Skip to main content
 
Okoseszköz

Repülő osztály helyett összekapcsolt tanterem

2020.12.28 No Comments 11 perc olvasási idő
Repülő osztály helyett összekapcsolt tanterem

Ki ne emlékezne még Erich Kästner regényére, ahol az osztály földrajzórán minden helyszínre elrepülhetett, hogy saját szemével nézze meg a tananyagot. Ha ennek fizikai megvalósulására néhány (fény)évet még várnunk is kell, a 21. századi oktatás új eszközei nagyban feszegetik a hagyományos tanítás és tanulás jelentette kereteket – és azt például már pompásan lehetővé teszik, hogy virtuálisan bárhova elrepítsék a kíváncsi nebulókat.

Repülő osztály helyett összekapcsolt tanterem

Nézzük, mi mindenre képes egy összekapcsolt tanterem és a digitális technológia az oktatásban!

Levelezőlapon oktatott gyorsírástól az online osztálytermekig

Habár az oktatás azon formái, amikor a tanár és a diák nem tartózkodik egy helyen, már a 19. században megjelentek, az infokommunikáció forradalmi fejlődésével az utóbbi pár évben váltak igazán népszerűvé. Az online kurzusok, a csevegőprogramokra épülő tanulószobák vagy a virtuális táblák szinte fényévekre vannak a brit Isaac Pitman-től, aki 1840-ben elsőként tanított levelezőlapon gyorsírást, és akinek a nevéhez leggyakrabban kapcsolják a levelező oktatás kezdetét.

Levelezőlapon oktatott gyorsírástól az online osztálytermekig

Manapság a ceruzát, a papírt és a krétás táblákat akár intézményi szinten is felválthatják a különféle IoT-eszközökkel hálózatba kapcsolt, multimédiás tantermek, amelyek lehetővé teszik, hogy a fizikai tanórák mellett az online térben is gond nélkül folytatódhasson az oktatás. A digitalizáció pedig olyan szinten felgyorsult, hogy Kaliforniában például már 2009-ben elfogadtak egy olyan törvényt, amely szerint 2020-ig minden egyetemi tankönyvet elektronikus formátumban kell kiadni. Floridában két évvel később hoztak egy hasonló törvényt, miszerint a közoktatásban részt vevő intézmények kötelesek tankönyveiket digitális tananyagokká konvertálni. A 21. századi oktatás azonban jóval túlmutat azon, hogy az oktatási intézmények online is elérhetővé teszik a megtanulandó leckét.

Íme, néhány példa, hogyan segíthetik az IoT-eszközök és más modern technológiák a hibrid, vagyis a párhuzamosan futó online és offline oktatást

Okostáblák és szövegszkennelő kihúzófilc

Az összekapcsolt eszközök hagyományos terepén felül – vagyis az okoskamerák biztosításán vagy az osztálytermek klímájának és világításának szenzorokon alapuló, energiatakarékos, automatizált rendszerbe történő kapcsolásán kívül – az IoT-eszközök elősegítik a tudásmegosztást, a hatékony tanár-diák kommunikációt vagy az iskolán belül és azon kívül is a közös érdeklődéssel bíró tanulócsoportok létrehozását.

Az interaktív és a tanulás szórakoztató faktorát rendkívüli módon megemelő okostáblák például azt is lehetővé teszik, hogy biológiaórán a diákok egy béka felboncolása nélkül tanulhassák meg, hogyan is néz ki az állat szervezete. Ezek a gyakran akár háromdimenziós ábrázolásra is alkalmas táblák az orvostanhallgatóknak is sokkal könnyebbé tehetik például az anatómia tanulását.

Okostáblák és szövegszkennelő kihúzófilc

Az okostáblákon kívül megjelentek már az intelligens íróeszközök is. A Scanmarker nevű, szövegkiemelő filctollnak látszó eszköz például a könyvekben vagy jegyzetfüzetekben lévő szöveget szkenneli és jeleníti meg a hozzá kapcsolt mobiltelefon vagy laptop kijelzőjén. Ezt követően pedig a dokumentumot képes több mint negyven nyelvre lefordítani.

Hogy is van ez?

A mobil sem átok többé

Az összekapcsolt osztályterem az okostelefonokat sem veti ki magából, hanem elfogadja, hogy a diákok és a tanárok életének is szerves részét képezik, sőt segíthetnek interaktívabbá tenni a tanórákat. Számtalan olyan szoftver létezik már, amelyek segítségével a diákok mobileszközeiket használva tesztkérdésekre válaszolhatnak, amelyek eredményeit a tanár azután kivetítheti a táblára. Ilyen például a Kahoot, a Socrative vagy éppen a Poll Everywhere nevű alkalmazás.

Így működik:

A SweetRush nevű cég pedig olyan mobilos és e-learning platformokra optimalizált oktatási megoldásokat épít, amelyek a diákoknak valós idejű visszajelzést, különféle játékszerű kihívásokat és a tananyag megértéséhez animált segítséget kínálnak. Sőt, nemrég a virtuális és kiterjesztett valóság eszközeivel is kacérkodni kezdtek. Valódi sci-fi-szereplőknek érezhetik magukat azok a diákok is, akik a LocoRobo „robottanárai” segítségével sajátítják el a programozás és a robotika alapjait. A pedagógiai pályára áhítozó robotok a LocoIoT-kurzus keretén belül pedig arról igyekeznek kiokosítani a diákokat, hogyan tervezhetnek, építhetnek és kapcsolhatnak össze komplett IoT-rendszereket a nulláról.

A mobil sem átok többé

Iratkozz fel hírlevelünkre!