Skip to main content
 
Okoseszköz

Okos-bevásárlókocsival felejtse el a sorban állást!

2022.03.21 No Comments 10 perc olvasási idő
Okos-bevásárlókocsival felejtse el a sorban állást

A sorban állásnak külön pszichológiája van. Kísérletek bizonyítják, hogy ilyenkor az ember másképpen viszonyul az időhöz, átlagosan 36 százalékkal hosszabbnak ítéli meg a várakozást, mint amennyi valójában eltelt.

Okos-bevásárlókocsival felejtse el a sorban állást

Már mindannyian találkoztunk Zrínyiként kirontó vásárlóval, mikor megnyílik egy új kassza. Vagy talán más is érezte úgy, hogy mindig éppen akkor fogy ki a pénztárszalag, amikor épp sorra kerül. Ez azért is lehet, mert ha valaki folyamatosan arra koncentrál, hogy a leggyorsabb sorba kerüljön – akkor szinte biztosan úgy éli meg a helyzetet, hogy csigalassúsággal telnek a percek. Könnyebb viszont elütni az üres időt, ha tudjuk, mikor következünk – ellenben gyorsabban türelmünket veszítjük, ha mégis késünk. Egy szó, mint száz: utálunk sorban állni. De szerencsére erre is lehet megoldás.

All in one

All in one

Az üzletekben legalábbis az okos-bevásárlókocsikkal elég hatékonyan kiküszöbölhető a probléma. Az Amazon például olyan eszközt fejleszt, amely érzékelőivel azonosítja a kosárba rakott terméket és annak mennyiségét. Nem fognak ki rajta a mérést igénylő áruk, például a zöldségek és gyümölcsök sem; a beépített mérleggel kiszámolja azok súlyát és árát is.

Ami pedig a lényeg, a kocsi egyúttal a pénztár is, így megspóroljuk a sorban állást fizetésnél.

Az Amazon megoldásánál, ha egy külön sávon halad a kocsi, a rendszer lényegében automatikusan lehúzza a vásárló megadott számlájáról a megfelelő összeget. Más fejlesztések pedig egyszerűen bankkártya-leolvasót is mellékeltek az eszközhöz. Természetesen az eszköz szinkronizálható az Alexa bevásárló listájával is, és képes kezelni a digitális kuponokat.

Az okos-bevásárlókocsikat több üzletben már tesztelik, és néhány talán meglepő eredményre is fény derült. Az amerikai Caper start-up például New York-i üzletekben azt figyelte meg, hogy a fogyasztók 18 százalékkal többet vásárolnak az okoskosárnak hála. Véleményük szerint ez annak köszönhető, hogy

  • a pénztárosi feladatokat ellátó munkaerő felszabadul és segít a vásárlóknak
  • a kocsi kijelzője folyamatosan ajánlásokat tesz
  • tájékoztatja a vevőt az akciókról, kedvezményes árakról
  • térképpel igazítja el a vásárlót, így minden terméket megtalál.

A beruházás azért is megéri az üzleteknek, mert a kosarak elemzése a vásárlói viselkedés kutatásához is adatokat biztosíthat.

All in one

Árnyoldalak

Azért az újításnak van néhány árnyoldala is. Először is, mint minden csúcstechnológiás termék, az okos-bevásárlókocsik is elég drágák, akár 5-10 ezer dollárba is kerülhetnek. Erre kínál alternatívát az izraeli Flow fejlesztése, amely kamerákkal, leolvasókkal, érintőképernyővel és akkumulátorral a hagyományos kocsikat olcsóbban „felokosítja”.

Árnyoldalak

Másik kihívást jelenthet, hogy nehezebb a bolti lopás elleni védekezés. Már az önkiszolgáló kasszák megjelenésével is számolni kellett azzal, hogy sokan szándékosan csalnak a pénztárnál. Ausztráliában például már évekkel ezelőtt arra lettek figyelmesek, hogy az áruházakból rengeteg répa kezdett fogyni, sőt többet adtak el belőle, mint amennyi a polcokon volt. Kiderült, hogy a vevők trükközése állt a háttérben: a drágább zöldségek helyett mindig répaként számolták el az árut, átverve az automatát. Az ilyen tevékenységek a Flow fejlesztésével szintén kiküszöbölhetők. A felszerelt kamerák növekvő száma és az eladók figyelő szemei remélhetőleg a szabálysértők kedvét szegik.

Végül egy gyakorlati hiányosság: a kocsi alsó részét az elektronika foglalja el, így a zsugor ásványvizeknek és a WC-papírnak új helyet kell találni.

Iratkozz fel hírlevelünkre!