A repülő autók kora még várat magára, úttörők azonban mindig vannak. És ők nem a Jetsonék. A német Volocopter Dubajban teszteli repülős taxiszolgáltatását. A fejlesztés alatt álló, helikopterszerű drón már a dubaji trónörököst is elvitte egy ötperces repülésre. A tervek szerint a közeljövőben a város elfoglalt turistái és lakói akár légvonalban is megközelíthetik úti céljukat, elkerülve ezzel a kellemetlen, időpazarló dugókat.
Az automatizálás nemcsak az utasszállításban, hanem az áruszállításban is megjelenik. A Daimler mellett az Uber és az Einride is indított már autonóm fuvarozási megoldásokat. A Mercedes-Benz márkát is forgalmazó német óriásvállalat Amerikában a Freightliner Inspiration Truck nevű tanulmánykamionnal rója Nevada útjait. Ez az első olyan kamion, amely vezető nélkül közlekedhet közúton. Szériagyártása 2025-ben várható. A dolgok internetének forradalma nem csak a közutakon zajlik. A repülőkben alkalmazott robotpilótákról és a pilóta nélküli drónrepülőkről hallott már mindenki. De mi van az egyik legősibb tömegközlekedési és szállítási módozattal, a vízi közlekedéssel?
A hajózásban és a vízi szállításban alkalmazott logisztikai folyamatokat is nagyban alakítják az IoT technológiák.
Ezek segítségével mára már minden rakomány és szállítmány nyomon követhető, így egy felmerülő probléma esetén a rakomány is kevésbé sérülhet, és alacsonyabb lehet az ebből adódó kár mértéke is. Tavaly tavasztól elérhető a NauBit SmartBoat nevű szolgáltatás a balatoni hajósok számára, amelynek köszönhetően az okosított hajók hasznos adatokat tudnak összegyűjteni. A hajóba telepíthető eszköz valójában egy számítógép, amivel elérhetővé válnak a hajó mozgási és környezeti adatai. Több belső szenzort is tartalmaz, van benne giroszkóp, GPS, hőmérő, légnyomásmérő. A beérkező adatokat a központi egység feldolgozza, majd az IoT-hálózaton keresztül egy központi adatbázisba továbbítja, illetve a hajón Bluetooth-on teszi elérhetővé. Olyan értékeket állít elő a szenzorok által gyűjtött adatokból, hogy milyen a szél valódi iránya és ereje, hozzánk mért sebessége. Alkalmas távoli felügyeletre, akkumulátor-töltés vezérlésre, mozgásérzékelésre, jelzőfények vagy hűtő bekapcsolására. A GPS pozíciót tárolja a rendszer és visszavezet ugyanazon az útvonalon, illetve horgonycsúszás-riasztás is beállítható. Az IoT-hálózatra csatlakozással a hajó adatai online távolról megtekinthetőek, illetve később az archívumból visszajátszhatók.
Az internetes behálózás a karbantartásban is egyre nagyobb szerepet kap. A folyami hidak beépített szenzorjainak köszönhetően ellenőrizhetővé válik a levegő hőmérséklete, a süllyedés vagy épp a hídon folyó forgalom mértéke: ezzel a híd karbantartása előre tervezhetővé válik. A hídon észlelt rezgések alapján kiszámíthatók egyes problémák előjelei, ezáltal időben elvégezhetők a szükséges – költségmegtakarítást is eredményező – óvintézkedések. A Rolls-Royce hadiipari vállalat mérnökei olyan teherhajót terveztek, amely távolról irányítva, emberi legénység nélkül is képes közlekedni. Mivel a hajón nem kell kajütöt fenntartani az embereknek, több rakományt elbír, mint hagyományos társai, sőt mivel nincs szükség teljes személyzetre, így olcsóbb az üzemeltetése is. A cég 2020-ra tervezi az új hajótípus bevezetését.
A jövő kikötője az intelligens közlekedési rendszer része lesz. Nemcsak a hajókat kötik rá az internetre, hanem a kapcsolódó applikációk révén a termelékenység és a hatékonyság is növelhetővé válik. A Kalmar Global kikötői megoldásokat kínáló nagyvállalat elképzelése szerint 2060-ban a kikötőkben hagyományos hajók helyett önvezető elektromos óriáskompok szállítják majd a konténereket, a be- és kirakodás teljesen automatizált lesz, mindez pedig egy logisztikai ökoszisztémában alkot egységet, ahol az ember nem egyszerű munkaerőként, hanem gondolkodó, felügyelő és problémamegoldó agytrösztként kap szerepet. A szállítás minden pillanata dokumentálható, az áru akkor érkezik meg, amikor kell, nem befolyásolják viharok, adminisztrációs fennakadások, kalózok vagy banánköztársasági vámszedők. A járművek karbantartása tervezhető lesz, így valójában sosem kell kieséssel számolni, ami jelentősen növeli a szállítás hatékonyságát és fenntartja tervezhetőségét.