Lidar, radar- és kamerarendszerek nélkül nem lehet önvezető járműveket fejleszteni. Mindhárom érzékelőtípus elengedhetetlen ugyanis ahhoz, hogy az autók képesek legyenek a környezetükben mindent, mindig a megfelelő gyorsasággal feltérképezni. A Bosch alkatrészei képesek erre, így hamarosan a hétköznapi forgalomban is találkozhatunk hármas-ötös szintű, vagyis ténylegesen önvezető járművekkel.
Mit kell tudnia ahhoz egy járműnek, hogy emberi beavatkozás nélkül is képes legyen biztonságosan közlekedni? A válasz egyértelmű: mindent! Rögzítenie kell a környezetében az adatokat, az információkat pedig pillanatok alatt értelmeznie is kell, majd ennek megfelelően döntéseket hozni és irányítani a járművet. Mindezek megvalósítása nagy sebesség, vagy sűrű városi forgalom mellett azonban már meglehetősen összetett feladat. A Boschnak azonban minden eszköze megvan ahhoz, hogy önvezető autókkal utazhassunk. A legújabb, mesterséges intelligenciával működő, kifejezetten vezető nélküli járművekhez tervezett lidar mellett, mindent látó kamerák és radar rendszerek fejlesztésén és gyártásán is dolgozik vállalatunk.
Ahhoz ugyanis, hogy önvezető autók közlekedhessenek az utakon, szükség van mindhárom rendszerre, hiszen egy jármű csak akkor tud minden helyzetben és körülmény között valóban mindent érzékelni, ha lidar, radar és kamera is gyűjt információkat és továbbítja azokat az autó központi vezérlőjére.
Mesterséges intelligencia nélkül nem megy
Lidar, radar és kamerarendszerekkel még nem lehetne önvezető autókat működtetni, ha a rendszer nem lenne képes tanulni. A mesterséges intelligencia (MI) életünk szinte valamennyi területén jelen van már ma is, a vezető nélküli rendszereket pedig el sem lehet képzelni nélküle. A Bosch így kiemelten kezeli az MI-vel kapcsolatos kutatásokat, ezért is dolgozott ki oktatási programot. A következő két évben 20 000 kolléga kap képzést a mesterséges intelligencia területen és 2025-re minden termék kapcsolódik valamilyen formában ehhez.
Lézerrel mérik a távolságot
De miért kell mind a három eszköz? Hogyan egészítik ki egymást ezek az érzékelők? Nézzük csak, mit is kell tudniuk! A fényérzékelő és távolságmérő szenzorok, vagyis a lidar rendszer legújabb, Bosch által fejlesztett változata lézeres távolságmérési technológiával működik, mind a hosszú, mind a közeli tartományokat lefedi – autópályákon és a városban is működik, így az önvezető autók elengedhetetlen eszköze.
A lézer lényegében a harmadik szeme az önvezető autóknak: a lidar rendszerekben az érzékelő lézerimpulzusokat bocsát ki és rögzíti a visszavert lézerfényt. A rendszer ezután kiszámítja a távolságot a fény visszaérkezésének idejéből. Mivel a lidar nagyon nagy felbontású, nagy hatótávolságú és széles látómezővel rendelkezik, ezért a lézer alapú távolságmérő eszköz megbízhatóan érzékeli még a nem fémből álló tárgyakat is, akár nagyobb távolságból, így például azt is észreveszi, ha egy szikla van az úton.
Tanulékony kamera
Az emberi szemet helyettesítő kamerák is kulcsszerepet játszanak az önvezető autózással kapcsolatos fejlesztésekben, a Bosch által alkotott új eszköz pedig felülírja mindazt, amit az ilyen berendezésekről eddig gondoltunk, ugyanis többet érzékel abból, ami a jármű környezetében történik, mint az emberi szem. A komplex rendszer a kamera mellett radar és ultrahangos érzékelőkkel egészül ki. A mesterséges intelligencia segítségével pedig még tanulni is képes, ezzel pedig még biztonságosabbá teszi a vezetést. Például mérnökeink a Bosch kameráit megtanították arra, hogy megbízhatóan érzékeljék az út széleit, még útjelzések híján is, de az új kamera optikai karakterfelismerési képességgel is rendelkezik, amely megbízhatóan leolvassa a feliratokat és a számokat a közúti jelzőtáblákról. Ráadásul a rendszer akkor is képes felismerni a gyalogosokat, ha például egy fa vagy oszlop takarásába kerülnek.
Egységben az erő
A vezető nélküli járművekben a biztonságot tehát csak a három érzékelő-rendszer párhuzamos használata biztosítja, csupán önállóan egyik megoldás sem állja meg a helyét minden esetben. Például, ha egy motorkerékpár egy kereszteződésen keresztül nagy sebességgel közelít egy önvezető járműhöz, akkor a kamera és a radar mellett lidarra is szükség van ahhoz, hogy a kétkerekű gépjárművet időben azonosítsa a jármű és kiszámolja annak sebességét. A radar ugyanis a motorkerékpár keskeny sziluettjét és műanyag burkolatait nehezen tudja azonosítani, de a Nappal szemben a kamera sem mindig képes megfelelő képet biztosítani. Ilyenkor mindenképp szükség van a lidarra.
Ahol már a jövőben járnak
Budapesten még nem közlekedhetünk vezető nélküli autókkal, de van olyan város, ahol már igen: San Joséban a település nyugati része és a belváros között – egyelőre kísérleti jelleggel – a kutatást végző két vállalat, a Bosch és a Daimler munkatársai közül néhányan önvezető Mercedes-Benz S osztályú autókkal utazhatnak. Igaz, biztonsági okokból ezekben a járművekben egyelőre még sofőr ül a kormánykerék mögött, de az autók már maguktól közlekednek, vagyis Level4 szintet érnek el. Kijelenthetjük, hogy az amerikai városban máris megvalósult az, ami hamarosan minden nagyvárosban megszokott lesz.