Skip to main content
 

Folyamatosan azon dolgozunk, hogy a jelen kiemelkedő termékeinek gyártása mellett megalkossuk a jövő technológiáit. Hogy min és miért dolgoznak kollégáink világszerte, azt a következő hetekben egy öt epizódból álló videósorozatban mutatjuk meg! Az első rész a mobilitás jövőjéről szól és már elérhető YouTube-csatornánkon.

A jövőbe vezető úton első ízben Uli Sailer, az elektromos mobilitás stratégiai portfóliójának vezetője kalauzol bennünket, aki csapatával már a holnap hajtásrendszerén dolgozik. A Bosch nem titkoltan nyíltan elkötelezett az elektromobililátás iránt. Mindegy, hogy akkumulátoros elektromos járműről, vagy hidrogénüzemanyagcellás-járműről, esetleg hibridekről beszélünk – a Bosch a hajtásrendszerek komponenseit illetően már kész tervekkel rendelkezik.

Villamosítás – a fenntartható mobilitás jövője

A lényeg a hatékonyság

Gondoljunk bele, a helyileg emissziómentes közlekedés csak a villamosítás ütemének növelésével lehetséges. Ahhoz viszont, hogy ez a technológia nagyobb tömegek számára váljon elérhetővé, olcsóbbá kell tennünk, vigyázva arra, hogy sem a hatékonyság, sem a minőség ne szenvedjen csorbát. A Bosch az eAxle (vagyis az elektromos tengely) legújabb generációjában látja a megoldást!

Ez a kompakt egység képes kiváltani a hagyományos jármű meghajtó motorját, sebességváltóját, sőt a jelenlegi villanyautók teljesítményelektronikáját is. Önmagában ez nem feltétlenül újdonság, hiszen a Bosch már jó ideje dolgozik ezen a forradalmi megoldáson, és ma már köztünk járnak azok a villanyautók, amelyek ezt használják.

Az eAxle kompakt, könnyű és végtelenül egyszerű, így szinte minden autóba beépíthető

Az eAxle kompakt, könnyű és végtelenül egyszerű, így szinte minden autóba beépíthető

Elérhetőbbé tesszük

Hiszünk abban, hogy még ennél is jobbá és olcsóbbá tudjuk tenni a mobilitást. Az eAxle önmagában a tömegcsökkentés és ezáltal a hatékonyság felé vezető irányba mutat. Uli és csapata azonban tele van ötletekkel, ahogy mondja, az anyagok kreatív felhasználása segíthet olcsóbbá, elérhetőbbé tenni a jövő elektromos tengelyeit. Elhagyhatóak lesznek például a villamos gépekben jelenleg is használt ritkaföldfémek, így egyszerre válhatnak fenntarthatóbbá és gazdaságosabbá, miközben továbbra is megállják a helyüket a világ minden részén.

Hogyan csináljuk ezt? Nézd meg sorozatunk első epizódját!

Mi kell tudnunk az eAxle koncepcióról?

A Bosch a 2010-es évek közepén mutatta be koncepcióját, amelynek lényege éppen az volt, hogy a mérnökök a tömegcsökkentés és a gyártási költségek mérséklése érdekében több fontos komponenst egy egységbe integráltak.

Mi kell tudnunk az eAxle koncepcióról?

Azáltal, hogy a villanymotort, az erőátvitelt és a teljesítményelektronikát egyetlen egységbe integráltuk, jelentős helymegtakarítást értünk el. Ráadásul a kompakt egységnek elegendő csupán egyetlen hűtőkör, ami további tömegcsökkentést és költségmegtakarítást is jelent.

Szintén jelentős megtakarítást jelent, hogy a különböző komponensek között nincs szükség kábelekkel való összekötésre. 2017-es bemutatásakor az eAxle első generációja 5-10 százalékos költségcsökkentést hozott és akkor még a hatékonyságról nem is szóltunk. Egy 150 kW (204 lóerő) teljesítményű egység mindössze 90 kilogramm tömegű, vagyis éppen annyit nyom, mint egy modern, 8 fokozatú automatikus sebességváltó. Ha pedig ehhez még egy korszerű dízel erőforrás tömegét is hozzászámoljuk, akkor a hagyományos hajtáslánc 290 kilogrammot nyomna.

Célunk, hogy a világ minden részén, éghajlattól és hőmérséklettől függetlenül segítsük az elektromos mobilitás elterjedését

Célunk, hogy a világ minden részén, éghajlattól és hőmérséklettől függetlenül segítsük az elektromos mobilitás elterjedését

A rugalmasan skálázható technológia most tovább fejlődik. Mérnökeink megtalálták a megoldást arra, hogy a villamos gép szívében lévő mágneseket olyan új megoldásokkal váltsák ki, amelyek nem igényelnek ritkaföldfémeket. A jövőbe vezető úton tehát nemcsak gyorsabban, hanem hatékonyabban, olcsóbban, fenntarthatóbban közlekedhetünk majd.

Iratkozz fel hírlevelünkre!