Skip to main content
 
Mobilitás

Vezető víziók

2019.01.04 No Comments 6 perc olvasási idő

Mi is tudjuk, miért kezelik egyre inkább kész tényként autóipari szakemberek az önvezető autók térnyerését és tömeges elterjedését. Bizony nem alaptalan ez a hozzáállás, hiszen a huszadik században még csak vízióként emlegetett „robotautók már a spájzban vannak”. Ennek fényében különösen érdekes visszatekinteni, hogyan képzelték el hajdan az önvezető autókat.

Október 21. az azonos című film rajongói szerint a „Vissza a jövőbe” nap. Ebben a filmben időutazó gépet építettek egy DeLoreanből, ám a producer Steven Spielberg itt még nem gondolt az önvezető funkcióra. Az eredeti film 1985-ben készült, a jövőbe látogató második rész 1989-ben. Ez utóbbiban az autót is repülőképessé tették 2015-ben, de önvezetővé ekkor sem vált a DeLorean. Valójában akkoriban nagyjából a 2025-ös esztendőt emlegették az önvezető autók megjelenésének céldátumaként. Pedig az 1982-es Knight Rider című film autós főszereplője, K.I.T.T. már abszolút önvezető, sőt intelligens, tanulékony, és James Bond járműveit is megszégyenítő kunsztokat tudó, valamint golyóálló négykerekű volt.

Repült, de még nem magától a Vissza a jövőbe sztárja

K.I.T.T.-nél jóval valóságosabbnak mondható az 1993-as Jurassic Park film Ford Explorere, talán éppen korlátozott önvezető képessége miatt is. Hiszen ez csak adott útvonalon haladhatott egy távoli vezérlőegység és némi mágnesen „sín” jóvoltából, amelynek hibája mozgásképtelenné is tette a járművet. Ha úgy tetszik, tulajdonképpen egy 1:1 méretarányú távirányítós autóról beszélünk, és egy számítógép „játszott” vele – amíg az akkumulátorok működtek.
Ennél már jóval többet tudott az Emlékmás című film önvezető taxija, amelyben a sofőr valójában csak egy bábu. Ez már végképp közelebb áll a valósághoz, látva, hogy valami hasonló történik az Egyesült Államokban, az Über tesztjelleggel üzemeltetett önvezető taxijai esetében. Ezekben ugyan még hús-vér emberek ülnek a kormánykerék mögött, de már inkább csak megfigyelőként, a „biztonság kedvéért”. Néhány év múlva végképp megmosolyogtatónak tűnhet majd a jelenkor, hiszen az önvezető autókat éppen a biztonság fokozása érdekében fejlesztjük.

Az Audi RSQ tanulmányautó valójában a sorozatgyártású R8 előfutára

A Különvélemény című film 2054-ben játszódik, de a kétezres évek elején készült. Az ebben látható Lexust már jóval fejlettebb önvezető képességekkel álmodta meg Spielberg, mint a fenti, 1993-as Jurassic Park autós főszereplőjét. A film készítésekor, viszont még tanulmányautó-szinten is ritkaságnak számított egy olyan jármű, amely a forgalom minden más szereplőjével képes kommunikálni. Holott manapság ez már kézzelfogható megoldás, ahogy a Lexus 2054 esetében – amíg kézi vezérlésre állítva nem vette át benne az autó irányítását az ember.
A ma ismert valósághoz és jövőképhez talán a 2004-es Én a robot című film önvezető autója áll a legközelebb. A történet szerint 2035-ben, szintén kézi vezérléssel is irányítható Audi RSQ ráadásul egészen autószerű jelenség, legalábbis a 2006-tól sorozatgyártásban készülő R8 típushoz képest.

Párizsban meg is tekinthetők Az ötödik elem önvezető járművei

A bűnözés nélküli ideális társadalomba, 2032-be repít az 1993-as Pusztító című film. Ebben is önvezető autóval járnak a békés rendőrök, de a jármű itt abszolút mellékszereplő, így nem is érdemel több szót.

Sokkal inkább említésre méltók Az ötödik elem című film rendőrautói, amelyek nemcsak önvezetők, de repültek is. Luc Besson 23. században játszódó, 1997-ben forgatott filmjében ráadásul már minden személyautó magától repült. Ám amikor sietni kellett, akkor itt is kézi vezérlésre állítva menekült a főhős, akárcsak a filmek többségében. Ez pedig akaratlanul is a huszadik századi hozzáállást sugallja a békés és biztonságos önvezetésről, azaz, hogy szélsőséges helyzetekben az ember azért mégiscsak ügyesebb. Holott annyit már most tudunk az önvezető rendszerekről, hogy a valóság ennek az ellenkezője. Hiszen azok éppen a veszélyes szituációkban adnak plusz biztonságot, ezért például az ötös szintű önvezető autók már nem is kapnak kézi vezérlési lehetőséget.

Herbie minden bizonnyal az első önvezető autó

Végül, de nem utolsósorban, ne felejtsük el minden önvezető autók ősét, Herbie-t. A különleges kis Volkswagen Bogár 1968 óta segíti kétlábú barátait. Bármilyen körülmények között helytáll önvezető képességével, a hétköznapokban és a versenypályán egyaránt. Ráadásul szintén rendelkezik James Bond autóitól ellesett trükkökkel, hogy borsot törjön a rossz fiúk orra alá. Tehát nemcsak önvezető, hanem messzemenően intelligens és hű. Szinte elképzelhetetlen, hogy kivédhetetlen balesetet szenvedjen és veszélybe sodorja a bennülőket. A valóságban fejlesztett társai esetében is ez a cél, ám ennek gyakorlati megvalósítása rengeteg kihívással teli feladatot vetít a mérnökök elé. Ezek megoldása és a jogszabályi háttér kidolgozása után lephetik el útjainkat Herbie sorozatgyártású utódai.

Iratkozz fel hírlevelünkre!