Skip to main content
 

Ki ne álmodozott volna már arról, hogy egyszer a párizsi Montmartre negyedbe költözik és portréfestőnek áll? Utazik Zazie-val a metrón vagy sétál Ady-val a Szajna partján? Habár Párizst a legtöbben a 19. századi mivoltjában képzelik el, mára a fények városában a történelem a hipermodernnel keveredik, az Art Deco bejáratok és az évszázados metróállomások mellett irodaházak és tömblakások magasodnak. A zöld felületek és az intelligens megoldások sokáig nem is jellemezték a városképet, 2014-ben azonban radikális fordulat következett be. Azóta okospadok, intelligens világítórendszerek, rengeteg kerékpársáv, a jövőben pedig fotoszintetizáló épületek lephetik el a francia fővárost.

Párizs, az intelligens fények városa
Párizs, az intelligens fények városa
Párizs, az intelligens fények városa
Párizs, az intelligens fények városa

Okosodik és zöldül a franciák büszke fellegvára

Nem véletlen, hogy Párizsra a legtöbben hagyományos és fennkölt stílusában gondolnak, a francia főváros a nagy sugárutak és patinás századelős épületek óta a 21. század elejéig egyáltalán nem a progresszív várostervezésről, hanem sokkal inkább a hagyományőrzésről volt híres. Aztán 2014-ben megválasztották polgármesternek Anne Hidalgót és minden egy csapásra megváltozott Párizs több mint kétmillió lakosa számára.

2015-ben elindították a Smart and Sustainable Paris, vagyis az „Okos és fenntartható Párizs” kezdeményezést, amelynek része a Vincent Callebaut építész által megálmodott Smart 2050 projekt. A nagyszabású és ambiciózus tervek olyan felhőkarcolókat vízionálnak, amelyek rengeteg intelligens energiatermelési technikát kombinálnak az épületek energiaigényének csökkentésére, és arra ösztönzik lakóikat, hogy minél inkább környezetbarát módon éljék mindennapjaikat.

Ökológiai szemléletre csábít emellett a 15-perces város koncepciója is, amelynek értelmében megpróbálnak több olyan épületkomplexumot létrehozni, ahol nem válnak el egymástól élesen az irodaházak, a lakóházak és az apróbb üzletek, ezáltal csökkentve az ingázásra fordított időt és költségeket, valamint a közlekedésből származó kibocsátást. A cél, hogy bárki számára 15 percen belül elérhetővé váljon a munkahely, az iskola vagy éppen a zöldséges. Ezen felül ösztönzik a kerékpár-használatot, és a francia főváros azzal a vakmerő tervvel állt elő, hogy 2024-től kezdve kitiltják a dízelautókat, majd 2030-tól a benzines autókat is a városból.

Fotoszintetizáló épületek és energiájukat megtermelő világítórendszerek

A zöldítésben mindenesetre az intelligens innovációk és a forradalmi technológiai megoldások is óriási szerepet játszanak. Például a korábban említett Vincent Callebaut néhány futurisztikus felhőkarcolójának külsejét zöld növényekkel borítanák, hogy javítsák a levegő minőségét és tompítsák a közlekedő járművek által kibocsátott gázok hatásait. Sőt, az úgynevezett Mangrove Tornyokat olyan bőrrel vonnák be, amelyet fényérzékeny elektrokémiai bevonatot alkotó, egyedi sejtek alkotnának, amelyek képesek befogni a napfényt és azt elektromos árammá alakítani. A Fotoszintézis Tornyokat pedig olyan biohomlokzatokkal tervezik szigetelni, amelyek bioüzemanyagot termelnek.

Ezeknek a futurisztikus épületeknek a közelébe a párizsi önkormányzat pedig parkokat és filofényeket, vagyis intelligens turbina-lámpa rendszereket tervez telepíteni. Ez utóbbiak olyan okos megoldásokat jelentenek, amelyek megtermelik maguknak a világításhoz szükséges energiát, és magáról a világításról is gondoskodnak egyben.

Okospadokkal az élhetőbb urbánus élményért

Okospadokkal az élhetőbb urbánus élményért

Párizs mindenesetre igyekszik kihasználni az előzőekhez képest szinte már hagyományosnak tűnő, IoT-megoldások előnyeit is. Amellett, hogy a francia főváros is használ okos parkolási rendszereket és közlekedési megoldásokat, forgalomba helyeztek különféle okospadokat is. A hagyományos padokat Bluetooth-kapcsolatra képes, alacsony energiafelhasználású szenzorokkal szerelték fel, amelyek passzív módon gyűjtenek adatokat. Ezek a kis szenzorok akár évtizedekig is működnek töltés nélkül, és megjegyzik, amikor Bluetooth-kapcsolatra képes telefont maguknál tartó járókelők ülnek le a padra.

Ezek az adatok megmutatják a várostervezőknek, Párizs melyik pontjára érdemes további padokat telepíteni, melyek lehetnek problémásak, vagy igényelnek-e esetlegesen tisztítást vagy bármilyen beavatkozást – vagy adott esetben azt is, melyiket tulajdonították el. Így a város könnyebben megőrizheti saját tulajdonát. Ezt hívják igazán win-win helyzetnek.

Okospadokkal az élhetőbb urbánus élményért

Iratkozz fel hírlevelünkre!