Ki ne emlékezne még Erich Kästner regényére, ahol az osztály földrajzórán minden helyszínre elrepülhetett, hogy saját szemével nézze meg a tananyagot. Ha ennek fizikai megvalósulására néhány (fény)évet még várnunk is kell, a 21. századi oktatás új eszközei nagyban feszegetik a hagyományos tanítás és tanulás jelentette kereteket – és azt például már pompásan lehetővé teszik, hogy virtuálisan bárhova elrepítsék a kíváncsi nebulókat.
Nézzük, mi mindenre képes egy összekapcsolt tanterem és a digitális technológia az oktatásban!
Levelezőlapon oktatott gyorsírástól az online osztálytermekig
Habár az oktatás azon formái, amikor a tanár és a diák nem tartózkodik egy helyen, már a 19. században megjelentek, az infokommunikáció forradalmi fejlődésével az utóbbi pár évben váltak igazán népszerűvé. Az online kurzusok, a csevegőprogramokra épülő tanulószobák vagy a virtuális táblák szinte fényévekre vannak a brit Isaac Pitman-től, aki 1840-ben elsőként tanított levelezőlapon gyorsírást, és akinek a nevéhez leggyakrabban kapcsolják a levelező oktatás kezdetét.
Manapság a ceruzát, a papírt és a krétás táblákat akár intézményi szinten is felválthatják a különféle IoT-eszközökkel hálózatba kapcsolt, multimédiás tantermek, amelyek lehetővé teszik, hogy a fizikai tanórák mellett az online térben is gond nélkül folytatódhasson az oktatás. A digitalizáció pedig olyan szinten felgyorsult, hogy Kaliforniában például már 2009-ben elfogadtak egy olyan törvényt, amely szerint 2020-ig minden egyetemi tankönyvet elektronikus formátumban kell kiadni. Floridában két évvel később hoztak egy hasonló törvényt, miszerint a közoktatásban részt vevő intézmények kötelesek tankönyveiket digitális tananyagokká konvertálni. A 21. századi oktatás azonban jóval túlmutat azon, hogy az oktatási intézmények online is elérhetővé teszik a megtanulandó leckét.
Íme, néhány példa, hogyan segíthetik az IoT-eszközök és más modern technológiák a hibrid, vagyis a párhuzamosan futó online és offline oktatást
Okostáblák és szövegszkennelő kihúzófilc
Az összekapcsolt eszközök hagyományos terepén felül – vagyis az okoskamerák biztosításán vagy az osztálytermek klímájának és világításának szenzorokon alapuló, energiatakarékos, automatizált rendszerbe történő kapcsolásán kívül – az IoT-eszközök elősegítik a tudásmegosztást, a hatékony tanár-diák kommunikációt vagy az iskolán belül és azon kívül is a közös érdeklődéssel bíró tanulócsoportok létrehozását.
Az interaktív és a tanulás szórakoztató faktorát rendkívüli módon megemelő okostáblák például azt is lehetővé teszik, hogy biológiaórán a diákok egy béka felboncolása nélkül tanulhassák meg, hogyan is néz ki az állat szervezete. Ezek a gyakran akár háromdimenziós ábrázolásra is alkalmas táblák az orvostanhallgatóknak is sokkal könnyebbé tehetik például az anatómia tanulását.
Az okostáblákon kívül megjelentek már az intelligens íróeszközök is. A Scanmarker nevű, szövegkiemelő filctollnak látszó eszköz például a könyvekben vagy jegyzetfüzetekben lévő szöveget szkenneli és jeleníti meg a hozzá kapcsolt mobiltelefon vagy laptop kijelzőjén. Ezt követően pedig a dokumentumot képes több mint negyven nyelvre lefordítani.
Hogy is van ez?
A mobil sem átok többé
Az összekapcsolt osztályterem az okostelefonokat sem veti ki magából, hanem elfogadja, hogy a diákok és a tanárok életének is szerves részét képezik, sőt segíthetnek interaktívabbá tenni a tanórákat. Számtalan olyan szoftver létezik már, amelyek segítségével a diákok mobileszközeiket használva tesztkérdésekre válaszolhatnak, amelyek eredményeit a tanár azután kivetítheti a táblára. Ilyen például a Kahoot, a Socrative vagy éppen a Poll Everywhere nevű alkalmazás.
Így működik:
A SweetRush nevű cég pedig olyan mobilos és e-learning platformokra optimalizált oktatási megoldásokat épít, amelyek a diákoknak valós idejű visszajelzést, különféle játékszerű kihívásokat és a tananyag megértéséhez animált segítséget kínálnak. Sőt, nemrég a virtuális és kiterjesztett valóság eszközeivel is kacérkodni kezdtek. Valódi sci-fi-szereplőknek érezhetik magukat azok a diákok is, akik a LocoRobo „robottanárai” segítségével sajátítják el a programozás és a robotika alapjait. A pedagógiai pályára áhítozó robotok a LocoIoT-kurzus keretén belül pedig arról igyekeznek kiokosítani a diákokat, hogyan tervezhetnek, építhetnek és kapcsolhatnak össze komplett IoT-rendszereket a nulláról.
További olvasnivaló a témában: