Önállóan, emberi beavatkozás nélkül is parkolni képes autókat fejlesztenek a Bosch szakemberei Budapesten. Podcastunk legújabb epizódjában egy olyan helyre kalauzolunk, ahová egyébként nem tudnál bejutni!
Különleges helyszín
A Bosch Budapest Innovációs Kampusz Applikációs Centerében rögzítettük ugyanis a legújabb epizódot. A helyszínre egyáltalán nem véletlenül esett a választásunk, hiszen a magyarországi autóipari fejlesztések jó része itt készül.
Egyik szakértőnk ezúttal Tóth Márk, aki a tesztjárművek átalakításáért felelős csapat vezetőjeként oszt meg velünk műhelytitkokat arról, hogyan építik be a jövő technológiáját a mai autókba.
Másik főszereplőnk Montvai Dániel, fejlesztési csoportvezető, aki kollégáival új szoftveres megoldásokat fejleszt és tesztel. Munkájuk gyümölcseként a Bosch új vezetéstámogató funkciókat fejleszt ki és meglévőket emel új szintre. Így született meg például az automatizált parkolás, amelyet az adás egy pontján Tóth Edit műsorvezetőnk ki is próbálhatott működés közben.
Stresszmentes parkolás
A budapesti fejlesztési központban többek között parkolásvezérlő rendszereket fejlesztenek és tesztelnek. Ezekkel az eszközökkel gond- és stresszmentes, mi több, élvezhető része lehet a vezetésnek a parkolás – mondja Dani. A cél, hogy a vállalatunk által fejlesztett eszközök segítségével bárhol, bármilyen környezetben biztonságosan lehessen parkolni, ne maradjanak vakfoltok az autók számára, mindent képesek legyenek érzékelni a környezetükben. Az autó és utasai biztonsága mellett persze a közlekedés más résztvevőinek, különösen a gyalogosok védelme is kiemelten fontos a tervezés és tesztelés során, csakúgy, mint az anyagi kárral járó balesetek elkerülése.
Háromszakaszos működés
A szabadalmaztatott, de folyamatosan fejlesztett rendszerhez a lökhárítókba 12 ultrahangos szenzort, hétköznapi nevén „parkolóradart” építettek, ezeket négy kamera egészíti ki a prémium kategóriás autókban. Hogyan működnek ezek az eszközök? Mint Dani elárulta, a fejlett parkolási rendszer működése három szakaszból áll. Az első a különböző érzékelőadatok begyűjtése, a környezet feltérképezése. A következő szakaszban ezeket az adatokat értelmezi a rendszer, ezt követően pedig döntéseket hoz. A végső reakció ezek alapján születik meg, így manőverezhet önállóan az autó.
Saját tesztközpont
Márk elárulja, hogy a Bosch fejlesztéseit Budapesten egy 10 ezer négyzetméteres területen végzik, ahol különböző borítású útszakaszok találhatóak, többek között aszfaltozott, macskaköves, rossz utakat szimuláló részek, de vonatsín, vagy az ultrahangos érzékelők tesztelésére teljesen sima borítás is található a központban. Mindez azért fontos, mert így ugyanazt a funkciót más és más körülmények között is próbára tehetik a szakemberek.
Parkolj gombnyomásra!
2022 óta az Európai Unióban már minden újonnan forgalomba helyezett autóban kötelező tartozék a parkolást segítő rendszer. Ez azt jelenti, hogy legalább a hátsó lökhárítóba integrált ultrahangos szenzorral fel kell szerelni az autókat a gyártóknak. Daniék azonban ennél lényegesen előrébb tartanak. Mint azt a műsorban Editnek be is mutatja, a Bosch által fejlesztett rendszerek gombnyomásra beparkolnak, a sofőrnek ugyan még a volán mögött kell ülnie, de nem szükséges kormányoznia, a jármű mindent megold helyette.
Fontos a bizalom
Persze kérdés, hogy ki mennyire bízik meg egy ilyen automatizált rendszerben, különösen úgy, hogy jogilag a sofőrt terheli a felelősség, ha valamilyen hiba miatt nem sikerül tökéletesen a manőver. Ezért még sokan félnek teljes mértékben az autójukra, illetve annak vezetéstámogató rendszerére bízni magukat. Dani szerint ez nem is meglepő, idő kell ahhoz, hogy megbízzunk az ilyen rendszerekben. A Boschnak viszont fontos, hogy megértesse az emberekkel az ilyen rendszerek működését és az azokba integrált biztonsági funkciókat.
Bár ma még csak a prémium szegmensben érhető el a teljesen automatizált parkolási rendszer, Dani várakozásai szerint öt éven belül már nemcsak a luxusautók jellemzője lesz, hogy képesek maguktól beparkolni. Szerinte tehát egyre általánosabban elterjedt funkcióvá válik néhány éven belül mindez, a Bosch célja is az, hogy a fejlesztések minél szélesebb körben elérhetőek legyenek.
Átalakított autókkal tesztelünk
A mintegy száz autóból álló tesztjármű-flotta nagyobb része a Bosch saját tulajdona, de persze vannak gyártók által rendelkezésünkre bocsájtott példányok is. A flottában találhatóak mindenki számára elérhető szériaautók és prototípusok egyaránt. Amiben teljesen eltérnek minden más járműtől a Bosch autói, a következő: a Márk által irányított csapat a teszteket végző szakemberek, például Daniék által kért specifikációk alapján egyedi átalakításokat végeznek. Szenzorokat szerelnek fel a megfelelő helyekre, kamerákat, speciális, egyedi ultrahang és akár lidar érzékelőket. Ezekkel a szenzorokkal hihetetlen mennyiségű, másodpercenként nagyjából egy gigabájtnyti adatot rögzítenek és akár dolgoznak fel.
A tesztjárművek közül van olyan, amelyikbe annyi elektromos vezetéket kellett integrálni a rendkívül sok szenzor miatt, hogy az adatokat feldolgozó számítógéppel együtt egy csomagtartónyi helyet foglalnak fel. Dani azonban megnyugtatott mindenkit, a sorozatgyártású eszközök már nem maradnak ilyen méretűek, a szériagyártáskor ezek már akár fél cipősdoboznyi helyen is elférnek.
Egyszerűtől a bonyolultig
Az átalakítás és a tesztekre felkészítés jelentősen eltérhet a különböző esetekben. Egy automatizált vezetési funkciók teszteléséhez átalakított autó például 3-4 hónapig készült, úgy, hogy három szakember dolgozott rajta minden nap. Munkájuk során három kilométernyi elektromos kábelt és 40-50 szenzort építettek be ebbe az autóba, és még a kárpitokat is le kellett bontani, hogy mindent el tudjanak helyezni. Ugyanakkor előfordul, hogy szinte alig kell hozzányúlni a járműhöz, mert csak négy plusz vezetékre és néhány érzékelőre van szükség az adott funkció tesztjéhez.
Csak különlegesen képzett sofőrök tesztelhetnek
Ha közúton tesztelünk egy speciális járművet, sok szabálynak kell megfelelnünk – mesélte Márk. Ehhez persze minden eszköznek biztonságosan működnie kell, amig erről nem győződtek meg, csak tesztpályán futhat az autó. A tesztautókat bár szigorúan átvizsgálják, mielőtt útnak indulhatnának, így is csak speciálisan képzett sofőrök vezethetik. Pontosabban ülhetnek a kormány mögött akkor is, ha éppen az önvezető funkciókat tesztelik és nem is kell közbe avatkozniuk. Ha ilyen és ehhez hasonló kulisszatitkokra vagy kíváncsi a járműfejlesztés világából, akkor ezt az epizódot ne hagyd ki! Hallgasd, vagy nézd meg az alábbi hivatkozások segítségével!