autónkat, hanem az autók tervezési módját is.

A szoftveres háttér már az autók tervezésekor…
… és gyártásakor is egyre komolyabb teret nyer

Belső átszervezéssel reagálunk a kihívásokra

Vállalatunk eddig is élen járt a szoftver alapú megoldások fejlesztésében, most pedig tovább erősítjük az ezzel kapcsolatos kompetenciáinkat. 2024-től ezért a Bosch átrajzolja az üzleti szektor egyes részlegeit, és minden egység horizontális, divíziókon átívelő felelősséget is kap. A cél az, hogy a meglévő és új vásárlói igényeket még jobban és gyorsabban ki tudjuk szolgálni, egy kézből, testreszabott megoldásokkal. Az átszervezést követően a világ 66 országában, több mint 300 telephelyen mintegy 230 000 munkatárssal működő Bosch Mobility lesz a legnagyobb a Bosch négy üzleti szektora közül.

A Bosch átszervezte munkamódszereit és folyamatait a hogy hatékonyabb legyen ezen a téren is

A Bosch átszervezte munkamódszereit és folyamatait a hogy hatékonyabb legyen ezen a téren is

Szoftverek minden autóban

Iparági várakozások szerint a szoftver által definiált járművek egyre inkább elterjednek, 2030-ra becslések szerint az iparág bevételei meghaladják a 200 milliárd eurót, vagyis egyetlen évtized alatt megháromszorozódnak. Ezek után nem meglepő, hogy az egész autóipar a szoftverfejlesztésre helyezi a hangsúlyt. Azt, hogy a Bosch is így tesz, jól jelzi, hogy a Bosch Mobility területen dolgozó összes, a fejlesztésekben résztvevő munkatárs több mint fele már jelenleg is szoftvermérnök.

A szoftverek jelentősége tovább nő a járművekben a következő évtizedekben is

A szoftverek jelentősége tovább nő a járművekben a következő évtizedekben is

Minden felgyorsul

A szoftveresen definiált járművek két kiemelkedő előnnyel rendelkeznek. Az első a fejlődés sebessége. Ahelyett ugyanis, hogy éveket venne igénybe, hamarosan csak napok kérdése lesz új funkciók bevezetése a meglévő rendszerekben. A második a szoftver- és hardverfejlesztés szétválasztása, ami azt jelenti, hogy a szoftverfrissítéseknek köszönhetően az autók hasonlóan a mobiltelefonokhoz vagy más digitális eszközökhöz, képesek lesznek akár folyamatosan frissítéseket letölteni. A Bosch arra számít, hogy 2025-től széles körben elterjednek ezek a szoftveres megoldások és az autóipari trendeknek megfelelően ezek a szolgáltatások a prémium szegmensből átkerülnek a tömeggyártók kínálatába is.

A frissítések a mobilkészülékekhez hasonlóan a jövőben a járművek döntő többségénél felhőalapúak lesznek

A frissítések a mobilkészülékekhez hasonlóan a jövőben a járművek döntő többségénél felhőalapúak lesznek

De miért is hatékonyak a szoftverek?

Az elektronikus menetstabilizáló példája jól mutatja, hogy a Bosch Mobility átszervezése és az intenzívebb, divíziókon átívelő együttműködés hogyan segíti elő az autógyártás új irányzatát. Egy új vezérlési koncepcióról van szó, amely még gyorsabban és megbízhatóbban stabilizálja a járműveket, mivel nemcsak a fékrendszerbe, hanem az elektromos hajtásláncba és az elektromos kormányrendszerbe is beavatkozhat. Ez segít lerövidíteni a féktávolságot, és a vezetőnek lényegesen kevesebb manővert kell végeznie. Röviden összefoglalva, sokkal biztonságosabbak lesznek azok a járművek, amelyeket felszerelnek ezzel a funkcióval.

A szoftver és a hardver mostantól sokkal könnyebben elválasztható és frissíthető lesz

A szoftver és a hardver mostantól sokkal könnyebben elválasztható és frissíthető lesz

A megoldás műszaki alapja az ESP10, a Bosch komplex menetstabilizáló rendszerének legújabb generációja, valamint a Vehicle Dynamics Control 2.0 szoftver. A fejlesztésnek ma még talán meglepőnek számító része, hogy az új vezérlőrendszert nem kell az ESP vezérlőegységbe „beépíteni”, mert az a jármű központi számítógépébe is integrálható. Ráadásul a jövőben önálló szoftvercsomagként is elérhető lesz. De ez csak egy példa arra vonatkozóan, milyen forradalmi módon változnak meg az új szoftveres megoldásoknak köszönhetően az autók a következő években.

Százból csinálunk egyet!

A szoftver által definiált járművek kéz a kézben járnak az új, központi architektúrával. A mai járművek némelyike ​​már több mint 100 vezérlőegységgel rendelkezik – és az elektromos rendszerek felépítése a jövőben sem lesz egyszerűbb. Azonban elengedhetetlen, hogy ez a komplexitás kezelhető legyen, hiszen csak így biztosítható, hogy a jármű funkciói az élettartama során bármikor frissíthetők, és így biztonságosak maradjanak. Minden eddiginél nagyobb szükség van tehát a különféle autóelektronikai alkatrészek és rendszerek zavartalan együttműködését szabályozó előírásokra.

A vezérlők számának egyszerűbbé teszi a járművek felépítését is

A vezérlők számának egyszerűbbé teszi a járművek felépítését is

Az ilyen rendszerek összehangolt működésének biztosítása ugyanis elengedhetetlen ahhoz, hogy a jövőben a szakemberek gyorsabban fejleszthessék az új funkciókat, amelyek aztán a jármű teljes élettartama alatt naprakészen működnek majd. Ezért a Bosch egységes informatikai architektúrát fejleszt a teljes járműre – az adatfelhőtől a központi járműszámítógépen át az egyes vezérlőegységekig. Ennek köszönhetően a jövőben jelentősen csökkenthető a vezérlőegységek száma.

Iratkozz fel hírlevelünkre!