Hamarosan kezdődik a motoros szezon, a Bosch pedig – ahogy az elmúlt években szinte mindig – új fejlesztésekkel készült. Ezeknek köszönhetően kényelmesebb, szórakoztatóbb és biztonságosabb lesz az utazás a kétkerekűek nyergében.
Vegyünk néhány példát, milyen eszközöket dobott piacra vállalatunk az utóbbi időben a motorosok védelme és kényelme érdekében: osztott okosképernyő, stabilitást szabályozó rendszer (MSC), digitális pajzs, holttérfigyelő radar. Persze ez még nem minden, nézzük milyen újdonságokra számíthatnak még a motorosok!
A biztonság élet-halál kérdése
Melyik a legveszélyesebb közlekedési eszköz? Erre a kérdésre valószínűleg a legtöbben azonnal rávágnák, hogy a motorkerékpár. A Bosch legújabb fejlesztései azonban javíthatják a bennünk élő képet, ami a motorozás veszélyeivel kapcsolatos, hiszen vállalatunk célkitűzése, hogy minden elkerülhető balesetet megelőzzünk. Így azokkal a járművekkel, amelyeket már felszereltek a cégünk által gyártott eszközökkel, már jelentősen csökkenthető a kockázat egy sor veszélyes szituációban, legyen szó csúszós, vizes útburkolatról, hirtelen fékezésről, kanyarodásról vagy irányváltásról, esetleg váratlanul felbukkanó másik járműről.
Néhány Bosch motoros innováció:
- adaptív sebességszabályozó (ACC)
- ütközésre figyelmeztető rendszer
- holttér figyelő radar
- motorkerékpár-stabilitást szabályozó rendszer (MSC)
- motorkerékpárokra kifejlesztett ABS
- digitális pajzs
- eCall vészhívó rendszer
- osztott képernyős kijelző
A fenti listában is szerepelő radar alapú rendszerek – amelyekkel a szakértők várakozásai szerint minden hetedik motorkerékpár-baleset megelőzhető lesz – úgy működnek, mint egy érzékszerv. Működésbe hozzák a motorkerékpárosokat segítő biztonsági funkciókat, közben pedig pontos képet nyújtanak a jármű környezetéről.
A Bosch folyamatosan fejleszti a motorkerékpárok rendszereit
Okos sebességszabályozó (ACC)
Sűrű forgalomban a megfelelő követési távolság megőrzése nagy figyelmet igényel, ami persze egy idő után megerőltető, így egyre nagyobb a kockázata annak, hogy a járművezető hibázik. Ezen segít a személy- és tehergépjárművekben már régóta használt ACC. Aktiválás után a jármű sebességét a forgalom ritmusához igazítja, és fenntartja a biztonságos távolságot. Ha túl közel kerülnénk az előttünk haladó járműhöz, a rendszer lassítani kezd, majd, amikor már elegendő terület van előttünk, a megadott sebességre gyorsít vissza.
Ütközésre figyelmeztető rendszer
Ez a rendszer attól a pillanattól aktív a motorkerékpáron, ahogy elindulunk: folyamatosan figyeli a forgalmat, és amint veszélyesen közel kerülünk az előttünk haladóhoz, hangjelzéssel és a központi kijelzőn villogó jelekkel figyelmeztet arra, hogy sürgősen használjuk a féket.
Holttérfigyelő rendszer
Ez a radarok segítségével működő „elektronikus szem” minden irányba figyel, hogy segítsen a biztonságos sávváltásban. Ha a holttérbe kerül egy jármű, optikai jelzéssel figyelmezteti a motorost a veszélyre. Autókon ez is régóta megtalálható, de a motorokon most kezdik felfedezni a jelentőségét.
Stabilitásszabályozó (MSC)
Persze nem csak a radarok növelik a biztonságot, a stabilitásszabályozó szintén hatékony segítséget nyújt a vezetőnek, hogy az úton tudja tartani a gépét. A rendszer egy sor érzékelő segítségével folyamatosan méri és elemzi a kulcsfontosságú adatokat, többek között a nyomatékot, a gyorsulást, a fordulatszámot (mindkét keréken), valamint a sebességet. Ennek köszönhetően az MSC képes beavatkozni a kritikus pillanatokban. A fékvezérlés segítségével elkerülhető, hogy egy hirtelen és túl erős fékezésnél a motorkerékpár kerekei blokkoljanak, és a jármű csúszni kezdjen, vagy ami még rosszabb, átforduljon az első keréken. A rendszer ugyanis pont akkora erővel enged fékezni, hogy irányítható maradjon a jármű, és a lehető legrövidebb távon meg lehessen állítani a motorkerékpárt.
Biztonság kanyarodáskor is
A Bosch blokkolásgátló rendszereinek legújabb változata, az ABS Cornering használatával már nemcsak egyenes úton, hanem kanyarokban is stabil marad a kétkerekű. Ez az eszköz ugyanis szemben a „hagyományos” fékerőszabályozó rendszerekkel, – ahogy a neve is elárulja – kanyarodás közben is segít a vezetőnek az úton tartani a gépét.
Digitális pajzs
Ez a rendszer a motorkerékpárok és az autók közötti kommunikációt teszi lehetővé. Ennek köszönhetően a hálózatba kapcsolt járművek adatokat cserélnek egymással, többek között az aktuális sebességről, vagy épp a haladási irányról. Így az autó vezetője a beérkező adatokból még azelőtt tudhatja, hogy egy motoros közelít felé, mielőtt láthatná a járművet. Különösen beláthatatlan útkanyarulatokban, kereszteződésekben jelent ez nagy segítséget.
Ha már baj történt, az eCall segít!
Persze még akkor is bajba kerülhet egy motoros, ha a fenti biztonsági kiegészítőket használja. Ilyen esetekben segíthet a motorkerékpáros eCall. Az új gyártású személyautókban már a kötelező rendszerhez hasonlóan ez is észleli, ha a jármű balesetet szenvedett és automatikusan vészhívást kezdeményez. Amennyiben pedig meghibásodik menet közben a gép, a bCall önállóan lép kapcsolatba a szervizzel és elküldi a rendelkezésre álló adatokat, ezzel gyorsítva az esetleges javítást. Szintén praktikus funkció az iCall, ami információkat nyújt például arról, hogy hol található a legközelebbi benzinkút.
Osztott képernyő már két keréken is
Kimondottan motorkerékpárokra fejlesztett ki egy 10,25 hüvelykes osztott képernyős TFT kijelzőt vállalatunk, amely az idei modellévben debütál a BMW motorkerékpárjain. Az eszköz segítségével kényelmesebben és biztonságosabban motorozhatunk, mivel egyszerre képes megjeleníteni a fontos és a hasznos információkat, amelyeket a kijelző méreteinek köszönhetően egy szempillantás alatt áttekinthetünk. Ráadásul még a mobiltelefonunk tartalmát is megoszthatjuk menet közben az eszközzel, így nem maradunk le semmiről, viszont végig a vezetésre koncentrálhatunk. Ez a kijelző az év során más gyártóknál is megjelenik majd.