Skip to main content
 

Talán furcsa ezt így kijelenteni, de egyre inkább elképzelhetetlen az autózás mesterséges intelligencia (MI) nélkül. A folyamatosan szaporodó autók, a közlekedési dugók és az egyre fogyó idő miatt néhány év múlva már biztosan nem lesz olyan új gépjármű, ami ne használna MI-n alapuló megoldásokat.

Ahogy korábbi bejegyzésünkben már kitértünk rá, mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat ma már szinte minden iparágban használnak, így nem meglepő, hogy ez alól a járműipar sem kivétel! Sőt, nyugodtan nevezhetjük az MI-vel kapcsolatos kutatások úttörőjének az olyan autóipari beszállítókat, mint például a Bosch. A legújabb biztonságtechnikai megoldások és az önvezető funkciók fejlesztése során nélkülözhetetlenné vált az MI használata. Annak ellenére, hogy ténylegesen önvezető autók még csak kísérleti jelleggel szelik néhány nagyváros utcáit, számos MI-vel működő fejlesztés elérhető már új autókban.

Néhány példa, hol is találkozhatunk az autózás során MI alapú eszközökkel:

  • Útburkolati jelek nélkül is boldoguló kamerák
  • Okoskereszteződések nagyvárosokban
  • Járműbelsőtér-felügyelet
  • Okosnapellenző
  • Virtuális ügynök
  • Integrált személyi asszisztens

A felsorolás bizonyára tartalmaz olyan eszközöket, amelyeket a nagyközönség még nem ismer, vagy ha már hallott is róla, még nem használta. Nem is csoda, hiszen közülük több is fejlesztési stádiumban van még. Ilyen és ehhez hasonló megoldásokon dolgoznak a Budapesti Fejlesztési Központ mérnökei is. Vannak azonban már olyan új funkciók, amelyek elérhetők már akár Magyarországon is. A legújabb Audi modellekben például már olyan kamerák vannak, amelyek az olyan alsóbbrendű utakon is elboldogulnak, amelyek jobb oldalán nincs felfestett útburkolati jel. Egyszerűen vizuálisan, az emberi szemhez hasonlóan meg tudják különböztetni az útpadkát az úttesttől, így sokkal biztosabban tartják az úttesten a járműveket. Szintén találkozhatunk már Budapesten olyan okoskereszteződéssel, amely az arra alkalmas járművekkel (például a Volkswagen Golf legújabb generációjával) képes kommunikálni. Ennek köszönhetően pedig a forgalomszervezés is sokkal rugalmasabbá válhat, hiszen nincsenek meddő zöldlámpák az alsóbbrendű utakról, így pedig élhetőbb lesz az adott környék.

Bizonyos járművek képesek kommunikálni az okoskereszteződésekkel, vagy épp egymással, így nyújtva extra információkat az útvonaltervezéshez, vagy akár a városok tehermentesítéséhez

Jönnek az önvezető járművek!
Jönnek az önvezető járművek!
Jönnek az önvezető járművek!
Jönnek az önvezető járművek!

Jönnek az önvezető járművek!

Annak ellenére, hogy ma még csak néhány speciális helyen találkozhatunk ténylegesen önvezető járművekkel, szakértők szerint az évtized végére ez a közlekedési forma már bevett gyakorlat lesz. Ha pedig szoftverek irányítják a járműveket, váratlan helyzetekben, járatlan utakon is helyes döntéseket kell hozniuk, ehhez pedig elengedhetetlen lesz a mesterséges intelligencia. Folyamatosan tanulniuk kell, alkalmazkodni a váratlan helyzetekhez, forgalmi változásokhoz, vagy épp a kátyús utakhoz. A mesterséges intelligencia fejlesztése és az autóipari felhasználás ezért az elmúlt években szorosan összekapcsolódtak, sőt mára a kutatások jelentős részét a járműipar végzi. A Bosch hozzáállása ehhez a témához különösen sokatmondó. Vállalatunk ugyanis abban hisz, hogy félkész, bizonytalan megoldásokat nem szabad az utakra engedni. Nem véletlen, hogy a szoftveres szimuláció mellett az éles tesztelésre is különösen nagy figyelmet fordítunk.

Az önvezető funkciókkal felvértezett autók ma még csak néhány helyen csillogtathatják meg tudásukat, de ez hamarosan változhat

Azoknak is kell egy alternatíva, akik ma egyedül ülnek autóba

A szoftveres megoldás mellett a Bosch a hardveres háttér átalakítását is elengedhetetlennek tartja. Egyszerűen megfogalmazva magukat a járműveket is újra kell gondolni, létrehozva olyan új közlekedési formákat, amelyek kényelmes alternatívát jelentenek és érdemben csökkenti az autók számát a nagyvárosokban. Az egyik ilyen fejlesztés az IoT Shuttle tanulmány. Az önvezető elektromos iránytaxi alapjaiban változtathatja meg a közösségi közlekedést. A jármű egy okostelefonos applikáció segítségével rendelhető meg és a készülék segítségével juthatunk be, ha megérkezik. Az utazás során olyan mikrokörnyezetet teremt, amely alkalmas akár munkavégzésre, akár a napi teendők elintézésére. A jövőben elengedhetetlenek lesznek az ilyen járművek és itt nem is csak a többmilliós metropoliszokra kell gondolni, hanem akár a Budapest méretű városokra.

Azoknak is kell egy alternatíva, akik ma egyedül ülnek autóba

Biztonságos adatmegosztás

Persze a mesterséges intelligencia használatával járó egyik legnagyobb előny, az adatmegosztás újabb kérdéseket vet fel. Az adatbiztonság kapcsán már nem is annyira a jármű lopás elleni védelmére, sokkal a személyes adatok megóvására kell koncentrálni. A Bosch mérnökei a „blokklánc” technológia mellett tették le a voksukat, ez az egyik legkomplexebb és legbiztonságosabb megoldás. Segítségével a felhasználók az adatokat anélkül tudják megosztani egymással, hogy harmadik felet kellene bevonniuk a folyamatba. Mindez egyfajta decentralizált adatbázison alapul, amik gyakorlatilag lehetetlenné teszi az adatok hamisítását, vagy lopását és a fogyasztók kevésbé függenek egyetlen adatközponttól, vagy szolgáltatótól.

Biztonságos adatmegosztás

Persze a mesterséges intelligencia alkalmazása nem csak az önvezető járműveket teszi biztonságossá. Ahogy korábban már említettük, jelenleg is használjuk vezetést támogató rendszerekben.

Casey mindent megold

A Bosch által fejlesztett intelligens platform például segít abban, hogy mindig a vezetésre összpontosíthassunk. A mesterséges intelligencia használatával egy olyan parancsközpontot hoz létre, amely előre gondolkodik. A felhasználó hangvezérléssel tudja irányítani, így nem kell gombokat nyomogatnia, vagy az érintőképernyőt figyelnie. A virtuális személyi asszisztens figyeli a navigációt, beállítja a rádiót, szabályozza a hőmérsékletet. A mesterséges intelligenciára támaszkodva megtanulja megjósolni a várható közlekedési helyzeteket, módosít az útvonalon és azt sem felejti el, mikor kell átkapcsolni a rádióadót kedvenc műsorunkra. Ez a rendszer persze csak bizonyos prémium gyártók járműveiben érhető el jelenleg, de a hétköznapokban is találkozunk már MI-vel. Az egyik legnépszerűbb navigációs alkalmazás például a program indításának pillanatában javaslatot tesz, az úticélt illetően. Ezt is egy mesterséges intelligencia kód segítségével teszi, ami addigi útvonaltervezéseinkből próbálja kitalálni, hová is akarunk menni. Így reggel automatikusan a munkahelyünket, délután pedig az otthont ajánlja fel elsőként.

Casey mindent megold

Az autó igazi személyi asszisztensé változhat a mesterséges intelligenciának köszönhetően

Zsebre megy

Egy másik területen, az elektromos autók töltése kapcsán is komoly szerepe lehet a technológiának, ráadásul ez már nem is biztonsági, vagy kényelmi, hanem anyagi szempontból fontos. A mesterséges intelligenciát és blokklánc (más néven DLT) technológiát használó virtuális ügynök egyszerre több mindenre tud figyelni, általános igényeinkre, szokásainkra, aktuális útvonalunkra, pénztárcánkra és a járművünk töltöttségi szintjére. Időben figyelmeztet, ha tölteni kell az elektromos autó akkumulátorait, majd a közelben található töltőállomások közül a számunkra legoptimálisabb helyre navigál. Ha több lehetőségünk is van, kapcsolatba lép az üzemeltetővel és tárgyalni kezd az árról, majd kiválasztja a legkedvezőbb ajánlatot. Ha hosszabb ideig tart a töltés, kikapcsolódásról, programokról is gondoskodik, érdeklődésünknek és a rendelkezésre álló időkeretnek megfelelően. A virtuális ügynök ráadásul képviseli az érdekeinket, valószínűleg sokkal hatékonyabban, mintha mi magunk próbálnánk megoldani az ilyen helyzeteket.

Zsebre megy

A szolgáltatókat valódi versenyre sarkallhatja, ha autónk képes lesz felmérni, hol tölthetjük legolcsóbban elektromos autónkat

Hogyan lehet a napellenző is okos?

Hogy milyen potenciál van mesterséges intelligenciában, mint technológiában azt jól mutatja, hogy a még az olyan egyszerű és évszázados kiegészítőkben is felbukkan, mint a napellenző. Nem felesleges luxus ez, a Bosch idén bemutatkozó újdonsága nagy mértékben képes növelni a biztonságot! A kamerából, okosszoftverből és LCD-ből álló eszköz felismeri a vezető szemébe tűző napsugarak beérkezési szögét, a detektálás után pedig azoknak megfelelően sötétíti el napellenzőként lehajtható kijelzőt. A mesterséges intelligencia algoritmusai segítenek abban, hogy a Virtual Visor csak a zavaró napsugarakat blokkolja, ezzel együtt pedig maximális kilátást biztosít, folyamatosan igazodva a napsütéshez.

Hogyan lehet a napellenző is okos?

Az okosnapellenző nem elsősorban kényelmi, sokkal inkább biztonsági újítás

Vigyázó szem az utastéren

Egy másik, a biztonságot szintén jelentősen növelő találmány az utastérben tesz jó szolgálatot. A belső teret pásztázó kamera figyeli például a vezető tekintetének irányát, a szemhéjak mozgását és az üléspozíciót is. Ha a vezető fáradt, vagy elkalandozik a tekintete (mert például a telefonját figyeli), riasztással előzi meg a kritikus helyzeteket. A szoftver azonban ennél is többre képes, figyelmeztet például a biztonsági övet nem használó utasokra. A járműbelsőt figyelő asszisztens a jövő részleges önvezető autóinak elengedhetetlen része lesz majd.

Vigyázó szem az utastéren

Az utasteret figyelő kamera figyelmezteti a vezetőt, ha elalszik, vagy nem a vezetésre koncentrál

Komplex megoldások nélkül nincs önvezető autó

A bejegyzés elején már említett MPC3 kamera mindent lát és érzékel, akkor sem jön zavarba, ha nincsenek útburkolati jelek. A jövő autója kamerák mellett radar, lidar és ultrahangos érzékelőket is használ majd a környezeti információk begyűjtéséhez. Így sokkal több mindent lesz képes észlelni, mint az emberi szem és agy. Ráadásul a mesterséges intelligencia segítségével tanulni is képes lesz. A veszélyes kereszteződésben számít majd a takarásból kilépő emberre, vagy fagyos reggeleken a csúszásveszélyes útszakaszokra.

Az MI segíthet a ténylegesen önvezető SAE 4 és SAE 5 szintű járművek megalkotásában és a már meglévő vezetéstámogató rendszerek „okosításában” is. Technológia vállalatként a Bosch is azért dolgozik ilyen komolyan ezen a területen, mert biztonságosabbá, kényelmesebbé és gazdaságosabbá teheti a közlekedést, ez pedig közös érdekünk.

Iratkozz fel hírlevelünkre!