Az autókban lévő olyan kiegészítőkkel, mint amilyen a napellenző is, keveset foglalkozunk. Nem is csoda, hiszen gyakorlatilag 95 éve nem újult meg ez a hasznos, de közel sem tökéletes extra. Egészen eddig, mert az idei CES- kiállításon a Bosch mérnökei ennek kapcsán is valami egészen újat mutattak.
Persze mondhatjuk, hogy az elmúlt kilenc évtizedben a napellenző is fejlődött. Kétségtelen, hogy a kezdeti fa, majd műanyag lap, később kárpitozott lett. Aztán a jobban felszerelt autókban tükör is került bele, sőt kicsit később világítás is, hogy akár sötétben is használható legyen a tükör. Ennek oka egyébként az volt, hogy egyre több hölgy kezdett autót vezetni, ők pedig igényelték ezt. A tükörrel ellátott és megvilágított napellenző után jöttek az oldalra fordítható és több ponton állítható kiegészítők, az alapkoncepció viszont továbbra is változatlan maradt. Most viszont egészen új alapokra kerülhet ez az egyébként nagyon is fontos kényelmi és egyben biztonsági extra.
Jól látszik a két megoldás közötti különbség
Hulladékból született a forradalmi újdonság
A Bosch mérnökeinek elhivatottságát és kreativitását tökéletesen bemutatja a Virtual Visor névre keresztelt új rendszer. A három mérnök saját ötletet valósított meg, amikor szabadidejükben nekikezdtek az új napellenző fejlesztésének. Egy elektronikai hulladékgyűjtőből szereztek be egy régi LCD-monitort, amelynek paneljét később felhasználták. Az amerikai Jason Zink által vezetett csapat hajtásrendszer-mérnökökből állt, így talán még meglepőbb és még nagyobb eredmény, hogy a végső prototípus „Best of innovation” díjat nyert a Las Vegas-i CES kiállításon.
Nem ez az első ilyen alkalom
A Bosch történetében nem először fordul elő, hogy egy dolgozói ötletből végül sikeres találmány kerekedik. Kitűnő példa erre a Bosch elektromoskerékpár-hajtása, az eBike. Az szintén egy munkahelyi ötlet nyomán indult, igaz ott mérnökeink a telephelyen belüli gyorsabb közlekedést tartották szem előtt. Az eBike osztatlan sikert aratott a vállalaton belül, majd később világszinten is hatalmas karriert futott be. Történetét megismerheted, ide kattintva!
A rendszer lényege, hogy a kamerából, mesterséges intelligenciából és LCD-ből álló komplex megoldás felismeri a vezető szemébe tűző napsugarak beérkezési szögét, a detektálás után pedig azoknak megfelelően sötétíti el napellenzőként lehajtható kijelzőt. Az egyetlen kilátást korlátozó tényező az LCD vékony kerete, ez azonban jóval kisebb területet takar ki, mint a hagyományos napellenző.
Elsősorban nem kényelmi, hanem biztonsági extra
Bár sokan azt gondolják az ilyen rendszerekről, hogy felesleges úri huncutságok, az igazság az, hogy például a Virtual Visor kimondottan hasznos biztonsági szempontból. Az Egyesült Államokban a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (National Highway Traffic Safety Administration) adatai alapján minden évben több ezer olyan balesetről számol be, amelyben a kiváltó ok a napvakítás volt. Más felmérések még ennél is konkrétabb indokot szolgáltatnak az új rendszer mellett, hiszen 16 százalékkal magasabbra teszik annak az esélyét, hogy erős napsütésben baleset következzen be (a normál időjárási viszonyokhoz képest).
A hagyományos napellenző csupán a napsugarak egy részét tudja blokkolni, miközben a kilátást jelentősen korlátozza.
Hogyan működik?
A vezetőt megfigyelő kamera és a mesterséges intelligenciát használó szoftver azonosítja a felhasználó arcát, illetve az arra eső napsugarakat. A szem, az orr és a száj pontos azonosítása után elemzi az azokra eső árnyékokat és a vezető látómezejét, majd a meglévő információk alapján sötétíteni kezdi az LCD-panel megfelelő részeit. A folyadékkristályos technológia kreatív hasznosítása az árnyékolásra merőben új ötlet a járműiparban.
A Bosch új megoldásában található átlátszó LCD-panel és az intuitív kamera teljes egészében képes kiváltani a hagyományos napellenzőket. A mesterséges intelligencia algoritmusai segítenek abban, hogy a Virtual Visor csak a zavaró napsugarakat blokkolja, ezzel együtt pedig maximális kilátást biztosít. Mindezt nemcsak a tűző nappali napsütés, hanem napfelkelte és naplemente során is, amikor a sugarak különösen zavarók a beesési szög miatt.
A „Járműbeli szótakoztatás és biztonság” (In-Vheicle Entetainment & Safety) kategóriában díjat nyerő Virtual Visor az idei Las-Vegas-i CES egyik legnagyobb sztárja volt. Fejlesztését a vállalaton belül jelenleg már egy jóval nagyobb csapat végzi a Car Multimedia részlegnél, így hamarosan még kompaktabb és komplexebb formában jelenhet meg a sorozatban gyártott gépkocsikban.