Újabb területen fog össze a Bosch és a Volkswagen-csoport. Az elektromos járművekhez kapcsolódó fejlesztések mellett a vezetéstámogató és önvezető rendszerek tökéletesítésében is együttműködik a két vállalat.
A cél, hogy hatékonyan, elérhető áron készüljenek fejlett vezetéstámogató rendszerek, illetve önvezető autók. A Bosch és a Volkswagen-csoport egyik leányvállalata, a Cariad összefogásának keretében 2023-ban már kettes, illetve autópályákon már hármas szintű önvezetésre képes járművek gyártását szeretné megvalósítani a két cég. Ha ez megvalósul, a vezetőknek ugyan még a kormánykerék mögött kell ülniük és figyelniük az útra, azonban például autópályákon már akár le is vehetik a kezüket a kormányról.
Pörög a fejlesztés
Ahhoz, hogy mindez megvalósuljon, a két vállalat közösen fejleszt egy korszerű, szabványosított szoftverplatformot. A cél az, hogy ezt a Volkswagen-csoport márkái alatt értékesített összes járműosztályban használni lehessen. Emellett persze más gyártók is integrálhatják a rendszert saját termékeikbe, így a legtöbb autótulajdonos számára elérhetővé válik mindez.
A két cég már eddig is dolgozott közös projekteken, például az automatizált parkoláson
A két cég telephelyein, többek között Stuttgartban és Ingolstadtban a Bosch Cross-Domain Computing Solutions részlege és a Cariad munkatársai együtt dolgoznak majd a vezetéstámogató funkciók fejlesztésén. A projekt komolyságát jelzi az is, hogy a tervek szerint több mint ezer szakértőt foglalkoztat majd a két cég.
Ritkaságokat gyűjtenek
A projekt középpontjában a 360 fokos térérzékelésből származó információkra épülő, adatvezérelt, mesterséges intelligenciát (MI) használó szoftverfejlesztés áll. Minél több, közúti forgalomból származó valós idejű adatot használ ugyanis a rendszer, annál tökéletesebbek, pontosabbak lesznek a vezetéstámogató és önvezető funkciók. Többek között a járművek helymeghatározására, valamint oldal- és hosszirányú irányítására szolgáló nagy felbontású térképek további rétegeinek fejlesztésére koncentrálnak a mérnökök. A gyakori forgalmi szituációk mellett pedig a ritkán előforduló közúti közlekedési eseményekre is kiemelten figyelnek a tervezéskor, hiszen az ilyen eseteket különösen nehéz kezelnie az önvezető rendszereknek – legalábbis jelenleg.
8-as Golf modellek figyelnek
A Bosch és a Volkswagen összefogásának eredményeként létrejött a világ egyik legnagyobb összekapcsolt járműflottája. A VW Golf nyolcadik generációja valós közúti használat során küldi a forgalmi adatokat egy központi adatfelhőbe, így hatalmas adatbázis épül, az ebből származó információk elemzésével pedig az önvezető rendszereket lehet új szintre emelni. A forgalmi körülmények között összegyűjtött anonim adatokat ugyanis folyamatosan és valós időben továbbítják a járművek a fejlesztőknek. Minden valós forgalmi körülmények között megtett kilométer, és az ennek eredményeként összegyűjtött, kiértékelt és feldolgozott adat nagyobb, jobb, megbízhatóbb alapot jelent, amelyből még magasabb szintű, fejlettebb vezetéstámogató funkciókat lehet tervezni. Mindez pedig elvezethet a még fejlettebb önvezető rendszerek (SAE 4. szint) megvalósításához is.
Ilyen adatbázis még soha sem volt!
Az anonim adatgyűjtéssel a Bosch célja, hogy egy olyan, minden forgalmi helyzetet lefedő adatbázist építsen, ami jelenleg még nem áll rendelkezésre. Ehhez a Golf 8 modellek saját érzékelőik, többek között radarok, kamerák mozgáshoz és útazonosításhoz használt adatait szinkronizálják először a Volkswagen, majd onnan anonimizálva a Bosch adatfelhőjébe. A begyűjtött információk alapján a szoftver képes pontos helyadatokkal bővíteni a jelenlegi navigációs térképeket, amelyeket a fejlett vezetéstámogató, illetve az önvezető rendszerek is felhasználnak. A tanulni képes, mesterséges intelligencián alapuló program hatékonyságához különösen fontos, hogy minél több jármű adata álljon rendelkezésre.
Mindenhol, mindenről tudni kell
A folyamatosan frissülő adatbázis alapján a rendszer azonosítani tudja majd az útburkolati jeleket, vagy akár azok hiányát is, felismeri a közúti jelzőtáblákat, és persze előre „látja” a kátyúkat, vagy más útakadályokat. A tervek szerint 2023-tól ez az adatbázis rendelkezésre áll majd a felhasználók számára is, így ennek segítségével megkezdődhet a kettes és hármas szintű önvezető járművek gyártása. Természetesen minél több autó szolgáltatja az adatokat, annál pontosabban működik a rendszer.
Emberi megoldást keresünk
Az összekapcsolt flottának van még egy igen fontos előnye! Az adatok az emberi paramétereket is tökéletesen modellezik, ezért az önvezető járművek viselkedése is jobban tud reagálni az emberi tényezőkre, vagyis akár arra is, hogy nem tartunk be minden szabályt – a gépekkel ellentétben. Az adatoknak köszönhetően ugyanis a járművek azt is tudni fogják, hogy például egy kanyarban milyen kormányzási szöggel és sebességgel hajtanak a különböző sofőrök, vagy azt is, hol szoktak sokan szabálytalankodni. Ezek az anonim forgalmi adatok jelentik az önvezető autók esetében a fejlesztési lehetőségek következő szintjét.