Skip to main content
 
Mobilitás

Rendet teszünk az autós IT-dzsungelben

2021.12.27 No Comments 8 perc olvasási idő
Rendet teszünk az autós IT-dzsungelben

Akár száz különböző vezérlőegység is működhet egy mai modern gépjárműben. Az alrendszerek összehangolása elengedhetetlen, nemcsak a biztonságos működés, hanem a további fejlesztések miatt is.

Csak közösen megy

A kusza helyzetet próbálja rendbe tenni egy projekt, amelyben a Bosch is meghatározó szerepet tölt be. A járművek informatikai rendszerei olyanokká váltak az elmúlt években, mintha egy zenekarhoz folyamatosan egyre több zenész csatlakozna, akik nem feltétlenül ismerik egymást, vagy a karmester minden jelzését. Az ipar és a tudományos közösség szakértői ezért most közösen szeretnének egységes szabályokat és folyamatokat létrehozni annak érdekében, hogy a járművek különböző elektronikus eszközei szinkronban legyenek egymással. Az ilyen rendszerek összehangolt működésének biztosítása ugyanis elengedhetetlen ahhoz, hogy a jövőben a szakemberek gyorsabban fejleszthessék az új funkciókat, amelyek aztán a jármű teljes élettartama alatt naprakészen működnek majd.

Csak közösen megy

Ezért dolgozik egy közös szoftverplatformon a Bosch vezetésével összesen 13 vállalat és kutatóintézet: 2021 augusztusa óta a „Szoftver által meghatározott autó” projektnéven folyik a munka (SofDCar). A hároméves programot a Német Szövetségi Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium (BMWi) mintegy 43 millió euróval támogatja. A projekt iparági partnerei közé tartozik a BooleWorks GmbH, az ETAS GmbH, a Mercedes-Benz AG, a P3-digital services GmbH, a T-Systems International GmbH, a Vector Informatik GmbH, a ZF Friedrichshafen AG, valamint társult partnerként a Baden-Württembergi Állami Ügynökség e -mobil BW GmbH. Neves tudományos intézmények is részt vesznek benne: a Stuttgarti Egyetem, a Stuttgarti Autómérnöki és Járműmotorok Kutatóintézete (FKFS), az FZI Információtechnológiai Kutatóközpont és a Karlsruhei Technológiai Intézet (KIT).

Rengeteg funkciót szükséges szoftveresen támogatni
Rengeteg funkciót szükséges szoftveresen támogatni

Rend a lelke mindennek

A mai járművek némelyike ​​már több mint 100 vezérlőegységgel rendelkezik – és az elektromos rendszerek bonyolultsága és felépítése a jövőben sem lesz egyszerűbb. Azonban elengedhetetlen, hogy ez a komplexitás kezelhető legyen, hiszen csak így biztosítható, hogy a jármű funkciói az élettartama során bármikor frissíthetők, és így biztonságosak maradjanak. Minden eddiginél nagyobb szükség van tehát a különféle autóelektronikai alkatrészek és rendszerek zavartalan együttműködését szabályozó előírásokra. A SofDCar projekt célja, hogy szabályokat és pontosan meghatározott folyamatokat alkosson a jövőbeni szoftverfrissítések ellenőrzésére, valamint egy következetes funkcionális és IT-biztonsági módszertant, amelyet be kell tartaniuk az iparági szereplőknek. Elejét kell venni annak, hogy az egyes programok megzavarják egymást, és biztosítani kell, hogy a rendszeren belül megfelelően, hiba nélkül működjenek.

Rend a lelke mindennek

A SofDCar projekt ezekkel a feladatokkal lényegében magára vállalta az IT-dzsungel feltérképezését az autókban. Egyértelmű cél továbbá az is, hogy alapvető szabályokat alkossanak a járművekhez használt szoftverek létrehozási és karbantartási folyamataiban, modern, több vállalaton átívelő fejlesztői eszközláncok segítségével. Ez összetettebb funkciókat és biztonsági megoldásokat tesz lehetővé, amelyek elengedhetetlenek például az önvezető autók kifejlesztéséhez.

Digitális iker 2.0

A projekt része egy kiterjesztett digitális iker fejlesztése, ami nem más, mint a jármű fejlesztési és futási adatainak virtuális adatbankja. A jövőben ez az ikerpár magában foglalja majd az autóban és a felhőben tárolt adatokat – a gyártásától a leselejtezésig. Ez messze túlmutat azon, amit a digitális iker kifejezés korábban jelentett: most először fedi le egy modern jármű teljes életciklusát, és magában foglalja a felhőtartományt, az alkalmazásokat, valamint a háttér- és a fejlesztőrendszereket. Gondoljunk csak bele, ha ez megvalósul, nincs többé eltitkolt vagy meghamisított előélet, akár az autó teljes élettartama követhető lesz a karbantartásoktól a sérülésekig. A megvalósuláshoz elengedhetetlen a járműadatok és szoftververziók egységes felépítése. Ez megkönnyíti és mindenekelőtt gyorsabbá teszi a szoftverfrissítések, valamint az új digitális funkciók és szolgáltatások bármikori megvalósítását. A digitális iker így az autó informatikai partnere lesz, és a felhő segítségével modern elektronikus eszközzé varázsolja azt szinte a teljes életciklusán keresztül.

Digitális iker 2.0

Iratkozz fel hírlevelünkre!