Egyre többet vásárolunk online. Az Eurostat legfrissebb felmérései szerint 2023-ban átlagosan az emberek 69 százaléka, Magyarországon pedig 70 százalékunk vett valamit az interneten. Az adatokból ugyanakkor az is kiderül, hogy leggyakrabban ruhát (44 százalék), illetve ételt (19 százalék), nem pedig háztartási cikkeket rendelünk. Ennek oka valószínűleg az is lehet, hogy az áruházak között még csak most terjed a kiszállítás vagy, hogy bevásárlásainkat szeretjük személyesen intézni.
Gombamód szaporodnak
Ugyanakkor ebben is egyre többször van a technológia segítségünkre. Kezdve azzal, hogy okoshűtő figyeli, kifogyunk-e valamiből, egészen addig, hogy okos-bevásárlókocsival spórolhatjuk meg a sorban állást. Ráadásul szinte egyik napról a másikra hódították meg az üzleteket a robot- vagy más néven önkiszolgáló kasszák.
Iparági adatok alapján Magyarországon nagyjából 200 ezer kassza működik, ebből 3500–4000 önkiszolgáló, de számuk várhatóan tovább fog bővülni. Mutatjuk az előnyöket és a hátrányokat.
Vállalati szempontból a terjedésük érthető.
A robotpénztár:
- Gyorsítja a bevásárlást: ez azért különösen fontos, mert a felmérések szerint, ha a várakozás hossza meghaladta az 5–6 percet, az ügyfeleknek drasztikusan romlott a megítélése az üzletről.
- Megoldja a munkaerőhiányt: a szakképzett munkaerő megtalálása ugyanis sokszor problémát jelent.
- Költséghatékony: kevésbé forgalmas időszakokban a pénztárosok átirányíthatók más feladatokra. Ezzel spórolnak a költségeken is.
- A korszerűség érzetét keltik: különösen a fiatalok számára fontos, hogy ilyen lehetőség is rendelkezésre álljon.
- Nincs interakció: az érintéses fizetés, valamint a személyes kontaktus mellőzése különösen a koronavírus-járvány után értékelődött fel.
Nem mindenki szereti
Felhasználói oldalon ugyanakkor már nem ennyire fekete-fehér a kérdés. Az Economx megbízásából készült tavalyi felmérésből kiderült, hogy a magyarok megosztottak az önkiszolgáló kasszákkal kapcsolatban. A megkérdezettek 34 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kedveli a megoldást, és ha csak teheti, mindig ezt választja. 22 százaléka már kevésbé volt lelkes: ők azok, akik a hagyományos mellett robotpénztárban is fizettek. Ugyanilyen arányban voltak viszont azok is, akik teljesen elutasították a használatukat. Beszédes adat még, hogy 7 százalékuk ki sem merte még próbálni a gépeket.
Más nemzetközi kutatások is arra a megállapításra jutottak, hogy a láz már lecsengőben van. Főként azért, mert kiderült, az önkiszolgáló kasszák végső soron csökkentik az üzletek iránti vásárlói hűséget. A vásárlók általában azt kifogásolták, hogy úgy érezték, ők dolgoznak az áruházban dolgozó kollégák helyett vagy, hogy nagyobb bevásárlásnál végül mindig segítségre szorultak. Továbbá a vásárlók szerint körülményes és bonyolult a gépek használata, vagy éppen hiányolták a személyes kapcsolatot a pénztárosokkal.
A tengerentúlon már az is komoly fejtörést okozott, hogy vajon kell-e borravalót adni egy robotkasszának? A dilemma úgy merült fel, hogy egyes gépek már felajánlották a borravaló lehetőségét a vásárlóknak, miközben azok semmilyen kapcsolatba nem kerültek emberekkel. Joggal merült fel a kérdés: akkor mégis ki kapja ezt a pénzt? Szakértők arra figyelmeztettek, hogy ugyan törvény szerint az összeget kötelező lenne szétosztani a munkavállalók között, azonban ezt szinte lehetetlen ellenőrizni. Ráadásul mikor a képernyőn megjelenik a borravaló lehetősége, azt a fogyasztók gyakran egyfajta érzelmi zsarolásként élik meg.
Elveszik a pénztáros munkáját?
Az önkiszolgáló kasszákkal kapcsolatban gyakran felmerülő másik kritika még, hogy elveszik az emberek munkáját. Ettől azonban aligha kell tartani, az áruházak jelenleg inkább azzal küzdenek, hogy nem találnak elegendő szakképzett munkaerőt. Ahogyan arra a Bosch Magyarország Podcastjében is rámutattak a szakértők a mesterséges intelligencia kapcsán:
nem elveszi, hanem átalakítja az emberek munkáját.
– A monoton, rutin jellegű feladatokat az MI segítségével gyorsabban, pontosabban lehet majd a jövőben elvégezni. Az emberi feladatokban a hangsúly a magasabb hozzáadott értékű tevékenységekre, a folyamatok megtervezésére és ellenőrzésésre, az MI validálására tevődik át. Egy biztos, kvalifikált munkaerőre fizikai és szellemi területeken is nagy szükség lesz a jövő gyáraiban – magyarázták.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a munkaerőre ugyanúgy szüksége van a boltoknak, csak szívesebben végeztetnek velük nagyobb értéket teremtő munkát. A hálózatba kapcsolt munkavállalóknak viszont meg kell tanulniuk együttműködni a gépekkel és berendezésekkel. A jövő tehát valószínűleg valamilyen hibrid rendszeré: a pénztárosok nem fognak teljesen eltűnni a boltokból, de munkájukat kiegészítik a robotok.