A világ vezető óceánjárójának számító Carnival Corporation már 2019-ben bemutatta a Star Trek kommunikátorához hasonló eszközét, az Ocean Medalliont. Azóta az összekapcsolt rendszerek elkezdték teljesen átalakítani az óceánjárók életét és azt, ahogy ezek az óriási nyaralóhajók kiszolgálják, sőt előre látják utasaik minden igényét.
Több millióan szeretnek új tájak felé elhajózni a lenyugvó nap fényében
A globális statisztikák szerint tavaly 4,8 millió utasnak váltották valóra az álmait az óceánjáró hajók: közülük 1,75 millióan a Karibi-szigeteket, a Bahama-szigeteket és a Bermuda-szigeteket látogatták meg, népszerűek azonban a földközi-tengeri és a nílusi utak is, persze nem az Agatha Christie írta krimikbe illő hajóutak.
A népszerűségük teljesen érthető. Ki ne akarná bejárni a karib-tengeri térséget például egy kényelmes, moziktól éttermeken át fodrászatokig az élet legkülönbözőbb területeihez kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó hajón? Csak élvezni a szabadságát, a melengető napsugarakat és egy olyan kabinban ringatózni, amelyet körbevesz a végtelen óceán. Ráadásul időnként csodálatos szigeteken köthet ki, koktélozhat a helyiekkel és virágfüzéreket akasztanak a nyakába.
Persze a nagy többségnek az utazás ilyen módja nem megfizethető, azonban már biztosan sokan álmodoztunk arról, milyen is lenne egy ilyen monumentális hajóval az óceánok hullámait szelni.
Mesterséges intelligenciával és IoT-val a vendégekért
A hajótársaságok pedig a megfelelő ellentételezés reményében szeretnek mindent megtenni azért, hogy utasaik a lehető legnagyobb kényelemben élvezhessék a hajóút minden percét. Itt jönnek képbe az okos szolgáltatások a mesterséges intelligenciától a viselhető eszközökön és okostelefonokon át az összekapcsolt IoT-rendszerekig.
Ezeket a szenzorokat a hajó minden fontos pontján elhelyezték: minden luxuskabin ajtajában és a személyzet minden tagja mobiltelefonjában található egy érzékelő, és minden utas ezen keresztül kapcsolódik a rendszerhez. Az Ocean Medallion az Ocean Compass nevű apphoz kapcsolódik, amely 4 000 digitális interakciós ponton keresztül minden egyes utas számára személyre szabottan ajánl programokat, intelligens navigációt kínál a hajón, foglalásokat rögzít és nyitja-zárja a luxuskabinok ajtaját.
Személyre szabott szolgáltatások
Nem csupán az Ocean Medallion az egyetlen szenzorokra alapozott, összekapcsolt eszköz, amely óceánjáró hajókon teljesít szolgálatot. A katasztrófavédelem már régóta beveti a szenzorokat a vízi járműveknél is. Sőt, az IoT-rendszerek és az algoritmusok nemcsak a vendégek nyaralását teszik felhőtlenné, hanem a személyzet munkáját is megkönnyítik. Például számos hajón algoritmusok segítenek optimalizálni az üzemanyag-felhasználást vagy a karbantartási munkálatokat, hogy még azelőtt sikerüljön kicserélni egy-egy alkatrészt, hogy azok meghibásodnának és hiba csúszna a vendégek kiszolgálásának dinamikus gépezetébe.
Az is elmondható viszont, hogy a vendégek számára tervezett megoldások vannak többségben. A különféle, okostelefonra optimalizált megoldások az utasoknak egy gombnyomásra segítenek felfedezni, megtervezni és lefoglalni a különféle szórakozási lehetőségeket, bárki kényelmesen rendelhet ételeket-italokat a kabinjába vagy ahol épp a hajón tartózkodik anélkül, hogy koordinátáit meg kellene adnia.
Az arcfelismerő szolgáltatások meggyorsítják a hajóra szállás, a regisztráció és az utasok ellenőrzésének folyamatát, miközben a viselhető eszközök a kabinba lépést vagy éppen a fizetési módot egyszerűsítik. Ezen kívül a mesterséges intelligencia segítségével az összekapcsolt platformok a kimondatlan vágyakat is teljesítik: egy idő után megtanulják az utasok hőmérsékleti vagy világítási preferenciáit, a kabin tévékészülékén személyre szabott filmeket és zenéket ajánlanak – az egyes vendégek preferenciáit ráadásul a jövőbeli utazásokra is elmentik.