Skip to main content
 
Mobilitás

Közös úton a sógorokkal

2024.08.12 No Comments 13 perc olvasási idő
Közös úton a sógorokkal

Bár csak az 1899-es Berlini Autószalonon mutatták be, Robert Bosch úttörő gyújtásrendszere már ugyanebben az évben elérhető volt az Osztrák-Magyar Monarchiában. A két államban sikeres regionális vállalatok jöttek létre, amelyek a Bosch termékek európai értékesítésére és gyártására szakosodtak.

Az ifjú úttörő, Robert Bosch

Az ifjú úttörő, Robert Bosch

Történetünk 1899-ben kezdődik, amikor Robert Bosch, a nevét viselő fiatal vállalat termékeinek értékesítésével bízta meg Dénes Ede magyar mérnököt a Habsburg Birodalom területén. Bosch korán felismerte, hogy a német piac mellett terjeszkednie kell a vállalkozásának a fennmaradáshoz. Dénes Edében partnerre talált tervei megvalósításához: a Dénes & Friedmann cég megalapítása mérföldkőnek számít a Bosch történelmében is. Alig hat évvel később, 1905-ben a Dénes & Friedmann vállalat már az autóipari kiegészítők értékesítésében ismert név volt, sikereit a Bosch gyújtásrendszereinek is köszönhette. Ennek megfelelően a Bosch terjeszkedése Ausztriában és Magyarországon több, mint sikeresnek látszott. Közös munkájuk közel húsz éven át tartott, míg 1918-ban Robert Bosch Budapesten megalapította a Bosch Róbert Kft.-t. Ez tekinthető a cég első hivatalos saját magyarországi képviseletének.

Dénes & Friedmann katalógus 1905-ből

Dénes & Friedmann katalógus 1905-ből

Nehéz idők

Az első világháború kitörése komoly kihívások elé állította a céget, különösen az Osztrák-Magyar Monarchia vonatkozásában. Az osztrák hadügyminisztérium arra kérte a vállalat vezetését, hogy telepítse át a gyártást Ausztriába. Ennek ellenére azonban Bosch 1917-től saját kezébe vette a termékei forgalmazását: 1918-ban megnyitotta saját értékesítési irodáját Bécsben, budapesti kirendeltséggel.

A háború utáni gazdasági fellendüléssel új építkezések indultak. Bécsben egy modern értékesítési és adminisztrációs központot nyitottak meg 1924-ben, amely építészeti megoldásaival széles körben elismerést váltott ki. Néhány évvel később a budapesti munkatársak is egy új, modern irodába költöztek, teljes függetlenséget nyerve a bécsi központtól.

Budapesten a Váci út volt egykor a Bosch központja

Budapesten a Váci út volt egykor a Bosch központja

Világháborúk kereszttüzében

A két világháború között a műszaki fejlesztésekkel és gyártással foglalkozó cégek többsége nem volt hosszúéletű. Éppen ezért, a nehéz gazdasági körülmények között különösen nagy dolognak számított, hogy az 1928-ban a már 65 főt foglalkoztató cég új telephelyre – a Váci útra – költözött, és ahogy azt már írtuk is: levált a bécsi területi központról. Elődjeink kitartóan meneteltek tovább a fejlődés útján, így 1929 és 1936 között már 16 különböző Bosch Szolgálat; mai nevén Bosch Car Service is működött az országban.

A két világháború közötti növekedés után a Bosch ausztriai jelenléte a második világháborúval hirtelen véget ért. A háború után az osztrák vállalat állami irányítás alá került, és az Elektro-Diesel Handelsgesellschaft csak 1950-ben kezdte újra a Bosch termékek értékesítését. A vállalat szomszédos történelmének következő mérföldköve 1982-ig váratott magára: ekkor jött létre ugyanis a Robert Bosch AG Wien. Magyarországon azonban a Bosch összes vagyonát a szovjet hatóságok hadizsákmányként kobozták el, majd végül kisajátították. A magyar piacot így évtizedekig csak Bécsen keresztül lehetett ellátni. A Bosch csak a vasfüggöny leomlása után vált újra aktívvá az országban, amikor 1991-ben Budapesten megalapította a magyar leányvállalatát.

Robert Bosch (balra) örömmel prezentálta a cég fejlesztéseit

Robert Bosch (balra) örömmel prezentálta a cég fejlesztéseit

Megállíthatatlan terjeszkedés

A rendszerváltás után a Bosch az elsők között nyitott irodát Budapesten, majd az év végén megalapították a Robert Bosch Handelsgesellschaft mbH nevű magyar regionális vállalatot. Ez a merész lépés hamarosan sikert hozott, és 1997-re a vállalat vezetőinek már az volt a feladatuk, hogy a négy különböző telephelyen zajló tevékenységet egyetlen központból irányítsák. Az átszervezésre szükség is volt, hiszen 1998-ban megkezdte működését a hatvani autóelektronikai gyár, amely újabb jelentős mérföldkövet jelent.

Nincs megállás

Az optimalizált működés és a növekvő feladatok miatt a németországi központ bizalma folyamatosan nőtt Magyarország iránt, 2005-ben olyan döntést hoztak, amely hosszú távon is fényes jövőt vetített előre. Ekkor kezdte meg működését a Budapesti Fejlesztési Központ, amelynek első mérnökei gépjármű-elektronikai projekteken dolgoztak. A gyártási és fejlesztési feladatok egyre szorosabb összekapcsolódása további beruházásokat eredményezett. Új telephelyek jöttek létre Miskolcon, Egerben és Kecskeméten, és bővült a budapesti központ is.

A hatvani telephely folyamatosan fejlődött, mára pedig Európa egyik legnagyobb autóelektronikai gyára lett

A hatvani telephely folyamatosan fejlődött, mára pedig Európa egyik legnagyobb autóelektronikai gyára lett

A jól megérdemelt siker

A Bosch ausztriai és magyarországi története ugyan kihívásokkal teli volt, ám a jól megérdemelt siker nem maradt el. Mindkét országban régóta eredményes regionális vállalatok működnek saját gyártóüzemekkel és telephelyekkel. Ezek a helyszínek kulcsfontosságúak a Bosch számára, mélyen gyökerezve a régió ipari és kulturális tájképében. A korán megkezdett partnerség tartósnak és gyümölcsözőnek bizonyult, bizonyítva Robert Bosch és utódai szakértelmét és előrelátását.

A jól megérdemelt siker

Iratkozz fel hírlevelünkre!