Ha volt ágazat, melyet igazán súlyosan érintett a koronavírus-járvány, az kétségtelenül az idegenforgalom. Beszédes, hogy 2020-ban, a pandémia első szakaszában, a szigorú lezárások idején a nemzetközi utazások 74 százalékkal maradtak el, a szálláshelyek bevételei pedig majd 60 százalékkal csökkentek az előző esztendőhöz képest. Öröm az ürömben, hogy a járvány rákényszerítette a hoteleket az érintésmentes megoldások használatára, elsöprő lendületet kapott a digitalizáció.
Digitális szobakulcs
Ennek egyik ékes bizonyítéka, hogy a New York University felmérése szerint – amelyben az Egyesült Államokat, valamint Európát elemezték – 2022 végéig a nagy szállodaláncok és független hotelek majd kétharmadában lesz elérhető a digitális szobakulcs. „A technológiája már évek óta ismert, de a pandémia segített elterjeszteni. Az emberek ráébredtek, hogy ez is segít minimalizálni a személyes érintkezéseket” – magyarázták a kutatók.
A mobilkulcs nem csinál mást, mint a telefonba költözteti a hagyományos vagy kártyakulcsot. Így a készülékünkre letöltött alkalmazással – vagy webalkalmazással, egy linken keresztül – nyithatjuk-zárhatjuk az ajtónkat. Távozáskor a személyre szabott kód deaktiválódik, így természetesen attól sem kell tartani, hogy az előző vendég ránk tud rontani.
Online bejelentkezés
A leggyorsabban azonban még csak nem is ez a technológia, hanem az „önkiszolgáló bejelentkezés” terjedt. Az amerikai körkép szerint a járvány során a szállodák negyede vezette be a mobilos check-in lehetőségét.
Számos hotel érezte szükségesnek, hogy alternatívát biztosítson a hagyományos recepciós módszernek azzal, hogy önkiszolgáló bejelentkezést biztosít, amelynek segítségével a vendégek nagyobb biztonságban érezhetik magukat a járvány idején – vontak egyértelmű párhuzamot a Covid–19 és az új módszer népszerűsége között a kutatók.
Azon kívül persze, hogy ezzel elkerülhető a személyes érintkezés, az online bejelentkezés másik nagy előnye, hogy a sorban állást is megspóroljuk. A lehetőségből pedig a hotel is profitál, hiszen gyorsabb az ügyintézés, kevésbé leterhelt, és hatékonyabban is használható a munkaerő, sőt egyes gépek még a testhőmérsékletet is mérik, így kiszűrhetők a betegek.
A szállodai alkalmazás ráadásul nem csak a bejelentkezést vagy a kulcsot válthatja ki, de lényegében a telefonunkba költözteti a recepciót. Így segítségével foglalhatunk például masszázst a wellness-ben, rendelhetünk vacsorát a szobába vagy hívhatunk taxit a távozáskor. És persze a foglalástól a fizetésig mindent lebonyolíthatunk a telefonunkon.
Okosszállodák
Ezen kívül a szállodaipar is követi azokat a trendeket, amelyeket otthonainkban is alkalmazunk. A különböző okos megoldásokat, mint amilyen a fényerő vagy a hőmérséklet szabályozása, a függönyök behúzása, a szobaszerviz rendelése vagy az okostévék és érintőképernyők használata, egyre több hotel használja. A szobáink így lényegében személyre szabhatók, hiszen nem kell alkalmazkodnunk. Jól jár azonban az üzemeltető is: elvégre ezeknek a rendszereknek az egyik legnagyobb erénye az energiahatékonyság és fenntarthatóság.
Néhány szálloda pedig már a jövőbe kalauzol minket, és robotok is a személyzet tagjai. Az Alibaba a kínai Hangcsou városában nyitotta meg a 290 szobás FlyZoo Hotelt, ahol gépek viszik a vendégekhez az ételt vagy cserélik a törölközőket. Sőt, a bárban is robotkarok helyettesítik a mixert, több mint 20 féle koktél keverésére képesek. Igaz, a szakértők szerint a robotok bevetése egyelőre inkább PR-fogás, mint valódi innováció.
A nagy nemzetközi szállodaláncoknál már biztosan találkozhattunk a fenti megoldások némelyikével, de egyébként nem kell Hancsouig utaznunk, okoshotelt már Magyarországon is találunk. A budapesti KViHotel például azzal hirdeti magát, hogy a kereséstől, a foglaláson és fizetésen át a szoba elhagyásáig az egész utazást a telefonunkról irányíthatjuk.