A Bosch már évek óta rengeteg újdonságot visz a világ legnagyobb fogyasztói elektronikai szakkiállítására. Nincs ez másképp idén sem. Blogunkon sorra vesszük az újdonságokat és érdekességeket, tarts velünk!
Az már talán senkit sem lep meg, ha azzal kezdjük, hogy idén is a hálózatba kapcsolt eszközöké és a mesterséges intelligenciáé (MI) a főszerep. A vállalat a tavalyi lehengerlő év után, idén még több érdekességgel és fejlesztéssel készült a kiállításra. Csakhogy amíg 2019-ben elsősorban hardveres újdonságokat találhattak a résztvevők, idén már a szoftveres oldal is legalább annyira hangsúlyos. Ez egyértelműen a MI térnyerésének köszönhető, valamint annak, hogy felelős technológiai vállalatként komoly forrásokat invesztáltunk a közelmúltban a téma kutatásába és a felhasználási lehetőségek azonosításába. A kutatások egyik célja az volt, hogy megmutassuk és megmagyarázzuk az embereknek, hogy ez a technológia hogy teszi kényelmesebbé, gazdaságosabbá, egyszersmind biztonságosabbá is a mindennapi életet – függetlenül attól, hogy otthonunkban, autónkban, vagy épp munkahelyünkön találkozunk vele.
Akik rendszeresen követik a CES világát, azok már megszokhatták, hogy még a kiállítás előtt a szervezők díjakat osztanak ki különböző kategóriákban. A Bosch idén is bezsebelt 3 ilyen elismerést a 28-ból, ezek kapcsán viszont most még nem mondhatunk részleteket. Elöljáróban annyit árulunk el, hogy két járműipari és egy egészségügyi megoldás érdemelt ilyen kitüntető figyelmet a szakmai zsűri részéről.
Persze ez a titokzatosság jól hangzik, de ha egy picit elmélyülünk a kiállításon megtalálható érdekességek sorában, az egyiket könnyű azonosítani. Ez az úgynevezett passzív háromdimenziós technológiát használó kijelző biztonságosabbá és átláthatóbbá teszi a vezető számára a kijelzőt az autóban. Mindezt azzal éri el, hogy a fontos dolgokat a szem számára térben is képes kiemelni, így azokra könnyebben felfigyel a felhasználó.
Ott lesz a kiállításon a Nemzetközi Űrállomás számára fejlesztett SoundSee is, amelynek beépített mikrofonjai rögzítik az állomás zajait, amit egy mesterséges intelligenciával felvértezett algoritmus elemez és ez által karbantartási és javítási terveket készít. Erről részletesen írtunk már korábban, ide kattintva megtalálod.
A Light Drive okosszemüveg viszont teljesen új! A Bosch Sensortec a világ első olyan megoldása, amellyel egy hagyományos szemüveg is okossá tehető. A beépített kivetítőt használó rendszer okostelefonnal, vagy okosórával párosítható és segítségével egyszerűbbé válik a navigáció, a szöveges üzenetek, használati útmutatók, vagy akár a naptárbejegyzések kezelése. A hozzá kapcsolódó megoldásokról hamarosan egy külön bejegyzésben is beszámolunk!
Felsorolásunkból nem maradhat ki a szintén mesterséges intelligenciával felvértezett járműbelsőtér-felügyelet sem. A tekintet irányát, a szemhéjak mozgását és az üléspozíciót egyaránt figyelő szoftver felismeri, ha a vezető fáradt, sőt akár azt is, ha a telefonját nézi! Ilyen esetekben riasztással próbálja elkerülni a kritikus helyzeteket. Ráadásul emellett figyeli azt is, milyen pozíciókban és mennyien tartózkodnak a járműben, így optimalizálja a biztonsági és a kényelmi rendszerek működését. Ez az asszisztens a jövő részleges önvezető autóinak elengedhetetlen része lesz majd.
Egy másik járműipari koncepcióval szintén meg kell barátkoznunk. A Bosch IoT Shuttle tavaly a kiállítás sztárja volt, erre az évre pedig még tovább fejlődött. Vállalatunk felmérései szerint a jövő városában elengedhetetlenek lesznek az ilyen járművek. Természetesen a Bosch továbbra sem válik járműgyártóvá, arra viszont tökéletes ez a modell, hogy bemutassa a birtokunkban lévő technológiákat, amelyek már akár most is a gyártók rendelkezésére állnak, vagy épp a közeljövőben lesznek sorozatgyártásra alkalmasak.
A mobilitásához kapcsolódó újdonságoknak ezzel még közel sincs vége. Közöttük kell megemlíteni azt az intelligens elülső kamerát, amely gépi látás és MI segítségével dolgozza fel – ha úgy tetszik érti meg – mit lát. Észleli és azonosítja az objektumokat, különböző osztályokba sorolja azokat és azonosítja mozgásukat. Így akár a részleges takarásban lévő gyalogosokat, kerékpárosokat, vagy autósokat is időben azonosítja és figyelmezteti a jármű vezetőjét.
Az új kamera mellett a radarérzékelők egy új generációját is bemutatja a CES-en a Bosch. A körkörös érzékelés volt a legfontosabb szempont a fejlesztésükkor, vagyis szélesebb látószögüknek, nagyobb szögfelbontásuknak köszönhetően még megbízhatóbbak lettek. A gyakorlatban az olyan rendszereknek lesznek majd hasznára, mint amilyen a világ első teljesen automatizált parkolási szolgáltatása. A Bosch és a Daimler közös fejlesztése már működik Stuttgartban, így ez lett az első olyan rendszer, amely megkapta a SAE (autóipari mérnökök szövetsége) 4-es besorolását.
A CES standunkon bemutatkozik a számítógépek járművekbe szánt következő generációja is, amely minden eddiginél nagyobb számítási kapacitással rendelkezik. A Bosch jóslatai szerint a következő évtized kezdetére ez a kapacitás a mostani ezerszeresét is elérheti. Erre szükség is lesz, mert több olyan új funkciót is ez az egyetlen integrált számítógép vezérel majd, mint amilyen például a Perfectly keyless. Az új kommunikációs szabványt (ultra-szélessávot) használó megoldás még biztonságosabb és még könnyebben paraméterezhető, hiszen a nyitást és indítást engedélyező mobilkészülékek helyzete akár néhány centis pontossággal meghatározható a segítségével.
Meg kell még említeni az érdekességek között a távolsági fuvarozáshoz kifejlesztett üzemanyagcellát és a járóképes alváz prototípusát is, amely a Bosch hajtás-, kormány- és fékrendszereinek újdonságait mutatja be. Érdemes külön kiemelni az új e-tengelyt, amely szilícium -karbid segítségével fejlődött még tovább. Így akár már 96 százalékos rendszerhatékonyságot is elérhet, ami a WLTP-tesztcikluson mérve hat százalékos hatótávolság-növekedést jelent majd.
Persze nemcsak járműipari újdonságok játszanak majd főszerepet a Bosch CES-standján. Vállalatunk új szintre emeli a hálózatba kapcsolt kerékpárokat is. A Kiox vezérlőszámítógép az eddigi funkciók mellett immár lopásvédelmet is biztosít, a COBI.Bike új verziója pedig már az Apple Health és a Google Fit rendszerekkel is kompatibilis.
Otthonunk is tovább okosodik, a Home Connect nyílt IoT (dolgok internete) rendszer használatával. Már jelenleg is 40 partner dolgozik együtt a Bosch mérnökeivel, hogy ne csak a konyhai eszközök, hanem a ház bármely részén helyet kapó kiegészítők is könnyebbé és hatékonyabbá tehessék az életünket.
Ehhez hasonlóan, úgy tűnik a biztonsági eszközök kapcsán is új korszak köszönt ránk. Az üzleti célú épületek videó- és biztonsági rendszerei eddig nem látott, egységes platformon tudnak majd kommunikálni. Ami azonban sokak számára még fontosabb, a Bosch bemutat egy Spexor névre hallgató kompakt, hordozható riasztóberendezést is. Ez otthonunk mellett lakóautónkat, autónkat, vagy akár melléképületeinket is megvédheti. Figyeli a hanghatásokat, érzékeli a mozgást és a légnyomás változását is.
Újdonságokból tehát akad bőven és ezeket a közeljövőben részletesen be is mutatjuk majd IoT blogunk felületén. Tarts velünk, hiszen ezek olyan technológiák, amelyek a jövőbe mutatnak, de igazából már most itt vannak velünk, így jobb minél előbb megismerni őket!