Folyamatosan azon dolgozunk, hogy a jelen kiemelkedő termékeinek gyártása mellett megalkossuk a jövő technológiáit. Hogy min és miért dolgoznak kollégáink világszerte, azt a következő hetekben egy öt epizódból álló videósorozatban mutatjuk meg! Az első rész a mobilitás jövőjéről szól és már elérhető YouTube-csatornánkon.
A jövőbe vezető úton első ízben Uli Sailer, az elektromos mobilitás stratégiai portfóliójának vezetője kalauzol bennünket, aki csapatával már a holnap hajtásrendszerén dolgozik. A Bosch nem titkoltan nyíltan elkötelezett az elektromobililátás iránt. Mindegy, hogy akkumulátoros elektromos járműről, vagy hidrogénüzemanyagcellás-járműről, esetleg hibridekről beszélünk – a Bosch a hajtásrendszerek komponenseit illetően már kész tervekkel rendelkezik.
A lényeg a hatékonyság
Gondoljunk bele, a helyileg emissziómentes közlekedés csak a villamosítás ütemének növelésével lehetséges. Ahhoz viszont, hogy ez a technológia nagyobb tömegek számára váljon elérhetővé, olcsóbbá kell tennünk, vigyázva arra, hogy sem a hatékonyság, sem a minőség ne szenvedjen csorbát. A Bosch az eAxle (vagyis az elektromos tengely) legújabb generációjában látja a megoldást!
Ez a kompakt egység képes kiváltani a hagyományos jármű meghajtó motorját, sebességváltóját, sőt a jelenlegi villanyautók teljesítményelektronikáját is. Önmagában ez nem feltétlenül újdonság, hiszen a Bosch már jó ideje dolgozik ezen a forradalmi megoldáson, és ma már köztünk járnak azok a villanyautók, amelyek ezt használják.
Elérhetőbbé tesszük
Hiszünk abban, hogy még ennél is jobbá és olcsóbbá tudjuk tenni a mobilitást. Az eAxle önmagában a tömegcsökkentés és ezáltal a hatékonyság felé vezető irányba mutat. Uli és csapata azonban tele van ötletekkel, ahogy mondja, az anyagok kreatív felhasználása segíthet olcsóbbá, elérhetőbbé tenni a jövő elektromos tengelyeit. Elhagyhatóak lesznek például a villamos gépekben jelenleg is használt ritkaföldfémek, így egyszerre válhatnak fenntarthatóbbá és gazdaságosabbá, miközben továbbra is megállják a helyüket a világ minden részén.
Hogyan csináljuk ezt? Nézd meg sorozatunk első epizódját!
Mi kell tudnunk az eAxle koncepcióról?
A Bosch a 2010-es évek közepén mutatta be koncepcióját, amelynek lényege éppen az volt, hogy a mérnökök a tömegcsökkentés és a gyártási költségek mérséklése érdekében több fontos komponenst egy egységbe integráltak.
Azáltal, hogy a villanymotort, az erőátvitelt és a teljesítményelektronikát egyetlen egységbe integráltuk, jelentős helymegtakarítást értünk el. Ráadásul a kompakt egységnek elegendő csupán egyetlen hűtőkör, ami további tömegcsökkentést és költségmegtakarítást is jelent.
Szintén jelentős megtakarítást jelent, hogy a különböző komponensek között nincs szükség kábelekkel való összekötésre. 2017-es bemutatásakor az eAxle első generációja 5-10 százalékos költségcsökkentést hozott és akkor még a hatékonyságról nem is szóltunk. Egy 150 kW (204 lóerő) teljesítményű egység mindössze 90 kilogramm tömegű, vagyis éppen annyit nyom, mint egy modern, 8 fokozatú automatikus sebességváltó. Ha pedig ehhez még egy korszerű dízel erőforrás tömegét is hozzászámoljuk, akkor a hagyományos hajtáslánc 290 kilogrammot nyomna.
A rugalmasan skálázható technológia most tovább fejlődik. Mérnökeink megtalálták a megoldást arra, hogy a villamos gép szívében lévő mágneseket olyan új megoldásokkal váltsák ki, amelyek nem igényelnek ritkaföldfémeket. A jövőbe vezető úton tehát nemcsak gyorsabban, hanem hatékonyabban, olcsóbban, fenntarthatóbban közlekedhetünk majd.