Az önvezető autókról lassan egy évtizede beszélnek a különböző gyártók és az olyan technológiai cégek, mint amilyen a Bosch is. A gyakorlatban azonban továbbra is csak néhány speciális helyen közlekednek ilyen járművek. Valóban ennyire egyhelyben toporgunk, vagy csak nem látjuk a háttérben zajló komoly munkát és annak eredményeit? Erre a kérdésre adunk választ a következő percekben!
„Évek óta beszélnek, de semmi nem történik” – ezt a narratívát halljuk a szkeptikusoktól leggyakrabban, ha szóba kerülnek az önvezető járművek. Nos, ha csak az lenne a célunk, hogy valótlannak nevezzük ezt a kijelentést, akkor azt mondhatnánk, hogy nem évek, hanem évtizedek óta beszélünk erről, hiszen a Bosch több mint 40 éve alkotta meg az első önvezető autó prototípusát. A cél azonban nem ez, hanem hogy elmagyarázzuk miért nem látják azt az emberek az érdemi előrelépést. A Bosch mérnökei valójában már közel 15 éve foglalkoznak kiemelt projektként az önvezető rendszerekkel – néhány éve már Magyarországon is.
A tudás egy része megvolt…
Egy másik részét viszont nincs kitől megtanulni! A vezetőtámogató rendszerek fejlesztésének köszönhetően a Bosch komoly hardveres kompetenciával rendelkezett amikor belevágott a fejlesztésekbe. A mérnökök a munka során arra jöttek rá, hogy a teljeskörű önvezetéshez szinte lehetetlen minden paramétert leprogramozni. Ennek egyik oka az emberi tényező, amit nyilván nem lehet kizárni a működésből. A szoftveres fejlesztői munka során arra is rájöttek kollégáink, hogy nagyon sok olyan paraméter van, amit nincs kitől megtanulni. Azokat vagy komoly tesztek és kísérletek után le kell programozni, vagy olyan megoldásokat kell rájuk kidolgozni, amelyek képesek tanulni, fejlődni. Ekkor került képbe a mesterséges intelligencia, vagy más szóval a tanuló algoritmusok egész sora. Ezek használatával ugyanis nemcsak gyorsítható a folyamat, hanem rengeteg kódolási munka akár ki is váltható. A mesterséges intelligencia fejlesztése, a szoftverek hozzápárosítása a hardverekhez azonban új terület volt és a hiányzó törvényi környezet sem könnyítette meg a techcégek életét. Gondoljunk csak bele, milyen nehéz lenne lejátszani egy labdarúgó mérkőzést szabályok nélkül… Az őskáosz elkerülése érdekében mérnökeink a közlekedési szabályokhoz próbálnak igazodni, de azok önmagukban még nem elegendők –a felelősségi körök meghatározásához például semmiképp.
Ma már más nézőpont szerint dolgozunk
A korai időszakban úgy tűnt a legnagyobb igény a járműgyártók prémium szegmensében van meg leginkább az önvezető autók kapcsán. Ahogy haladtunk előre az időben egészen új területekről érkeztek igények. Az ipari járművek kapcsán már ma is több működő példát tudnánk sorolni (itt jóval kevesebb paramétert kellett figyelembe venni), de a közúti árufuvarozás területén is az utóbbi néhány évbe jelent meg egy komoly igény. A privát felhasználás kapcsán a SAE 1-3 szintek esetében látszik a legkomolyabb érdeklődés, a tehergépjárműveknél viszont a négyes szint tűnik a legkeresettebbnek.
Utóbbinál a szerelvények teljesen önállóan, akár vezető nélkül is közlekedhetnek például két logisztikai csomópont között. Hogy aztán a célhoz megérkezve már újra emberi irányítással találjanak rá a megfelelő végpontra. Ez azt jelenti, hogy az autópályán önállóan közlekedő teherautók lehetnek a tömegesen elterjedő önvezető járművek első hírnökei. Ilyen fejlesztéseken a Bosch például az MAN tehergépjárműgyártóval dolgozik közösen.
Sok a különbség, de egyvalami közös
Ahogy ezt már említettük, az elmúlt 10 évben sokat változott a piac és vele az igények is. A téma kapcsán sokszor szkeptikusan fogadják ezt a pici igényt az emberek, hiszen a legtöbben a saját szokásaikból indulnak ki. Gyakran még azt is megkérdőjelezik, hogy létezik-e egyáltalán az említett réteg, aki várja az önvezető járművek megjelenését. Ebben azonban nem érdemes kételkedni, hiszen a járműgyártók nem fektetnének ekkora mennyiségű forrást és munkát abba, amit később nem tudnak majd eladni. Csakhogy míg az egyik fejlesztési irányt a kényelmi és biztonsági, addig a másikat a gazdasági szempontok motiválják. Európa évek óta küzd azzal, hogy nincs elegendő sofőr a tehergépjárművekre, vagy ha találnak is a fuvarozók gépjárművezetőket, azok egyre kevesebb időt szeretnének távol tölteni lakóhelyüktől. Ezekre az egyébként sokszor ki nem mondott igényekre is megoldást jelenthet az új rendszer.
Egyvalami biztos, a gyártók és a technológiai cégek a látszat ellenére hatalmas erővel dolgoznak az önvezető járműveken. A komoly múlttal rendelkező, hatalmas szervezetek mellett azonban megjelentek az úgynevezett startup cégek is, amelyek viszonylag kis méretüket és rugalmasságukat előnyükre tudták fordítani. Ezek a vállalkozások új színt hoztak ebbe a világba, azonban azt is bizonyították, hogy források és megfelelő műszaki háttér nélkül nehéz átlépni egy bizonyos szintet.
A Boschnál gyűlik a tudás
Vállalatunknál komoly hagyománya van a jó ötletek felkarolásának. Szinte a cég első éveitől tudunk példákat mondani ilyen fejlesztésekre, vagy éppen cégegyesítésekre. A közelmúltban is bátran léptünk erre az útra, ha azt láttuk, hogy közösen hatékonyabban tudunk haladni. Ennek a szemléletnek köszönhetően csatlakozott cégcsoportunkhoz a háromdimenziós térképekkel foglalkozó Atlatec vállalat a közelmúltban. És ezzel vissza is tértünk a SAE 3 és 4 szintű járművekhez, amelyekhez elengedhetetlenek az említett 3D térképek. Ezek egy speciális szenzorként állnak a járművek rendelkezésére a közlekedés során. Az Atlatec megoldásainál is komoly szerep hárul a mesterséges intelligenciára. A cég által kifejlesztett hardverek nyers adatait mesterséges intelligencia algoritmusok segítségével elemzik és rendszerezik a szakemberek. Az ilyen programkódok nélkül ez sokkal hosszabb és bonyolultabb folyamat lenne, így viszont gyorsan és egyszerűen digitalizálható egy-egy útszakasz. És amikor ezen a ponton nagyot sóhajtunk és legyintünk, gondoljunk csak bele, hogy néhány év alatt szinte a világ minden utcáját bejárták a Google járművei. Az ilyen jellegű digitalizáláshoz csupán ugyanerre van szükség, ráadásul egy-egy kritikus szakaszt, vagy autópályát sokkal gyorsabban lehet ilyen módon rögzíteni.
Hasonlóan jelentős Five névre hallgató angol startup csatlakozása a Bosch önvezető járművekkel foglalkozó környezetéhez. A 2016 óta működő cég a kulcsfontosságú felhő alapú adatátvitel, a robotika és a gépi tanulás terén is kiemelkedőt alkotott az elmúlt években. Ennek a cégnek a fókuszában mindvégig a 4-es szintű rendszer állt. Az angol cég egy teljes szimulációs ökoszisztémát épített ki, ami alkalmas a különböző rendszerek tesztelésére és működésük kiértékelésére is.
Nálunk a biztonság a legfontosabb
A már korábban említett kritikák mellett sokszor éri az a vád is a járműipari technológiai cégeket, hogy lemaradásba kerültek az egyéb, iparágon kívülről érkezett vállalatokkal szemben. A járműfejlesztéssel foglalkozó felelős cégek és szakemberek azonban ezt nem így látják. Egy autó nem hasonlítható egy személyi számítógéphez, vagy akár egy okostelefonhoz. Egy használat közben megjelenő kritikus hiba, itt nem a gép újraindítását, vagy a hívás megszakítását eredményezi, hanem akár egy komoly balesetet. Ezért a felhasználókra hárítani a tesztelés egy jelentős részét a Bosch meglátása szerint nem felelős viselkedés, mint ahogy az sem, hogy félkész rendszereket adjunk a végfelhasználók kezébe, rájuk bízva ezzel a kontrollt.
A Bosch szakemberei, beleértve a korábban említett cégek fejlesztőit is, épp ezért dolgoznak máshogy. Egy picit csöndesebben, egy picit kevesebb rivaldafénnyel, ugyanakkor komoly elhivatottsággal. A mesterséges intelligencia beillesztése ebbe folyamatba elengedhetetlennek bizonyult. Szükség van rá az adatok rögzítéséhez, feldolgozásához, kiértékeléséhez, sőt a biztonsági funkciók garantálásához is.
Valóban olyan pillanatokat élünk, mint a vihar előtti csönd. Csakhogy itt a vihar az áttörést jelenti, azt a pillanatot, amikor önvezető autókkal (vagy épp teherautókkal) már nemcsak parkolóházakban találkozunk, hanem mondjuk az autópályákon is. Ez pedig már közelebb van, mint gondolnánk!