Skip to main content
 
Mobilitás

K.I.T.T. már a múlté

2022.03.23 No Comments 11 perc olvasási idő
K.I.T.T. már a múlté

Podcastünk harmadik adásában a jövő autóinak titkát keressük. Tartsatok velünk és szakértőinkkel, akik azt is elárulják, hogy a Knight Rider legendás szuperautója miért nem a jövő szimbóluma többé!

Ezúttal is ketten voltak segítségünkre, az ő támogatásukkal kerestük az összefüggéseket. Egyikük Várkonyi Gábor autópiaci szakértő, újságíró, aki rendszeresen fejti ki véleményét az autózás jelenével és jövőjével kapcsolatban. Másikuk pedig Halmos Gyula, aki adatfelhő és automatizáció témakörben szenior szakértő a magyarországi Bosch csoportnál.

A beszélgetés résztvevői, Tóth Edit, Várkonyi Gábor és Halmos Gyula a helyszínen

A beszélgetés résztvevői, Tóth Edit, Várkonyi Gábor és Halmos Gyula a helyszínen

A Tóth Edit kolléganőnk által vezetett beszélgetés különösen izgalmasan indul, hiszen a rövid múltidézés után szakértőink gyorsan megállapodnak abban, hogy a mai autók nemcsak elérték a Knight Rider szintjét, hanem már alaposan túl is tesznek K.I.T.T. eszköztárán! Ez egyrészt köszönhető az autókhoz kapcsolódó személyes asszisztensrendszereknek, másrészt annak a hardveres technológiának, ami ma már szinte minden új autóban megtalálható. Gyula konkrét példát is hoz, a Bosch által kifejlesztett Automated Valet Parking rendszert, amelynek segítségével okostelefonnal parkolhatjuk le, vagy hívhatjuk vissza a parkoló bejáratához autónkat. A Stuttgartban kiépített rendszer ma már bárkinek elérhető, akinek az autója alkalmas erre a technológiára.

Várkonyi Gábor autópiaci szakértő, újságíró
Halmos Gyula, adatfelhő és automatizáció szenior szakértő

K.I.T.T. után sokkal komolyabb téma kerül elő, mégpedig az, hogyan alakul át az autó, mint használati tárgy a közeljövőben. Várkonyi Gábor meglátása szerint a hardveres fejlesztéseket követően, a közeljövőben (5-10 év) egészen biztosan a szoftveres funkcionalitás kerül a középpontba. Ennek köszönhetően pedig egészen új értelmet nyernek az olyan fogalmak, mint az individualizmus, vagy épp a luxus. A beszélgetés ezen pontján jól érezhetően előkerül az a gondolat, hogy a hagyományos értelemben vett, saját tulajdonú autó már nem sokáig lesz velünk. Vendégeink egyetértenek azzal, hogy ahhoz mérten, ahogy a világ fejlődött, az autózás viszonylag sokáig kitartott a mechanikus élmények mellett, de a változás mára elkerülhetetlen lett.

K.I.T.T. már a múlt

A beszélgetésnek különösen érdekes része, amikor vendégeink azt elemzik, hogy az autóvásárlók milyen extra felszereléseket igényelnek és használnak. Az eredmény érdekes, hiszen a világ különböző részein különböző igények mutatkoznak. Míg Európa viszonylag konzervatívnak számít ezen a téren, addig az Egyesült Államok és Kína jelentős nyomást gyakorol már a globális piaci szereplőkre, a gyártókra. Ez nem is csoda, hiszen jóval jelentősebbek ezek a piacok, mint az öreg kontinens.

Az előző pont kapcsán elhangzik jónéhány sóhaj, a következőkben viszont sokkal pozitívabb hangulatban folytatódik a diskurzus. A használathoz kapcsolódó technológiai megoldások pozitív hozadékát mindkét beszélgetőpartner saját példákkal tudja igazolni. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ez az irány is az átalakulás felé mutat. Ezen a ponton egészen odáig jutunk, hogy egyes autógyártók könnyen szoftvercégek beszállítóivá válhatnak, akik egy jól kiszámított haszonkulcsért cserébe hardvert gyártanak a szolgáltatásokat kínáló szoftvermegoldásokhoz. Itt kerül szóba a beszállítók jelentősége. A Bosch kapcsán is jól látszik, hogy a hardveres kompetenciák mellett a szoftveres tudás szerepe is felerősödött. Ezt a cégcsoport reményeink szerint időben észrevette, de biztosan komoly átrendeződés lesz ezen a területen is.

Európa konzervatív, legalábbis ami bizonyos technikákat illet

Európa konzervatív, legalábbis ami bizonyos technikákat illet

Elkerülhetetlen témaként felmerül az önvezető autók víziója. Itt egy újabb szakértő csatlakozik telefonon a beszélgetőpartnerekhez. Pogácsás Sándor – aki szintén a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának mérnöke – a téma szakértőjeként kiemeli, hogy a világ legkomolyabb számítógépéi dolgoznak azon a hatalmas mennyiségű adaton, amit az ilyen járművek gyűjtenek és felhasználnak. Merthogy az önvezető járművek már köztünk járnak, ugyan még biztonsági sofőrök segítségével, de már közlekednek. És ugyan sok cég alábecsülte az önvezetéshez kapcsolódó fejlesztési igényeket, de a következő néhány évben nagyon komoly áttörés várható ezen a téren.

Várkonyi Gábor autópiaci szakértő, újságíró

Az viszont egyáltalán nem biztos, hogy ezt az autót megvesszük majd, sokkal valószínűbb, hogy a többség csak használja, hiszen olyan értéket képvisel ez a technológia, amelyet a társadalom többsége nem szívesen fizet majd ki.
És ha már önvezetés, szóba kerül a legkényelmesebb téma ennek kapcsán: a felelősség. Szinte minden ehhez kapcsolódó vita középpontjában ez áll, vagyis kié lesz a felelősség, ha az önvezető autó hibázik? Bár végleges jogi szabályozás gyakorlatilag a világ egyik részén sincs még, Halmos Gyula kollégánk néhány kulisszatitokkal azért tud szolgálni. Érdemes meghallgatni, annyit azonban elárulhatunk, hogy a trendek már jól látszanak!

K.I.T.T. már a múlt

A beszélgetés résztvevői a felhasználási szokások és módok elemzése után rátérnek a jövő autójának üzemanyagára is. Ez a téma szintén komoly viták forrása volt a közelmúltban. Szóba kerül az elektromos autózás és más alternatív megoldások is. Várkonyi Gábor szerint az autóipar ezen a téren egy komoly útkeresésben van. Ennek nagyon sok tényezője van, amiket nem is csak a politika, hanem a különböző gazdasági érdekek és technológiai keresztmetszetek határoznak meg. Az üzemanyag kérdésben a Bosch nem titkoltan elkötelezett a hidrogén mellett és kollégánk egy egészen új aspektusra világít rá, miszerint a hidrogén a világegyetem legelterjedtebb anyaga. Így annak előállítása mellett a begyűjtésben is komoly potenciál van.

A beszélgetés végén pedig óhatatlanul szóba kerül az átmeneti időszak, amelyben jelenleg élünk. Érdekes gondolatok és okfejtések hangzanak el a hibrid és plugin hibrid autók kapcsán, hiszen ezek már jelenleg is velünk vannak. Hogy mit gondolnak erről szakértőink és milyen képet összegeznek a jövő kapcsán megtudhatod, ha meghallgatod podcastünket:

Iratkozz fel hírlevelünkre!