Kevesebb személygépjármű, több hely az utakon, megszűnő közlekedési dugók, felszabaduló parkolóhelyek, gyorsabb haladás: többek között ezekre számíthatunk majd egy-két évtized múlva, ha elterjednek a nagyvárosokban az önvezető járművek. Ezek mellett persze még sok minden változni fog…
Szakértők szerint nagyon közel járunk ahhoz, hogy az önvezető járművek nagy számban jelenjenek meg a közúti forgalomban, ami akkora változást hoz majd a mindennapjainkban, mint amikor az emberiség a lovakat gépjárművekre cserélte. Az iparági várakozások szerint 2030 környékén már sok nagyvárosban olyan számban láthatunk az utakon teljesen önvezető, sofőr nélküli járműveket, hogy hatásuk a legtöbb ember számára jól érzékelhető lesz.
Önvezető autót mindenkinek!
De mit is jelent majd mindez, hogyan változhat meg például Budapest közlekedése, ha jelentős számban futnak majd az utakon önvezető járművek? Mivel a jelenlegi becslések szerint nagyjából annyiba kerülne önvezető autót bérelnünk egy-egy útra, mintha a közösségi autómegosztókat használnánk, ezért nem lesz értelme megvásárolni a járműveket. Sokkal egyszerűbb és gazdaságosabb lesz, ha egy alkalmazáson keresztül lefoglaljuk magunknak az aktuális igényeknek megfelelő járművet: reggel munkába menet, ha éppen bevásárolni szeretnénk, vagy ha este szórakozni készülünk. Mindez azt is jelenti, hogy mindenki, aki most közösségi autómegosztókat, vagy épp taxit használ, megengedheti majd magának, hogy önvezető autóval utazzon.
Persze gyorsan visszaüthet, ha túl olcsó lesz a szolgáltatás, mert az a közösségi közlekedés végét is jelenthetné, ha metró, villamos, vagy autóbusz helyett mindenki csak önvezető autóval járna. Ráadásul ebben az esetben nem lenne kevesebb autó az utakon, pedig a szakértők a jelenleginél jóval kevesebb járművel számolnak a jövőben.
Vége a közösségi közlekedésnek?
Kézenfekvő megoldás lehet ezért, hogy a nagyvárosok belső kerületeiben, vagy más forgalmas útszakaszokon a csúcsidőszakban dugódíjat, vagy úthasználati díjat vetnek ki a személyautókra, beleértve az önvezető autókat is. Ebben az esetben bizonyos helyeken és időpontokban nem lesz érdemes autóval járni, így a közösségi közlekedés jelenti majd továbbra is a megoldást a szélesebb tömegek számára. Akinek pedig otthona vagy munkahelye a külvárosban, a buszmegállóktól messzebb található, az még mindig rendelhet magának a megállóhoz, vagy a lakásához önvezető autót kiegészítő közlekedési eszközként.
Azért is tűnik valószínűnek a személyi autók valamilyen formájú megadóztatása, mert minden állam, önkormányzat nagyon jelentős összegektől eshet el amiatt, hogy az önvezető autók nem szabálytalankodnak, így a városoknak nem lesz a jelenlegihez hasonlítható mértékű bevétele parkolási, gyorshajtási vagy egyéb bírságokból, a kieső összeget pedig könnyen pótolhatja egy új, úthasználati-vagy dugódíj bevezetése.
Felejtsük el a dugókat!
Ha sokkal kevesebb lesz a fentiek miatt a magántulajdonú személygépjármű, csökken az utak terhelése és a környezetszennyezés is. Emellett lényegében megszűnnek a közlekedési dugók. Nem csak amiatt, mert kevesebb jármű lesz az utakon, hanem azért is, mert az önvezető autók racionálisan és optimálisan, a szabályokat mindig betartva haladnak. Ha nincs indokolatlan fékezés-gyorsítás, és az autók mindig úgy terveznek útvonalat, hogy figyelembe veszik merre a legkisebb a forgalom, megszűnik az araszolgatás az utakon és még akkor is jelentősen javul a levegő minősége, ha ezeket az autókat belsőégésű motor hajtja.
Több munkahely lesz
Jelentősen átalakul az önvezető technológia térnyerésével a foglalkoztatás is. Bár sokan félnek attól, hogy a közlekedést is optimalizáló mesterséges intelligencia sokak munkáját elveszi, több szakértő szerint inkább a fordítottja lesz ennek igaz. Ebben a konkrét esetben is ezt gondolják, vagyis inkább több munkahely jön létre az önvezető autók elterjedésével, mint amennyi megszűnik. Persze néhány szakmának szinte biztosan bealkonyul, busz- vagy taxisofőrökre várhatóan alig lesz szükség néhány évtized múlva, ugyanakkor az informatikai szakemberekre egészen biztosan fényes jövő vár, mint ahogyan az önvezető autókat üzemeltető cégeknek is szükségük lesz emberi munkaerőre. Gondoljunk csak arra, mennyire fontos lesz például, hogy tiszta, rendszeresen szervizelt autókba ülhessünk.
Hasznosan töltött utazás
Egy másik nagyon fontos tényezővel is számolnunk kell! Egészen biztosan több hasznos időt jelent majd, ha úgy utazhatunk egy személyautóban, hogy közben olvasgathatjuk a híreket, válaszolhatunk az elektronikus leveleinkre és intézhetjük egyéb dolgainkat. Mindezeket biztosan megtehetjük, hiszen nem kell az útra figyelnünk, de még arra sem, hogy melyik megállóban szálljunk le. Az Európai Unió becslése szerint évente mintegy egymilliárd eurónyi pénzt lehet csak azzal megtakarítani, hogy az utazással eltöltött idő nem haszontalanul telik, hiszen munkára vagy épp szórakozásra is fordíthatjuk az időnket.
A Bosch és az önvezető járművek
Vállalatunk élen jár az önvezető járművekkel kapcsolatos fejlesztésekben. A Bosch IoT Shuttle koncepciója – amit a közelmúltban mutattunk be – egy önvezető és elektromos kisbusz, ami alapjaiban változtathatja meg a közösségi közlekedést. A különleges jármű nemcsak utazásra, hanem munkavégzésre és kisebb üzleti megbeszélések lebonyolítására is kiváló.
Emellett a Bosch sok más fejlesztésben is úttörő szerepet vállal, többek között a jövő önvezető autóinak agyán is dolgozik. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy emberi beavatkozás nélkül is biztonságosan tudjanak közlekedni a járművek, mert a mesterséges intelligencia jóvoltából a fedélzeti számítógép képessé válik majd arra, hogy tanuljon és így az összetett forgalmi szituációkban, vagy az új helyzetekben is jó döntéseket hozzon. Persze a fentiek mellett még számos, az önvezető autózáshoz elengedhetetlen eszközt gyárt még vállalatunk. Gondoljunk csak a legmodernebb kormány és fékrendszerekre, a hozzájuk tartozó menetstabilizáló és blokkolásgátló-rendszerekre, a radar- és lidarrendszerekre, vagy épp a felhő alapú parkolóasszisztensre.