Skip to main content
 

– Mit adtak nekünk a rómaiak?!
– Gyalogosátkelőket! – vághatná rá a Brian élete című klasszikus vígjáték híres jelenetéből a hódítók ellen szervezkedő Júdea Népe Front.

Pompejitől az okoszebrákig

Mert bizony a gyalogosátkelők „feltalálása” is az ókori rómaiak nevéhez fűződik. Ennek ékes bizonyítéka, hogy már a 79-ben, a Vezúv kitörésekor betemetett Pompeji romvárosában is kerültek elő gyalogosátkelők a vulkáni hamu alól. Igaz, akkor még kissé másképpen festettek: a forgalmasabb kereszteződésekben nagy méretű, csiszolt kőtömböket fektettek az úttestre, nagyjából lépéstávolságra. Ezek elég távol voltak egymástól, hogy a kocsik vagy más járművek kerekei elférjenek, másrészről elég közel, hogy lelassítsák – az akkor persze még csak lovas – forgalmat.

Pompejitől az okoszebrákig

A The Beatles nyomain

Majd kétezer évvel később, az autók megjelenése, elterjedése, majd gyorsulása, és az ezzel együtt járó mind gyakoribb közúti balesetek megkövetelték, hogy valamilyen megoldást találjanak a gyalogosok biztonságának biztosítására. Az első gyalogosátkelő dicsőségéért persze többen versenyt futnak; kísérleteztek például jelzőlámpákkal, fémrudakkal is. Abban viszont nagyjából egyetértés van, hogy a ma ismert formához hasonló jelzéseket az Egyesült Királyságban használták először, a ‘40-es évek végén.

Akkoriban festették fel a londoni Abbey Road híres zebráját is, ahol aztán a The Beatles 1969-es albumának címadó plakátja is készült.

Apropó, zebra. A név állítólag James Callaghan brit képviselőtől és későbbi miniszterelnöktől származik, akit a csíkok a szavannák fekete-fehér mintázatú állatára emlékeztettek.

A gyalogosátkelők evolúciója

Ezután a módszer világszerte rohamos terjedésnek indult, evolúciója viszont ezzel együtt megállt.

Lenne bizony még hova fejlődni, a statisztikák szerint ugyanis Magyarországon évente 800-900 embert gázolnák el a zebrákon.

A gyalogosátkelők evolúciója

Bármit mond is a KRESZ, a szabályokat nem mindenki tartja be, így ezek a balesetek főként emberi mulasztás miatt történnek, tehát megelőzhetők lennének. Például szigorúbb szabályozással, jobb figyelemfelhívással, erősebb világítással – és nem utolsósorban okoszebrákkal.

Okoszebrából többféle fejlesztés is létezik, mint például a magyar SafeCross vagy az ugyan csak hazai SafeXOne, de az alapelve mindkettőnek ugyanaz:

szenzorokkal érzékelik a járókelők közeledését, amire már a megfelelő, biztonságos távolságból, az úttestbe épített fényjelzéssel figyelmeztetik a sofőröket.

  • A működésük teljesen automatikus, tehát a gyalogosnak nem kell gombnyomással jeleznie átkelési szándékát. Ugyanígy a fények maguktól ki is alszanak, ha a közlekedő biztonságban átért a túloldalra.
  • Bármelyik hagyományos átkelőhely könnyen okoszebrává alakítható, viszonylag alacsony költségen.
  • Energiatakarékosak, ugyanis napelemmel működnek.
  • A SafeXOne rendszerének működése felhő alapú rendszerben akár okostelefonon is nyomon követhető. Hiba esetén automatikusan riasztást küld, ráadásul mindezt helymeghatározással.
A gyalogosátkelők evolúciója

Ilyen intelligens gyalogátkelőhelyeket már Magyarországon is több mint száz helyen telepítettek, és az eredmények eddig rendkívül meggyőzőek. A SafeCross mérései szerint rendszerükkel az autósok megállási hajlandósága nagyságrendekkel, 55 százalékról 76 százalékra növekedett.

Ennek köszönhetően az első, 2016-os telepítésük óta az okoszebráiknál egyetlen baleset sem történt.

Életre kelt úttest

A gyalogos-átkelőhelyek evolúciója ezzel még koránt sem ért véget. A brit Umbrellium nevű cég Starling Crossing nevű tervében a kamerák és szenzorok egyszerre figyelik a járműveket és gyalogosokat, kiszámolják pontos helyüket, sebességüket, irányukat és szándékaikat, hogy aztán a körülményeknek megfelelően „világítsák be” az úttestet.

Kísérletükben például csak akkor villannak fel a zebrát jelző LED-ek, ha biztonságos az átkelés. Az átkelő automatikusan kiszélesedik, ha nagyobb csoport közelít, vagy pirosra vált az úttest, ha valaki véletlenül kilép rá.

Életre kelt úttest

Iratkozz fel hírlevelünkre!