Skip to main content
 

Ha különleges háttértörténettel rendelkező járműipari céget keresünk, akkor a Nikola jó eséllyel mindenki mást maga mögé utasít. A vállalat komoly kihívásokkal nézett szembe az elmúlt években.

A Nikola vezetőinek a technológiai kihívások mellett gazdasági területen is komoly feladatokat kellett megoldania. A céget végül sikeresen reorganizálták, és hol van már a tavalyi hó, az átszervezett vállalkozás ma már ismét ereje teljében van, üzemanyagcellás járműveik pedig már az utakat róják.

Néhány éve még senki nem gondolta, de mára a Nikola üzemanyagcellás járművei már dolgoznak

Néhány éve még senki nem gondolta, de mára a Nikola üzemanyagcellás járművei már dolgoznak

Megvalósult álom

Ma tehát már nem csak elmélet a hidrogént használó teherautó. Igaz, sok mindenben változott az eredeti elképzeléshez képest. A Tre FCEV (üzemanyagcellás elektromos) változat mellet ráadásul már egy BEV (akkumulátoros elektromos) is képbe került időközben. Ezzel ráadásul a Nikola már az európai piacokon is kopogtatott. Az FCEV ugyanakkor az idei CES (a világ legnagyobb szórakoztatóelektronikai kiállítása) egyik legnagyobb sztárja volt, hiszen ilyen jellegű, regionális fuvarfeladatokra optimalizált járművet még nem látott az egyébként csőrös tehergépjárműveken szocializálódó új világ.

A Nikola a töltési megoldások terén is fejleszt

A Tre FCEV paraméterei imponálóak, hiszen valódi alternatívát kínál a dízel tehergépjárművekkel szemben. Igaz, hogy egyetlen feltöltéssel csupán 500 mérföldet (800 kilométert) tud megtenni, ugyanakkor tankolása csupán 20 percet vesz igénybe. Ez már sokkal kisebb kompromisszum, mint a teljesen elektromos vontatók által elérhető legjobb töltési idők.

A tankolás mindössze…
… 20 percet vesz igénybe

Egy pici tartalék azért van

A regionális fuvarozásra specifikált jármű 70 kilogramm hidrogént visz magával és két, összesen 164 kWh kapacitású akkumulátorpakkot. A Nikola mérnökeinek elmondása alapján ezeket elsősorban a fékezéskor visszanyert energia tárolására használják, de tartalék energiaforrásként is működnek a hidrogén elfogyása esetén. Segítségükkel a Tre további 35 mérföldet (56 kilométert) tud megtenni. Arrafelé a regionális fuvarozás során jellemzően 350-500 mérföldet futnak naponta a járművek, így ez a hatótáv pont azt jelenti, hogy a teljes munkanapot letudhatja töltés/tankolás nélkül a járművezető.

Egy pici csalás azért van

Már a teszteken bizonyít

Bár a CES külső területén mindenki a csodájára járt, a Nikola már ügyfelek segítségével, valós körülmények között is teszteli a vontatókat. Ezek során a 81000 font (36,75 tonna) össztömeggel, hegymenetekkel tűzdelt próbaút (Coolidge, Arizona – Flagstaff, Kalifornia) során 450 mérföldet (720 kilométert) tudott megtenni, ami az extrém körülmények közepette szintén tisztességes eredmény. Az átlagos ügyféltesztek során, tapasztalt sofőrök keze alatt inkább 550 mérföld (880 kilométer) volt a mért adat.

A belső tér funkcionális és letisztult, ahogy egy munkaeszközhöz illik. A fülke az IVECO terméke

A belső tér funkcionális és letisztult, ahogy egy munkaeszközhöz illik. A fülke az IVECO terméke

A tehergépjárműveknél nagyon fontos a hatékony fékrendszer, itt azonban ez is egy picit más. A hajtást végző villanymotorok fékezés esetén generátorként üzemelnek, így a lassítás nagy részét átveszik az üzemi féktől. A hat különböző fokozatban állítható regeneratív fékezésnek köszönhetően a porképződés is csekélyebb, mint dízel tehergépjárműveknél – és persze ezzel együtt a kopás is.

Velük van a Bosch

Las Vegas egyik legnagyobb szenzációja a Nikola és a Bosch közös külső standja volt. A közös bemutató legfőbb oka, hogy a Bosch mérnökei együtt finomítják a Nikola szakembereivel a járműcsaládot. A szoftverek és a hardverek éles tesztje ez, amely során vizsgálják a manőverezhetőséget, a szoftveres működést és a hardverek kalibrációját. Ez már a projekt korai szakaszában is így volt, azonban az ügyféltesztek egészen új aspektusokat hoznak a képletbe.

A Nikola 2023-ban 42 darab, 8-as kategóriájú üzemanyagcellás tehergépjárművet gyártott, amiből 35 darabot értékesített az Egyesült Államokban és Kanadában. Ez ugyan nem tűnik soknak, ugyanakkor ismerve a technológia jelenlegi korlátait, valamint az infrastruktúra hiányát, tulajdonképpen kiemelkedő.

A kereskedelmi forgalomba nem kerülő vontatók közül három a Nikolával szorosan együttműködő flottaüzemeltetőnél szolgál, kettőt folyamatosan validálnak, mivel rajtuk kísérleteznek a mérnökök. A maradék kettőt pedig a szervizek képzésére és vevői bemutatókra használnak a cégnél.

Az eredmények meggyőzőek

A hatótávolság és maga a tény, hogy akár a nehezebb áruk fuvarozására is tökéletesen alkalmas jó esélyeket kínál a Nikolának. Az eddig értékesített tehergépjárművek ráadásul meglehetősen megbízhatók is, hiszen rendelkezésre állásuk kapcsán 98 százalékos eredménnyel büszkélkedhetnek, ami még a hagyományos teherautók becsületére is válna. A júliusi gyártás után szeptember végén kezdődtek a forgalomba helyezések, így már egy teljes negyedév tapasztalataival a háta mögött érkezett a CES kiállításra a vállalt.

A tisztán elektromos és az üzemanyagcellás változatokat a hűtőrácsról lehet legegyszerűbben megkülönböztetni

A tisztán elektromos és az üzemanyagcellás változatokat a hűtőrácsról lehet legegyszerűbben megkülönböztetni

A bejegyzésben található képek közül néhányat kollégáink a helyszíni bemutatón készítettek, amiért külön köszönet nekik!

Iratkozz fel hírlevelünkre!