
Szinte már hozzászokhatott a nagyközönség ahhoz, hogy évről-évre egyre több újdonságot mutatunk be a CES szakkiállítás keretei között. Ezek nagyrészéről már olvashattatok előző bejegyzésünkben, most pedig külön blogposztban foglaltuk össze a mobilitás világához kapcsolódó érdekességeket.
Ha címszavakban szeretnénk leírni milyen újdonságokkal érkezett a Bosch Las Vegasba, akkor az új szintre emelt vezetéstámogató rendszerek, a digitális kerékpárakkumulátor-zár és a versenyautókhoz készülő innovatív fékrendszer kifejezéseket jelenítenénk meg egy kijelzőn. Tudjuk, hogy egyenként is izgalmas témákról van szó, így fontossági sorrend nélkül bele is csapunk a bemutatásukba.
Új szintre emelt segítség
Ma már az a csoda, ha valamely technológiai újdonság nem tartalmaz tanulásra képes algoritmusokat. A mesterséges intelligencia térnyerése nem véletlen, mindenhol ahol jól használják ki az általa biztosított lehetőségeket, új szintre emeli a meglévő technológiákat.

Tájkép csata előtt, avagy a Bosch standja a megnyitó előtti pillanatokban
Mielőtt azonban a konkrétumokra térnénk, említsünk meg egy másik nagyon fontos területet, a járművek fejlesztését. A felgyorsult világ egyik legnagyobb problémája ugyanis az, hogy a korábban valós körülmények között elvégzett tesztekre sok esetben nem marad idő. Néhány gyártó megpróbálta egészen egyszerűen elhagyni ezeket, de a legtöbb esetben ez a modell nem működött. A mesterséges intelligencia segítségével felépített szimulációs környezet ugyanakkor megoldást jelenthet és segíthet a gyorsabb és megbízhatóbb járműfejlesztésben. A Bosch komoly ökoszisztémát épít a technológia köré partnereinek.

A felhő alapú, vezetéknélküli frissítések akár új funkciókat is hozhatnak a járművekbe
A szoftver alapú mobilitás világában talán egyáltalán nem meglepő, hogy a távoli frissítések elengedhetetlenek a karbantartáshoz, vagy akár az újabb szolgáltatások biztosításához. A Bosch adatfelhő alapú architektúrája tevőlegesen is hozzájárul ahhoz, hogy a gyártók megtegyék az első lépést ebbe az irányba. Segítségével a korábban már említett vezetéstámogató rendszerek is könnyedén frissíthetők, akár újabb funkciókkal is gazdagíthatók.
Bevált hardver, új szoftverek
Az MCP3 többfunkciós kamera neve ismerős lehet a Bosch blogjait olvasók számára. A 2019 óta készülő, vezetéstámogató rendszerekhez fejlesztett eszköz új mércét állított fel. Számos gyártó használja olyan funkciókhoz, mint az aktív sávtartás vagy épp az automatikus vészfék. Az első olyan kamera volt, amely különbséget tudott tenni az útpadka és az út felülete között. A robusztus megbízható hardver nemrég új szoftvert kapott. Az immár lokálisan integrált mesterséges intelligencia kódnak köszönhetően még kényelmesebb és biztonságosabb vezetést tesz lehetővé. Aktívan közreműködik például abban a nemrég bemutatott funkcióban, amelynek lényege a rángatás mentes araszolás. A városi, pulzáló forgalomban eddig a szenzorok adataira támaszkodhatott a vezetéstámogató rendszer, mostantól a mesterséges intelligenciával felvértezett megoldás más adatforrásokból és okos algoritmusából merítve lehetővé teszi a lágyabb és egyenletesebb araszolást.

A korábban bemutatott hardverek új értelmet nyerhetnek a tanulásra képes algoritmusoknak hála
Sőt a közeljövőben a kamerára telepített szoftver azt is képes lesz detektálni, ha például havazik – így a fedélzeti rendszer még az előtt aktiválni tudja a jármű téli üzemmódját, hogy az a vezetőnek egyáltalán eszébe jutna. Az ilyen fejlesztések nemcsak innovációt, hanem még magasabb szintű biztonságot is hoznak a járműiparba.
Biztonságban tudott akkumulátor
Különleges, ugyanakkor szomorú problémával szembesültek az eBike fejlesztések során a Bosch szakemberei. Hiába volt szinte a kezdetektől kulccsal zárható az ilyen kerékpárok akkumulátora, sőt, a vázba integrálás sem védte meg a bringák egyik legértékesebb alkatrészét. Így szükség volt további fejlesztésre, ami szoftveresen teszi használhatatlanná az áramforrást. Ez most megérkezett, hiszen a digitális akkumulátorzár hamarosan elérhető lesz a Bosch eBike rendszerű kerékpárokhoz. A távolról akár mobiltelefonos applikáció, vagy a vezérlőszámítógép segítségével lezárható akkumulátorok használhatatlanok lesznek a feloldásig. Sőt nemcsak az adott kerékpárban, hanem más bringába szerelve sem működnek. Így teljesen felesleges eltávolítani azokat, hiszen a nem tiszta forrásból vásárlók a saját bringájuk működését is veszélyeztetik egy kétes hátterű akkuval. Az eBike Flow applikáció segítségével akár utólag is adhatunk más felhasználóknak hozzáférést az akkumulátorainkhoz, így egy bringatúra során is kisegíthetjük a könnyeben fáradó társakat.
Útvonaltervezés az igények szerint
Szintén az eBike kerékpárok világához kapcsolódó fejlesztés, az új útvonaltervezési funkció. Segítségével már azt is meghatározhatjuk, hogy milyen akkumulátor-töltöttséggel szeretnénk megérkezni az úticélunkhoz. Így elkerülve például azt, hogy a nehezebb visszaútra ne maradjon elég töltöttség a rásegítéshez. A rendszer a felhasználói szokásokat tanulja meg egy algoritmus integrálásának köszönhetően. Ezekből számolja ki az átlagos energiafelhasználást, majd az útvonal domborzati adataiból képes számításokat végezni és valós időben optimalizálni a rásegítést.
Versenyző a színpadon

A CES azonban nem csak ezekről az újdonságokról szólt. A Bosch sajtótájékoztatóján egy különleges vendéget is színpadra szólítottak a házigazdák. Robert Wickens autóversenyző története sokak számára ismerős lehet, nemrég a Boschblog felületén is bemutattuk.
A vendégszereplés nem véletlen, hiszen a Bosch stand egyik központi látványossága is egy Le Mans Daytona szabályoknak (LMDh) megfelelően épült, hibrid versenyautó volt. Ehhez ugyan közvetlenül nincs köze a kerekesszékes autóversenyzőnek, közvetve viszont nagyon is. A kanadai pilóta túraautójába ugyanis idén egy olyan fékerőszabályzót építettek, amelynek komponensei a már említett versenyautóból érkeznek. Az LMDh versenygépek esetében a hibrid rendszer több komponensét a Bosch szállítja az összes gyártónak. Ennek a rendszernek is fontos eleme az úgynevezett brake-by-wire fék, amely a hátsó tengelyek energiavisszanyeréséért is felel.

A hibrid versenyautók fékrendszerében használt technológia a mozgásukban korlátozott pilóták számára is új korszakot hoz el
Visszatérve Wickensre és a számára épített, kézi erővel működtethető fékrendszerre, igazi sikertörténetről beszélhetünk. A balesete után 2022-ben visszatérő pilóta tavaly a szezon közben váltott erre a megoldásra. Korábban egy olyan rendszert használt, amelyet ugyan szintén kézzel működtetett, de az mechanikusan kapcsolódott a fékpedálhoz. Mint mondta, működött, de közel sem volt ideális.
Kísérleti együttműködés
A Bosch megkeresése után megkezdődött a közös munka. Ennek lényege az volt, hogy a meglévő komponensek segítségével alakítsák át a túraautó fékrendszerét. A működési mechanizmus így az lett, hogy a rendszer elektromotorja felépíti a megfelelő fékerőt, amit a pilóta a keze segítségével pontosan adagolhat. A rendszer testre és pályára szabható és Wickens visszakapta annak a lehetőségét is, hogy egyszerre használja a motorféket és az üzemi féket. Sőt, mivel ez a megoldás mobilizálható, így akár más versenyautókba is könnyedén telepíthető, szemben a korábbi mechanikus rendszerrel. Ezzel kapcsolatban Wickens a következőket mondta el a színpadon:
„Ismét versenyezhetek, mint régen. Ez pedig alapvetően azt jelenti, hogy szakmailag továbbra is azt csinálhatom, amit szeretek, azaz versenyzem a legmagasabb szinten. Ráadásul a szoftver architektúrája miatt a rendszer hordozható. Eddig egy Hyundai Elantra N TCR-t vezettem, de a jövőben bármilyen más autóba is magammal vihetem. Ennél is jobban örülök azonban annak, hogy bármit is érek el pályafutásom során, a Bosch mérnökeinek köszönhetően együtt örökséget hagyunk majd a fogyatékkal élő versenyzők következő generációja számára. Nemcsak azzal, hogy megmutatjuk nekik, hogy a fogyatékosság abszolút összeegyeztethető ezzel a karrierrel, hanem azáltal is, hogy segítünk kifejleszteni és finomítani azt a technológiát, amely segíti őket álmaik megvalósításában.” – Robert Wickens

Hálózatba kapcsolt versenyzők
Azonban nemcsak ez, hanem az új RaceConnect is nagy figyelmet kapott a CES keretei között. Ez a modul a versenyautók adatrögzítőjének következő generációja. A valós idejű adattovábbítást szolgáló eszköz nemcsak a csapatoknak jelent nagy segítséget, hanem akár a rajongóknak is, hiszen képes a párhuzamos adatszolgáltatásra. Így a rajongók még közelebb kerülhetnek a verseny izgalmaihoz azáltal, hogy bizonyos adatokhoz közvetlenül is hozzáférhetnek.

A RaceConnect segítségével minden pilóta és csapata hozzáfér a legfontosabb információkhoz és a nézőknek is plusz információkat szolgáltathat
A nyíltság előny
Végül, de egyáltalán nem utolsósorban beszélnünk kell a Bosch által használt nyílt platformok új generációjának előnyeiről is. A vállalat a piac sok más szereplőjével együtt hisz a nyílt forráskódú szoftverplatformban az automatizált vezetés esetében is. Az együttműködési lehetőségek hatékonyabbá és gyorsabbá teszik az ilyen funkciók elterjedését. A Bosch szorosan együttműködik a Volkswagen–csoport leányvállalatával, pontosabban a Cariad fejlesztőcsapatával. A Linux alapú rendszert már több mint 100 globális partner használja, aktívan hozzájárulva a további fejlesztésekhez. Ez pedig egy újabb lépés az önvezető funkciók elterjedése felé.
A CES tehát idén is sok, változatos újdonságot hozott a mobilitás terén a Bosch életében. Ha a bejegyzésünk végére értél nincs más hátra, mint hogy megnézd a helyszínen készült képeket galériánkban.