Skip to main content
 

Haszongépjárművek nélkül elképzelhetetlen lenne az életünk, a gazdaság gyakorlatilag azonnal megállna nélkülük. Számos kihívással kell azonban megküzdenie a fuvarozással, áruszállítással foglalkozó iparágaknak. Ezek egy részére azonban a Bosch mérnökeinek már van kész válasza.

Vállalatunk számára kiemelten fontos a környezettudatosság és az innováció. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint azok a fejlesztések, amelyekkel elérhető a helyileg kibocsátásmentes közlekedés és a fejlett vezetéstámogató és önvezető rendszerek révén a járművek hálózatba kapcsolása. A haszongépjárművek hajtásláncainak fejlesztésére, villamosítására, automatizálására és összekapcsolására szolgáló Bosch technológiák pedig nagyban növelik az áruszállítás hatékonyságát, biztonságát és megbízhatóságát. Csokorba szedtük, milyen újdonságokkal állt elő a Bosch az elmúlt időszakban ezen a területen.

Felvillanyozott teherautók

A Bosch eCityTruck elektromos hajtáslánc első sorban a városi forgalomban lehet hasznos a kisebb, legfeljebb 7,5 tonna össztömegű haszonjárművek számára. Ezek különösen fontosak, hiszen a belvárosi forgalom résztvevői is. Az akkumulátorokkal jelenleg nagyjából 200 kilométeres hatótávot lehet elérni ebben a kategóriában, vagyis az átlagosnak mondható napi 80 kilométernél rövidebb szállítási útvonalak nagy részét egyetlen feltöltéssel könnyedén meg lehet tenni. Ha azonban a fel és lerakodók közelében villámtöltőket helyeznek el az üzemeltetők, ez a hatótávolság alaposan kibővíthető a többi útvonalhoz is.

Felvillanyozott teherautók

Azonban ennél nagyobb járművekre és nagyobb távolságok leküzdésére is gondolni kell. Ahhoz, hogy a városon belüli áruszállítás mellett az országutakat és az autópályákat is meghódíthassák az elektromos teherjárművek, a Bosch ERegioTruck néven kínál hajtáslánc-megoldásokat 7,5 és 26 tonna közötti, közepes és nagy teherbírású teherautókhoz, valamint városi és távolsági autóbuszokhoz. Így a 250 kilométeres körzeten belüli regionális forgalomban is találkozhatunk hamarosan helyi károsanyagkibocsátás-mentes járművekkel. Ezeknek a hajtásláncoknak az a különlegessége, hogy a megrendelők meghatározhatják azokat a munkapontokat, ahol a rendszernek a leghatékonyabban kell üzemelnie. Ha tehát az adott jármű gyakran hódít meg hegyeket, ahhoz épp úgy igazodhatunk, mint az autópályás elővárosi használathoz.

Az elektromos teherautók megjelenése a hosszútávú fuvarozásban sem lehetetlen a közeljövőben

Az elektromos teherautók megjelenése a hosszútávú fuvarozásban sem lehetetlen a közeljövőben

De mi a megoldás, ha nagyobb, akár több ezer kilométeres távolságok leküzdésére keresünk környezetbarát megoldást? A kulcs a Bosch eDistanceTruck hajtásláncban rejlik – ebbe tartoznak az üzemanyagcellák, valamint a hibrid hajtásláncok is – ezek segítségével még az akár 40 tonnás szerelvények is képesek lesznek emissziómentesen, vagy a jelenleginél jóval mérsékeltebb szén-dioxid kibocsátás mellett közlekedni.

Megújult dízelmotor

Az addigi átmeneti időszakban a haszongépjárművekhez készült Bosch dízeltechnológia segíti a teherautó-gyártókat, hogy tovább csökkentsék járműveik üzemanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását, és megfeleljenek a jövőbeli károsanyag-kibocsátási követelményeknek. Mindez nagyban köszönhető az új moduláris felépítésű, közös nyomócsöves Bosch rendszernek. Ennek felhasználásával értek el először egy tehergépjárműben 50 százalék feletti hatásfokot!

A dízel erőforrások kipufogógáz-utókezelése sokat fejlődött az utóbbi időben

A dízel erőforrások kipufogógáz-utókezelése sokat fejlődött az utóbbi időben

Nem üzemanyagcella, hidrogénmotor

Az üzemanyagcella nem az egyetlen módja annak, hogy a járműveket hidrogénnel hajtsák meg. A hidrogénnel működő belső égésű motorok fejlesztésén is dolgozik vállalatunk, szakembereink alaposan vizsgálják ennek a technológiának a piacképességét. A már kifejlesztett motor- és hajtáslánc-technológiák ugyanis jó kiindulási alapot jelentenek a H2-es motorokhoz is. Az üzemanyag-, levegő- és kipufogórendszer alapvető felépítése, valamint számos rendszerelem ugyanis adaptálható a már meglévő hajtáslánc-megoldásokból.

Elektromos szervokormány, hidraulika nélkül

A ServoE egy teljesen elektromos kormányrendszer a nagyobb teherautók számára. Mivel a rendszer kizárólag elektromos szervomotorokkal működik, nem igényel hidraulikaolajat vagy szivattyúkat. Ráadásul a ServoE redundáns kialakítása támogatja a vezetéstámogató és önvezető funkciókat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a rendszer egyes komponensek meghibásodása esetén is működőképes marad!

A teljesen elektromos szervorásegítés immár teherautók számára sem lehetetlen

A teljesen elektromos szervorásegítés immár teherautók számára sem lehetetlen

Klasszikus, önvezető rendszerekre hangolva

A Servotwin elektrohidraulikus kormányrendszer legutóbbi generációja pedig a nehéz haszongépjárművekhez készült. Ennek továbbfejlesztett változata a hidraulikus Servocom. Ennél a megoldásnál a kormányrendszert két vezérlőegység működteti, ami azt jelenti, hogy szintén megfelel az automatizált vezetés követelményeinek, egészen a SAE 4-es szintig. A rendszer sebességfüggő kormányzási támogatást kínál aktív reagálással, és különféle vezetéstámogató funkciókat is lehetővé tesz.

Az elektrohidraulikus rásegítés már egészen a négyes szintű önvezetésig kompatibilis

Az elektrohidraulikus rásegítés már egészen a négyes szintű önvezetésig kompatibilis

Irányítás minden tengelyen

A hátsó tengelyek elektrohidraulikus kormányrendszerének következő generációja egy önálló power-on-demand rendszer. Ez lehetővé teszi három vagy több nehéztehergépjármű-tengely kormányzását. Miért jó mindez? A kiegészítő tengelyek kormányzása szükség esetén csökkenti a fordulási kört és ezzel a gumiabroncsok kopását is. Kompakt kialakításának köszönhetően a Bosch technológia minden hajtáslánc típushoz illeszthető.

A hátsó tengely kormányzása több felhasználási területen is elengedhetetlen

A hátsó tengely kormányzása több felhasználási területen is elengedhetetlen

Digitális töltéstervezés

A Bosch felhőalapú szoftvermegoldása zökkenőmentesen integrálja az elektromos újratöltést az elektromos járműflották logisztikai tervezésébe és szolgáltatási műveleteibe. Az intelligens energiamenedzsment optimalizálja az újratöltési költségeket, például a csúcsterhelések kisimításával. Az akkumulátor adatait és az egyéb külső tényezőket beépítik az útvonaltervezésbe, így csökkentve az újratöltés okozta időkiesést és a munkaidőre eső kényszerpihenőket.

Digitális töltéstervezés

Fokozatmentes sebességváltó elektromos kishaszonjárművekhez

A CVT4EV egy olyan új hajtómű, fokozatmentes váltóval, amely több mint 10 százalékkal képes növelni az elektromos meghajtású kishaszonjárművek hatékonyságát. Az alacsonyabb fordulatszámon működő motor és a hozzá kapcsolódó fokozatmentes hajtómű a megbízhatóságra is jó hatással van, hiszen kíméli a villanymotor kevés kopó-forgó alkatrészeit is.

Fokozatmentes sebességváltó elektromos kishaszonjárművekhez

A felsoroltak csupán a Bosch mérnöki válaszainak egy részét foglalja össze. Szakembereink nem csak a hardverek, vagy az azokhoz kapcsolódó szoftverek esetében értek el jelentős eredményeket. Bejegyzésünk második részében szót ejtünk majd a logisztikai szoftverekről, a járművekhez kapcsolódó digitális kulcsokról és a felhő alapú megoldásokról is.

Iratkozz fel hírlevelünkre!