Újabb funkcióval bővül a Ridecare szolgáltatás. Az eredeti koncepcióhoz képest, már nem csupán a cigifüstöt vagy a jármű sérüléseit tudják az üzemeltetők akár a távolból is kiszúrni, hanem minden pillanatban képes gondoskodni az utastér biztonságáról is.
Mindent látnak
A Bosch egy új biztonsági fejlesztést vezet be, elsősorban a flottaüzemeltetőkre, telekocsi szolgáltatókra gondolva, Ridecare companion néven. Az eszköz külső és belső kamerarendszerből és érzékelőkből áll, a felvételeket pedig egy mesterséges intelligencia alapú adatfeldolgozó szoftver értékeli. Fontos része még a szolgáltatásnak az is, hogy a kameraképeket egy 0-24 órában elérhető, központi ügyfélszolgálat is láthatja és szükség esetén segíteni tud. Például akkor, ha egy telekocsi sofőrjét támadás éri, vagy ha az utas sérelmezi a járművezető magatartását.
Segítség minden esetben
A szolgáltatás ugyanis lehetővé teszi mind a vezető, mind az utas elszámoltathatóságát, így megelőzhető a nem kívánt viselkedés az utazások során. Ha pedig mégis probléma adódna, a Ridecare segítségével a rendszert üzemeltető és felügyelő munkatársak képesek gyorsan és szakszerűen beavatkozni.
Az emberi tényező
A Bosch Ridecare természetesen nem csupán egy kamerarendszerből és a hozzá tartozó érzékelőkből áll. Fontos része a szolgáltatásnak az is, hogy a kamerák által rögzített felvételek egy adatfelhőbe kerülnek, ahol az adatvédelmi előírásoknak megfelelően tárolják azokat, probléma esetén pedig szakszerűen képzett személyzet tud segítséget nyújtani. A járművezetők és persze az utasok így a Ridecare megoldásnak köszönhetően biztonságban érezhetik magukat, tudván, hogy az összes utazást felügyeli a rendszer. A Ridecare működésére egy, az utastérben elhelyezett figyelmeztető fény is felhívja a figyelmet, ami egyszerre kelt nyugalmat és elrettentő ereje is van.
Objektív megoldás
A Ridecare szolgáltatást a telekocsi sofőrök igényeinek figyelembevételével tervezték. Ezek alapján egy olyan rendszer készült, amelynek segítségével gyorsan és egyértelműen lehet az utazás közben esetlegesen felmerülő vitákat rendezni, és amely amellett, hogy objektív, kellő elrettentő erővel is bír.
A videófelvétel adatait hely- és időbélyeggel látják el, ezért vitás esetekben bizonyítékként is felhasználhatók. Az eszköz emellett rendelkezik szabotázs elleni védelemmel, így, ha a rendszer valamely eleme megsérül vagy letakarják a kamerákat, érzékelőket, riasztást küld a központba. A mesterséges intelligencia alapú adatfeldolgozás pedig lehetővé teszi az olyan szempontok észlelését, mint például azt, mikor kezdődik, illetve mikor ér véget egy adott utazás, ami szintén megkönnyíti az adatok feldolgozását.
Vészhelyzet esetére
A Ridecare ökoszisztémához tartozik egy vezeték nélküli pánikgomb, amelyet – ha a vezető megnyom – segítséget kérhet a központból. Mindaddig, amíg a jármű rendelkezik mobil adatkapcsolattal, a kritikus helyzetek kezelésére kiképzett munkatársak a hét minden napján elérhetők, és akár a távolból láthatják a járművek kameráinak képein keresztül, mi történik valójában az utastérben.
A Bosch Ridecare companion szolgáltatásnak tehát kulcsfontosságú része a távfelügyelet, amely a megfelelő helyzetekben aktív segítséget tud nyújtani. A Boschnak ezen a területen már komoly tapasztalatai vannak, ugyanis több mint 10 éve működtet hasonló elektronikus segélyhívó rendszereket. A Bosch által támogatott e-segélyhívó megoldások világszerte 15 márka több mint 27 millió járművében találhatók meg, a vállalat 2012 óta több mint 11 millió e-segélyhívást dolgozott fel.
Cigifüst és karcolások ellen
A Ridecare elnevezés ismerősen csenghet sokak számára. Vállalatunk ugyanis már 2021-ben bevezette a Ridecare insight névre keresztelt rendszert, amely lehetővé teszi a cigifüst vagy a gépkocsi sérüléseinek észlelését. Az eszköz szenzorai ugyanis képesek érzékelni és jelezni a telekocsi- vagy autókölcsönző cégek központjainak, ha füstöt érzékelnek, vagyis, ha valaki dohányzik az autóban, és azt is, ha kisebb, vagy akár komolyabb sérülések keletkeznek a járművön.
A Ridecare insight működésének lényege természetesen hasonló, mint a companion funkció esetében. A járműben elhelyezett érzékelődobozok adatait továbbítja a rendszer egy központi adatfelhőbe és mesterséges intelligencia segítségével elemzi azokat. Így a szolgáltatók, flottaüzemeltetők valós időben fontos, könnyen érthető információkat kapnak arról, hogy megsérült-e valamelyik járművük, vagy dohányzott-e bennük valaki. A javítások, tisztítások így gyorsabban és az igényeknek megfelelően végezhetők el, optimalizálva a flottakezelést. Járműbe elhelyezett kamerákból egyébként várhatóan egyre több lesz a jövőben, hiszen a részlegesen önvezető rendszerek számára is megoldást jelenthetnek. Azoknak ugyanis követniük kell, hogy a sofőr valóban felügyeli-e a rendszert és ennek fejlettebb módja szintén kameraalapú megoldásokra épül.