Speciális versenyautóval áll rajthoz idén az IMSA WeatherTech SportsCar Championship GTD osztályában Robert Wickens. A kanadai pilóta egy korábbi súlyos balesete miatt nem tudja használni a lábát, ezért a Bosch segítségével kifejlesztették számára az Electronic Braking System (EBS) modult. Ennek köszönhetően pedig Wickens a gyorsítást, a fékezést és a sebességváltást is teljes egészében a kezével irányíthatja.
Magasabb szinten
Robert Wickens kanadai autóversenyző a DXDT Racing csapattal a Long Beach-i Acura Grand Prix versenyhétvégén debütált egy számára speciálisan átalakított járművel. Wickens egy olyan Chevrolet Corvette Z06 GT3.R versenyautóval állt a rajtvonalhoz, amelyet a Bosch legmodernebb, kézi vezérlésű rendszerével szereltek fel. Ez a megoldás egy eddig máshogy használt rendszer továbbfejlesztése, amely lehetővé tette számára, hogy visszatérjen a versenyzéshez a 2018-ban elszenvedett gerincsérülése után. Wickens a Long Beach-i, majd a következő futamon is helyt állt. Igaz, kiemelkedő eredményt nem ért el, de mindkét futamot sikeresen befejezte.

Különleges visszatérés
Wickens azt követően indult idén ebben a kategóriában, hogy a túraautó-osztályban (IMSA Michelin Pilot Challenge TCR) három sikeres szezont már maga mögött hagyott 2022 és 2024 között. Ez idő alatt több futamgyőzelmet és egy bajnoki címet is szerzett. Wickens váltása a Grand Touring (GT) géposztályba egy újabb mérföldkövet jelent karrierjében. Ezt pedig az tette lehetővé, hogy a Bosch, a Pratt Miller, a Chevrolet és a DXDT Racing szoros együttműködésben meghatározó fejlesztéseket végzett.

A túraautók világába sikeresen tért vissza, így jöhetett a magasabb kategória
Az akaraterő diadala
A kanadai versenyző 1989-ben született és karrierje a kezdetektől szépen alakult. Több gokartbajnoki cím után 16 évesen már forma autókkal versenyzett, 20 évesen pedig a második helyen végzett az FIA Formula 2 bajnokságában. Végül az IndyCar versenysorozatba igazolt. 2018-ban ő lett a legjobb újonc a legendás Indy 500 versenyen. A sikersorozatnak azonban 2018. augusztus 18-án egy időre vége szakadt. A Pocono versenypályán ugyanis súlyos balesetet szenvedett: eltört a gerince, több csigolyája, a lábai és a kezei is. Néhány héttel később az is kiderült, hogy örökre lebénult.
Wickens balesete
A kanadai pilóta azonban hihetetlen akaraterejének köszönhetően 2019-ben már képes volt újra autót vezetni, 2022-ben pedig egy teljes versenyévadot teljesített a Michelin Pilot Challange versenysorozatban. Ráadásul egy évvel később, 2023-ban bajnoki címet nyert csapattársával.

Különleges megoldással a sikerért
Wickens 2018-as, súlyos balesetét követően tehát kitartóan küzdött, hogy visszatérhessen a versenypályára. A sikerhez azonban fejlett technológiára volt szüksége, mivel lábát nem tudja használni. Ezért a versenyző a Bosch Motorsport csapatával 2024-ben kifejlesztett egy kézi vezérlésű fékrendszert, amelyet a vállalat motorsport részlege egészen másra használt addig. A Le Mans Daytona hybrid (LMDh) szabályrendszerhez fejlesztett fékszabályzóját a többi pilóta lábbal működtette addig az IMSA WeatherTech SportsCar Championship és a FIA World Endurance Championship legmagasabb osztályaiban. Az Electronic Braking System (EBS) modul a hagyományos fékpedálok és az elektronikus fékszabályzók funkcionalitásának összehangolására szolgált. Segítségével viszont Wickens a gyorsítást, a fékezést és a sebességváltást is teljes egészében a kezével irányíthatja.

A Bosch mérnökei már Wickens előző versenyautóját is átépítették
Az összefogás eredménye
Több mint egy év fejlesztés után Wickens az Indianapolis Motor Speedway aszfaltcsíkján mutatta be a Bosch kézi vezérlésű rendszerét a 2024-es TCR-bajnokság utolsó fordulójában.
Ez a technológiai áttörés nemcsak Wickens esélyeit növeli a versenyeken, hanem a Bosch, a Pratt Miller és a Chevrolet mérnöki szakértelmét is egyesítette, hogy tovább feszegessék az autósport határait. A Pratt Miller, a Chevrolet régi konstruktőre kulcsszerepet játszott az új kézi vezérlésű rendszer kifejlesztésében és a Corvette Z06 GT3.R átalakításában. Igazi csapatmunka volt ez, hiszen nélkülük a Bosch rendszerét lehetetlen lett volna sikeresen integrálni.

Az új Corvette a legerősebb versenyautó, amit visszatérése óta vezethetett a pilóta
A Corvette Racing gyári pilótája, Tommy Milner, aki a Long Beach-i versenyen Wickensszel osztozott a versenyautón, végezte az első teszteket a járművel. Mivel a WeatherTech bajnokság szabályai megkövetelik a verseny közbeni pilótacserét, ezért olyan megoldást kellett keresni, amely hagyományos módon, vagyis pedálokkal és kézi vezérléssel is működtethető.
A Pratt Millernél dolgozó csapat egy teljesen integrált megoldást szállított, olyat, amely egy gombnyomással lehetővé teszi a zökkenőmentes átváltást a kézi vezérlés és a hagyományos megoldás, vagyis a pedálok működtetése között.

Robert Wickens