Mi a közös Luke Skywalkerben, a Terminátorban vagy éppen a Vasemberben? A sci-fik világának egyik visszatérő eleme az okosszemüveg. Megjelenítésével már jóval a technológiai megvalósíthatóság kora előtt közel hozták az egyszerű halandókhoz az olyan viselhető eszközöket, amelyek képesek úgy információt megjeleníteni a külvilágról, hogy közben a térben tájékozódást sem zavarják. De hol tart 2022-ben a technológia? Mikor jöhet el valójában az okosszemüvegek kora?
Forrás: https://www.google.com/glass
Egy álom hajnala
Az okosszemüvegek, vagyis az olyan látást segítő eszközök, amelyek képesek bizonyos funkciókat átvenni a számítógépektől – képesek akár fejhallgatóként vagy telefonként működni –, már a 2010-es évek elején, vagyis csaknem egy évtizeddel ezelőtt megjelentek a piacon. A Google 2013-ban dobta piacra az ikonikus Google Glass első prototípusát 1500 dollárért, azonban adatvédelmi problémákra hivatkozva 2015-ben felfüggesztették a fogyasztói modell árusítását, és a cég inkább a vállalati és gyártási oldalra, bizonyos iparágakra koncentrálva fejlesztette tovább a technológiát.
Szakértők szerint az alapvető probléma abban állt, hogy nem sikerült eltalálni, milyen fogyasztói igényeket és hogyan szolgáljon ki az okosszemüveg, ehhez képest a közönség túl drágának találta, és tartalmi oldalról is rengeteg hiányossággal találkozott.
A virtuális és kiterjesztett valóság még mindig várat magára
Habár az okosszemüvegek fejlesztését még mindig nem adták fel az olyan nagy cégek, mint a Google, a Facebook, a Lenovo vagy az Apple, a sci-fikből ismert funkciókba, mint amilyen a VR vagy a kiterjesztett valóság, még mindig beletörik a fejlesztők bicskája. Szakértők szerint az igazán felhasználóbarát, valóban hasznos tartalommal feltöltött, és még ráadásul divatos okosszemüvegek néhány évet még biztosan váratnak magukra, ezért a piackutatók 2030–2035-re teszik a széles körű elterjedésüket.
Addig is maradnak a hagyományos szemüveg- vagy napszemüveglencsékkel bíró eszközök, amelyek esetén a fejlesztők képesek kamerát, mikrofont, kihangosítót építeni a szemüvegek szárába, és az okostelefonok alapvető funkcióit a szemüvegbe integrálni. Például Bluetooth-kapcsolaton keresztül elérhetővé válik az ember okostelefonja, hallgathat rajta zenét és a külvilág kizárása nélkül tud telefonálni.
Mit hozhat a jövő?
Habár a valóban virtuális vagy kiterjesztett valóságot használó okosszemüvegek ritkák, mint a fehér holló, rengeteg izgalmas kísérlet zajlik a fejlesztésükre. A Facebook és a Ray-Ban tavaly ősszel mutatta be saját okosszemüvegét, az Apple jövőre tervezi egy olyan, kiterjesztett valóságot használó szemüveg piacra dobását, amelyik lehetővé teszi majd a felhasználóknak, hogy a szemüveg kijelzőjén térképet nézegessenek, elolvassák az üzeneteiket és parancsokat osztogassanak a virtuális asszisztensnek, Sirinek. A Facebook Oculus Rift VR-szemüvegéhez hasonlóan pedig ők is dolgoznak saját headsetjükön.
Az egyik legsokoldalúbb szemüveg, a Microsoft HoloLens számos vállalatot és iparágat megihletett. Egyikük az IKEA, amelyik lehetővé tette vásárlói számára, hogy a HoloLens segítségével tervezzék meg konyhájukat, fürdőszobájukat vagy éppen a nappalit. Rick Kowalski, a világ legnagyobb technológiai vására, a CES iparági elemzéssel és üzleti hírszerzéssel foglalkozó igazgatója korábban úgy vélte, az okosszemüvegek megkönnyítik a jövőben a virtuális vásárlást, és teljesen felválthatják majd a képernyőket.
Egy másik érdekes példa az egészségügy, ahol a Microsoft Hololens segítségével három dimenzióba helyezhető át rengeteg egészségügyi szituáció, hiszen a szemüveggel valós térben modellezhetik, mi történik a műtőben vagy éppen képesek lehetnek emberi szerveket és szöveteket kivetíteni, amely segíthet a műtétekre való felkészülésben és az orvostanhallgatók oktatásában is. Vészhelyzet esetén a sürgősségi orvos valós időben láthatja, mi történik a beteggel és a környezetével, így hatékonyabbá válhat a segítségnyújtás – például az orvos virtuális hologramja segítségével hatékonyan instruálhat egy képzetlen járókelőt az elsősegélynyújtásra, amíg meg nem érkezik a segítség.