Skip to main content
 
Mobilitás

Motoros újdonságokat hoz a tavasz

2021.03.08 No Comments 13 perc olvasási idő
Motoros újdonságokat hoz a tavasz

Hamarosan kezdődik a motoros szezon, a Bosch pedig – ahogy az elmúlt években szinte mindig – új fejlesztésekkel készült. Ezeknek köszönhetően kényelmesebb, szórakoztatóbb és biztonságosabb lesz az utazás a kétkerekűek nyergében.

Vegyünk néhány példát, milyen eszközöket dobott piacra vállalatunk az utóbbi időben a motorosok védelme és kényelme érdekében: osztott okosképernyő, stabilitást szabályozó rendszer (MSC), digitális pajzs, holttérfigyelő radar. Persze ez még nem minden, nézzük milyen újdonságokra számíthatnak még a motorosok!

Motoros újdonságokat hoz a tavasz

A biztonság élet-halál kérdése

Melyik a legveszélyesebb közlekedési eszköz? Erre a kérdésre valószínűleg a legtöbben azonnal rávágnák, hogy a motorkerékpár. A Bosch legújabb fejlesztései azonban javíthatják a bennünk élő képet, ami a motorozás veszélyeivel kapcsolatos, hiszen vállalatunk célkitűzése, hogy minden elkerülhető balesetet megelőzzünk. Így azokkal a járművekkel, amelyeket már felszereltek a cégünk által gyártott eszközökkel, már jelentősen csökkenthető a kockázat egy sor veszélyes szituációban, legyen szó csúszós, vizes útburkolatról, hirtelen fékezésről, kanyarodásról vagy irányváltásról, esetleg váratlanul felbukkanó másik járműről.

Néhány Bosch motoros innováció:

  • adaptív sebességszabályozó (ACC)
  • ütközésre figyelmeztető rendszer
  • holttér figyelő radar
  • motorkerékpár-stabilitást szabályozó rendszer (MSC)
  • motorkerékpárokra kifejlesztett ABS
  • digitális pajzs
  • eCall vészhívó rendszer
  • osztott képernyős kijelző

A fenti listában is szerepelő radar alapú rendszerek – amelyekkel a szakértők várakozásai szerint minden hetedik motorkerékpár-baleset megelőzhető lesz – úgy működnek, mint egy érzékszerv. Működésbe hozzák a motorkerékpárosokat segítő biztonsági funkciókat, közben pedig pontos képet nyújtanak a jármű környezetéről.

A Bosch folyamatosan fejleszti a motorkerékpárok rendszereit

Okos sebességszabályozó (ACC)

Sűrű forgalomban a megfelelő követési távolság megőrzése nagy figyelmet igényel, ami persze egy idő után megerőltető, így egyre nagyobb a kockázata annak, hogy a járművezető hibázik. Ezen segít a személy- és tehergépjárművekben már régóta használt ACC. Aktiválás után a jármű sebességét a forgalom ritmusához igazítja, és fenntartja a biztonságos távolságot. Ha túl közel kerülnénk az előttünk haladó járműhöz, a rendszer lassítani kezd, majd, amikor már elegendő terület van előttünk, a megadott sebességre gyorsít vissza.

A radar sokat segíthet hosszabb monoton utazások közben

A radar sokat segíthet hosszabb monoton utazások közben

Ütközésre figyelmeztető rendszer

Ez a rendszer attól a pillanattól aktív a motorkerékpáron, ahogy elindulunk: folyamatosan figyeli a forgalmat, és amint veszélyesen közel kerülünk az előttünk haladóhoz, hangjelzéssel és a központi kijelzőn villogó jelekkel figyelmeztet arra, hogy sürgősen használjuk a féket.

Holttérfigyelő rendszer

Ez a radarok segítségével működő „elektronikus szem” minden irányba figyel, hogy segítsen a biztonságos sávváltásban. Ha a holttérbe kerül egy jármű, optikai jelzéssel figyelmezteti a motorost a veszélyre. Autókon ez is régóta megtalálható, de a motorokon most kezdik felfedezni a jelentőségét.

A holttérfigyelő is a hosszabb túrák során lehet segítségére a motorosoknak
A holttérfigyelő is a hosszabb túrák során lehet segítségére a motorosoknak

Stabilitásszabályozó (MSC)

Persze nem csak a radarok növelik a biztonságot, a stabilitásszabályozó szintén hatékony segítséget nyújt a vezetőnek, hogy az úton tudja tartani a gépét. A rendszer egy sor érzékelő segítségével folyamatosan méri és elemzi a kulcsfontosságú adatokat, többek között a nyomatékot, a gyorsulást, a fordulatszámot (mindkét keréken), valamint a sebességet. Ennek köszönhetően az MSC képes beavatkozni a kritikus pillanatokban. A fékvezérlés segítségével elkerülhető, hogy egy hirtelen és túl erős fékezésnél a motorkerékpár kerekei blokkoljanak, és a jármű csúszni kezdjen, vagy ami még rosszabb, átforduljon az első keréken. A rendszer ugyanis pont akkora erővel enged fékezni, hogy irányítható maradjon a jármű, és a lehető legrövidebb távon meg lehessen állítani a motorkerékpárt.

A menetstabilizáló a motorkerékpároknál talán még nagyobb jelentőséggel bír, mint az autóknál

A menetstabilizáló a motorkerékpároknál talán még nagyobb jelentőséggel bír, mint az autóknál

Biztonság kanyarodáskor is

A Bosch blokkolásgátló rendszereinek legújabb változata, az ABS Cornering használatával már nemcsak egyenes úton, hanem kanyarokban is stabil marad a kétkerekű. Ez az eszköz ugyanis szemben a „hagyományos” fékerőszabályozó rendszerekkel, – ahogy a neve is elárulja – kanyarodás közben is segít a vezetőnek az úton tartani a gépét.

Digitális pajzs

Ez a rendszer a motorkerékpárok és az autók közötti kommunikációt teszi lehetővé. Ennek köszönhetően a hálózatba kapcsolt járművek adatokat cserélnek egymással, többek között az aktuális sebességről, vagy épp a haladási irányról. Így az autó vezetője a beérkező adatokból még azelőtt tudhatja, hogy egy motoros közelít felé, mielőtt láthatná a járművet. Különösen beláthatatlan útkanyarulatokban, kereszteződésekben jelent ez nagy segítséget.

Az egymással kommunikáló járművek a biztonság következő szintjének alapkövei lehetnek

Az egymással kommunikáló járművek a biztonság következő szintjének alapkövei lehetnek

Ha már baj történt, az eCall segít!

Persze még akkor is bajba kerülhet egy motoros, ha a fenti biztonsági kiegészítőket használja. Ilyen esetekben segíthet a motorkerékpáros eCall. Az új gyártású személyautókban már a kötelező rendszerhez hasonlóan ez is észleli, ha a jármű balesetet szenvedett és automatikusan vészhívást kezdeményez. Amennyiben pedig meghibásodik menet közben a gép, a bCall önállóan lép kapcsolatba a szervizzel és elküldi a rendelkezésre álló adatokat, ezzel gyorsítva az esetleges javítást. Szintén praktikus funkció az iCall, ami információkat nyújt például arról, hogy hol található a legközelebbi benzinkút.

A segélyhívó rendszer már akkor segít, ha baj van

A segélyhívó rendszer már akkor segít, ha baj van

Osztott képernyő már két keréken is

Kimondottan motorkerékpárokra fejlesztett ki egy 10,25 hüvelykes osztott képernyős TFT kijelzőt vállalatunk, amely az idei modellévben debütál a BMW motorkerékpárjain. Az eszköz segítségével kényelmesebben és biztonságosabban motorozhatunk, mivel egyszerre képes megjeleníteni a fontos és a hasznos információkat, amelyeket a kijelző méreteinek köszönhetően egy szempillantás alatt áttekinthetünk. Ráadásul még a mobiltelefonunk tartalmát is megoszthatjuk menet közben az eszközzel, így nem maradunk le semmiről, viszont végig a vezetésre koncentrálhatunk. Ez a kijelző az év során más gyártóknál is megjelenik majd.

Osztott képernyő már két keréken is

Iratkozz fel hírlevelünkre!