– Mit adtak nekünk a rómaiak?!
– Gyalogosátkelőket! – vághatná rá a Brian élete című klasszikus vígjáték híres jelenetéből a hódítók ellen szervezkedő Júdea Népe Front.
![Pompejitől az okoszebrákig](https://iot.boschblog.hu/wp-content/uploads/2022/08/IoT_Bosch_Okoszebra_02.jpg)
Mert bizony a gyalogosátkelők „feltalálása” is az ókori rómaiak nevéhez fűződik. Ennek ékes bizonyítéka, hogy már a 79-ben, a Vezúv kitörésekor betemetett Pompeji romvárosában is kerültek elő gyalogosátkelők a vulkáni hamu alól. Igaz, akkor még kissé másképpen festettek: a forgalmasabb kereszteződésekben nagy méretű, csiszolt kőtömböket fektettek az úttestre, nagyjából lépéstávolságra. Ezek elég távol voltak egymástól, hogy a kocsik vagy más járművek kerekei elférjenek, másrészről elég közel, hogy lelassítsák – az akkor persze még csak lovas – forgalmat.
![Pompejitől az okoszebrákig](https://iot.boschblog.hu/wp-content/uploads/2022/08/IoT_Bosch_Okoszebra_03.jpg)
A The Beatles nyomain
Majd kétezer évvel később, az autók megjelenése, elterjedése, majd gyorsulása, és az ezzel együtt járó mind gyakoribb közúti balesetek megkövetelték, hogy valamilyen megoldást találjanak a gyalogosok biztonságának biztosítására. Az első gyalogosátkelő dicsőségéért persze többen versenyt futnak; kísérleteztek például jelzőlámpákkal, fémrudakkal is. Abban viszont nagyjából egyetértés van, hogy a ma ismert formához hasonló jelzéseket az Egyesült Királyságban használták először, a ‘40-es évek végén.
Akkoriban festették fel a londoni Abbey Road híres zebráját is, ahol aztán a The Beatles 1969-es albumának címadó plakátja is készült.
A gyalogosátkelők evolúciója
Ezután a módszer világszerte rohamos terjedésnek indult, evolúciója viszont ezzel együtt megállt.
Lenne bizony még hova fejlődni, a statisztikák szerint ugyanis Magyarországon évente 800-900 embert gázolnák el a zebrákon.
![A gyalogosátkelők evolúciója](https://iot.boschblog.hu/wp-content/uploads/2099/08/IoT_Bosch_Okoszebra_05.jpg)
Bármit mond is a KRESZ, a szabályokat nem mindenki tartja be, így ezek a balesetek főként emberi mulasztás miatt történnek, tehát megelőzhetők lennének. Például szigorúbb szabályozással, jobb figyelemfelhívással, erősebb világítással – és nem utolsósorban okoszebrákkal.
Okoszebrából többféle fejlesztés is létezik, mint például a magyar SafeCross vagy az ugyan csak hazai SafeXOne, de az alapelve mindkettőnek ugyanaz:
szenzorokkal érzékelik a járókelők közeledését, amire már a megfelelő, biztonságos távolságból, az úttestbe épített fényjelzéssel figyelmeztetik a sofőröket.
- A működésük teljesen automatikus, tehát a gyalogosnak nem kell gombnyomással jeleznie átkelési szándékát. Ugyanígy a fények maguktól ki is alszanak, ha a közlekedő biztonságban átért a túloldalra.
- Bármelyik hagyományos átkelőhely könnyen okoszebrává alakítható, viszonylag alacsony költségen.
- Energiatakarékosak, ugyanis napelemmel működnek.
- A SafeXOne rendszerének működése felhő alapú rendszerben akár okostelefonon is nyomon követhető. Hiba esetén automatikusan riasztást küld, ráadásul mindezt helymeghatározással.
![A gyalogosátkelők evolúciója](https://iot.boschblog.hu/wp-content/uploads/2099/08/IoT_Bosch_Okoszebra_06.jpg)
Ilyen intelligens gyalogátkelőhelyeket már Magyarországon is több mint száz helyen telepítettek, és az eredmények eddig rendkívül meggyőzőek. A SafeCross mérései szerint rendszerükkel az autósok megállási hajlandósága nagyságrendekkel, 55 százalékról 76 százalékra növekedett.
Ennek köszönhetően az első, 2016-os telepítésük óta az okoszebráiknál egyetlen baleset sem történt.
Életre kelt úttest
A gyalogos-átkelőhelyek evolúciója ezzel még koránt sem ért véget. A brit Umbrellium nevű cég Starling Crossing nevű tervében a kamerák és szenzorok egyszerre figyelik a járműveket és gyalogosokat, kiszámolják pontos helyüket, sebességüket, irányukat és szándékaikat, hogy aztán a körülményeknek megfelelően „világítsák be” az úttestet.
Kísérletükben például csak akkor villannak fel a zebrát jelző LED-ek, ha biztonságos az átkelés. Az átkelő automatikusan kiszélesedik, ha nagyobb csoport közelít, vagy pirosra vált az úttest, ha valaki véletlenül kilép rá.
![Életre kelt úttest](https://iot.boschblog.hu/wp-content/uploads/2099/08/IoT_Bosch_Okoszebra_07.jpg)