Az internetes üzenetküldés, az iPad-en végtelen ideig nézhető rajzfilmek sorozata, a telefonnal irányítható garázsajtó a gyerekeknek már nem valamilyen ámulatba ejtő varázslat, hanem mindennapi életük része. A digitális bennszülöttként világra jött, cseperedő új generációk már belenőnek a mesterséges intelligencia, a viselhető eszközök és az összekapcsolt rendszerek világába. Akkor mégis mit mondhatunk nekik és hogyan tudunk velük beszélgetni az IoT-ról?
Nincs különbség online és offline világ között
A mai gyerekek olyan természetességgel nyúlnak a technológiához, ahogy a felnőttek megnyitják a csapot vagy becsukják az ablakot. Passzív felhasználóként a legtehetségesebb generációról van szó: különösebb erőfeszítés nélkül használják úgy a legtöbb eszközt, ahogy ezt a UX-dizájnerek számukra megálmodták.
Egy amerikai technológiai szakértő szerint ez egyben azt is jelenti, hogy a gyerekek nem érzékelnek éles különbséget a virtuális és a fizikai világ között. Ez azzal kezdődik, hogy például már olyan kisautókkal is játszhatnak, amelyekkel egy videójátékban folytatódhat a verseny vagy olyan plüssfigurákkal, amelyek egyébként egy általuk nézett mesének az offline megtestesülései. Ez a jövőben egyre inkább így lesz, viszont ezek az összekapcsolt játékok segíthetnek is a szülőknek abban, hogy a gyerekek ne passzívan bámulják a képernyőt, hanem aktívan felfedezzék a körülöttük lévő világot. Érdemes észben tartani ezt, mert ezek birtokában könnyebben beszélgethetünk a gyerekekkel magukról az összekapcsolt eszközökről és ezek esetleges veszélyeiről.
Te jó ég, hogyan is működik az okoshűtő?
Sőt, azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a gyerekek továbbra is kérdeznek – állandóan. Hogyan működik a hűtő, miért világít a lámpa, miért ilyen bundásak a kutyák? Habár az utóbbiról nem mondhatnánk, hogy sokat változott az elmúlt években, a minket körülvevő technológia annál inkább. Rengeteg szolgáltatás, tárgy és termék elképesztően bonyolulttá és automatizálttá vált körülöttünk. Képzeljük csak el, ahogy néhány év alatt a kazettás magnótól a walkmanen, majd a discmanen keresztül eljutottunk a Winamp zenelejátszóig, amikor az algoritmusok hajtotta, virtuális személyi asszisztensünk válogatja számunkra a zeneszámokat személyre szabott Spotify profilunk alapján. Hogyan magyarázzuk ezt el egy négyévesnek?
Ezt kísérli meg Lisa Seacat DeLuca amerikai szoftvermérnök jetikkel, manókkal és tündérekkel teletűzdelt, színes-szagos gyerekkönyve. DeLuca nem csupán a világ egyik leginnovatívabb feltalálója, hanem négy gyermek, két ikerpár anyukája. Sikerkönyve pedig nem csupán elmagyarázza a gyerekeknek, hogyan működnek az összekapcsolt eszközök, például az okoshűtők, az intelligens villanykörték vagy Siri és Alexa, hanem a benne található NFC-matricáknak köszönhetően maga is okoseszközzé válik, és lehetővé teszi a szülőknek, hogy okostelefonon vagy más intelligens eszközön keresztül interakcióba lépjenek a könyvvel.
DeLuca szerint a könyvet olvasva a gyerek csak addig fogja azt gondolni, hogy egy láthatatlan ember tekergeti a termosztátot vagy egy szorgos tündér ül az Amazon Echo belsejében, amíg anya vagy apa meg nem keresi az interneten a technológia gyerekekre szabott, valódi történetét.
Digitális mesterségem címere
A könyv egyetlen szépséghibája, hogy magyarul bizony még nem elérhető, viszont, ha a lurkók angolul tanulnának, tökéletes nyelvkönyv is válhat a technológiailag fejlett mesekönyvből. És hogy ne keserítsük el a magyar szellemi betevőre áhítozó szülőket sem, technológiai témában már készült magyar mesekönyv is. Mutatjuk!
Forrás: https://www.nng.com/hanagyleszek
Habár Varró Dániel Ha nagy leszek című verses könyvecskéje nem kifejezetten az összekapcsolt eszközöket veszi célba, könnyedén, kedvesen és ráadásul rímekben tud mesélni a csemetéknek a digitális korszak állásairól, legyen az szoftverfejlesztő, robotikai mérnök vagy rendszergazda. Csak aztán vigyázzunk, mert ha túl sok lesz a bűbáj és varázslat, a gyerekek már az óvodában informatikusnak állnak.