Arról, hogy a mesterséges intelligencia (MI) dalszöveget generál, új dallamokat alkot, és vitathatatlanul betört a zeneiparba, már mi is írtunk korábban. Az azonban sokkoló újdonság, hogy a „zene új Mozartja” ezt mennyire jól is csinálja.
Szokatlan kísérletbe kezdett tavaly a dalszerzők napjára az Artisjus. Arra voltak kíváncsiak, hogy szakértők és mindennapi zenehallgatók meg tudják-e állapítani, hogy egy dal emberi vagy gépi szerzemény. Az MI-t arra kérték, hogy írjon egy érzelmes dalszöveget Adele stílusában a gyászról, és erős emberi érzelmeket kifejező költői képeket is használjon.
A programnak három másodpercébe tartott végrehajtani a feladatot.
A versenyben három dal csapott össze. Egyet 100 százalékban emberek alkottak, egyet 100 százalékban az MI, egyhez pedig csak segítségül hívták az MI-t. Utóbbinál például a gép által megírt szöveg némi külső finomhangolásra szorult: külön utasítani kellett, hogy a megfelelő szótagszámra is ügyeljen, és a dallam megkomponálásában is segítségre szorult. Az MI-vel közösen, valamint a dalszerzők által megálmodott dal hangszerelését és felvételét ezután ugyanolyan igényességgel, valódi zenészekkel készítették el.
Az eredmény
A kísérletben a kosziadalt.hu oldalon bárki tippelhetett arról, hogy ki vagy mi a dal szerzője. Egy hónap alatt 4 303 fő próbálkozott, és meglehetősen meglepő eredmények születtek.
A statisztikákból kiderült az is, hogy az emberek több mint háromnegyede azt felismerte, hogy a dalt teljes egészében MI-alapú programok írtak. Nehezebbnek bizonyult annak megkülönböztetése, hogy alkalmaztak-e gépi segítséget vagy sem. A közös alkotással kapcsolatban volt leggyakoribb a tévedés, a szavazatok 48 százaléka ezt is teljes mértékben emberi dalszerzőknek tulajdonította. Érdekes tanulság az is, hogy nem volt egyértelmű a zeneszerzők munkájának tetten érése sem: 39,7 százalék arra tippelt, hogy az MI is szerepet játszott, 24,4 százalék pedig úgy hitte, hogy teljes egészében gép szerezte a dalt.
A kísérletben kilenc ismert dalszerző, zenei újságíró és MI-szakértő – Balla Gergely, Barkóczi Noémi, Czutor Zoltán, Csepelyi Adrienn, Dés László, Harcsa Veronika, Hegyi Dóra, Járai Márk és Mérő László – is részt vett. Nekik sikerült tetten érni a mesterséges intelligencia nyomát a szerzeményekben.
És mit szólnak ehhez a zeneszerzők?
Az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Németországban működő Pirate Studios idei felméréséből kiderül, hogy a megkérdezett zenészek és producerek 25 százaléka már eddig is kísérletezett az MI-vel, 46 százalékuk pedig fontolgatja, hogy a jövőben fog.
Ugyanakkor a művészek körében rendezett közvélemény-kutatás arra is rámutatott, hogy csak 48 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy erről hallgatóit is informálná, 56 százalékuk pedig aggodalmát fejezte ki, hogy vajon mit szólnának hozzá a rajongók.
„Ez a zene szívás” – fogalmazott meg nyersebb véleményt Nick Cave, mikor a rockzenészt egy dalszövegről kérdezték, amit a ChatGPT írt az ő stílusában. „A zeneszerzés hozzánk, emberi lényekhez tartozik” – mondta mások mellett Sting is.
Az MI és a zene kapcsolata számos további kérdést is felvet, például a szerzői jogi díjak vagy a hangok klónozásával kapcsolatban. Meghallgatásra ajánljuk például Britney Spears Toxic című számát Frank Sinatra előadásában, ami igencsak érdekes kombináció.