Haszongépjárművek nélkül elképzelhetetlen lenne az életünk, a gazdaság gyakorlatilag azonnal megállna nélkülük. Számos kihívással kell azonban megküzdenie a fuvarozással, áruszállítással foglalkozó iparágaknak. Ezek egy részére azonban a Bosch mérnökeinek már van kész válasza.
Vállalatunk számára kiemelten fontos a környezettudatosság és az innováció. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint azok a fejlesztések, amelyekkel elérhető a helyileg kibocsátásmentes közlekedés és a fejlett vezetéstámogató és önvezető rendszerek révén a járművek hálózatba kapcsolása. A haszongépjárművek hajtásláncainak fejlesztésére, villamosítására, automatizálására és összekapcsolására szolgáló Bosch technológiák pedig nagyban növelik az áruszállítás hatékonyságát, biztonságát és megbízhatóságát. Csokorba szedtük, milyen újdonságokkal állt elő a Bosch az elmúlt időszakban ezen a területen.
Felvillanyozott teherautók
A Bosch eCityTruck elektromos hajtáslánc első sorban a városi forgalomban lehet hasznos a kisebb, legfeljebb 7,5 tonna össztömegű haszonjárművek számára. Ezek különösen fontosak, hiszen a belvárosi forgalom résztvevői is. Az akkumulátorokkal jelenleg nagyjából 200 kilométeres hatótávot lehet elérni ebben a kategóriában, vagyis az átlagosnak mondható napi 80 kilométernél rövidebb szállítási útvonalak nagy részét egyetlen feltöltéssel könnyedén meg lehet tenni. Ha azonban a fel és lerakodók közelében villámtöltőket helyeznek el az üzemeltetők, ez a hatótávolság alaposan kibővíthető a többi útvonalhoz is.
Azonban ennél nagyobb járművekre és nagyobb távolságok leküzdésére is gondolni kell. Ahhoz, hogy a városon belüli áruszállítás mellett az országutakat és az autópályákat is meghódíthassák az elektromos teherjárművek, a Bosch ERegioTruck néven kínál hajtáslánc-megoldásokat 7,5 és 26 tonna közötti, közepes és nagy teherbírású teherautókhoz, valamint városi és távolsági autóbuszokhoz. Így a 250 kilométeres körzeten belüli regionális forgalomban is találkozhatunk hamarosan helyi károsanyagkibocsátás-mentes járművekkel. Ezeknek a hajtásláncoknak az a különlegessége, hogy a megrendelők meghatározhatják azokat a munkapontokat, ahol a rendszernek a leghatékonyabban kell üzemelnie. Ha tehát az adott jármű gyakran hódít meg hegyeket, ahhoz épp úgy igazodhatunk, mint az autópályás elővárosi használathoz.
De mi a megoldás, ha nagyobb, akár több ezer kilométeres távolságok leküzdésére keresünk környezetbarát megoldást? A kulcs a Bosch eDistanceTruck hajtásláncban rejlik – ebbe tartoznak az üzemanyagcellák, valamint a hibrid hajtásláncok is – ezek segítségével még az akár 40 tonnás szerelvények is képesek lesznek emissziómentesen, vagy a jelenleginél jóval mérsékeltebb szén-dioxid kibocsátás mellett közlekedni.
Megújult dízelmotor
Az addigi átmeneti időszakban a haszongépjárművekhez készült Bosch dízeltechnológia segíti a teherautó-gyártókat, hogy tovább csökkentsék járműveik üzemanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását, és megfeleljenek a jövőbeli károsanyag-kibocsátási követelményeknek. Mindez nagyban köszönhető az új moduláris felépítésű, közös nyomócsöves Bosch rendszernek. Ennek felhasználásával értek el először egy tehergépjárműben 50 százalék feletti hatásfokot!
Nem üzemanyagcella, hidrogénmotor
Az üzemanyagcella nem az egyetlen módja annak, hogy a járműveket hidrogénnel hajtsák meg. A hidrogénnel működő belső égésű motorok fejlesztésén is dolgozik vállalatunk, szakembereink alaposan vizsgálják ennek a technológiának a piacképességét. A már kifejlesztett motor- és hajtáslánc-technológiák ugyanis jó kiindulási alapot jelentenek a H2-es motorokhoz is. Az üzemanyag-, levegő- és kipufogórendszer alapvető felépítése, valamint számos rendszerelem ugyanis adaptálható a már meglévő hajtáslánc-megoldásokból.
Elektromos szervokormány, hidraulika nélkül
A ServoE egy teljesen elektromos kormányrendszer a nagyobb teherautók számára. Mivel a rendszer kizárólag elektromos szervomotorokkal működik, nem igényel hidraulikaolajat vagy szivattyúkat. Ráadásul a ServoE redundáns kialakítása támogatja a vezetéstámogató és önvezető funkciókat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a rendszer egyes komponensek meghibásodása esetén is működőképes marad!
Klasszikus, önvezető rendszerekre hangolva
A Servotwin elektrohidraulikus kormányrendszer legutóbbi generációja pedig a nehéz haszongépjárművekhez készült. Ennek továbbfejlesztett változata a hidraulikus Servocom. Ennél a megoldásnál a kormányrendszert két vezérlőegység működteti, ami azt jelenti, hogy szintén megfelel az automatizált vezetés követelményeinek, egészen a SAE 4-es szintig. A rendszer sebességfüggő kormányzási támogatást kínál aktív reagálással, és különféle vezetéstámogató funkciókat is lehetővé tesz.
Irányítás minden tengelyen
A hátsó tengelyek elektrohidraulikus kormányrendszerének következő generációja egy önálló power-on-demand rendszer. Ez lehetővé teszi három vagy több nehéztehergépjármű-tengely kormányzását. Miért jó mindez? A kiegészítő tengelyek kormányzása szükség esetén csökkenti a fordulási kört és ezzel a gumiabroncsok kopását is. Kompakt kialakításának köszönhetően a Bosch technológia minden hajtáslánc típushoz illeszthető.
Digitális töltéstervezés
A Bosch felhőalapú szoftvermegoldása zökkenőmentesen integrálja az elektromos újratöltést az elektromos járműflották logisztikai tervezésébe és szolgáltatási műveleteibe. Az intelligens energiamenedzsment optimalizálja az újratöltési költségeket, például a csúcsterhelések kisimításával. Az akkumulátor adatait és az egyéb külső tényezőket beépítik az útvonaltervezésbe, így csökkentve az újratöltés okozta időkiesést és a munkaidőre eső kényszerpihenőket.
Fokozatmentes sebességváltó elektromos kishaszonjárművekhez
A CVT4EV egy olyan új hajtómű, fokozatmentes váltóval, amely több mint 10 százalékkal képes növelni az elektromos meghajtású kishaszonjárművek hatékonyságát. Az alacsonyabb fordulatszámon működő motor és a hozzá kapcsolódó fokozatmentes hajtómű a megbízhatóságra is jó hatással van, hiszen kíméli a villanymotor kevés kopó-forgó alkatrészeit is.
A felsoroltak csupán a Bosch mérnöki válaszainak egy részét foglalja össze. Szakembereink nem csak a hardverek, vagy az azokhoz kapcsolódó szoftverek esetében értek el jelentős eredményeket. Bejegyzésünk második részében szót ejtünk majd a logisztikai szoftverekről, a járművekhez kapcsolódó digitális kulcsokról és a felhő alapú megoldásokról is.