Skip to main content
 
Mobilitás

Negyedikes lesz az önvezetés

2022.04.04 No Comments 9 perc olvasási idő
Negyedikes lesz az önvezetés

Hajszálpontos és folyamatosan frissülő digitális térképek nélkül nem működhetnek az önvezető autók. Vállalatunk ezért összefogott az ilyen térképeket fejlesztő, német Atlatec GmbH céggel. A Bosch így az első olyan cég lett, amely házon belül fejleszt minden eszközt és szolgáltatást, ami az automatizált vezetéssel kapcsolatos, az érzékelőktől a szoftverekig és térképekig.

Cégcsoportunk több olyan fejlesztésen is dolgozik, amelyeket a mérnökök önvezető autók számára terveznek, ezek közül jó néhány kiegészítő a vezetéstámogató rendszereknek köszönhetően már most is része az életünknek. Az ilyen eszközök megkönnyítik és biztonságosabbá teszik a vezetést, gondoljunk csak a radar- és kamerarendszerekre, fedélzeti számítógépekre, az adaptív sebességszabályzóra (ACC), a sávtartó asszisztensre, vagy éppen a navigációs- és táblafelismerő szoftverekre.

Negyedikes lesz az önvezetés

Tájékozódás mindenhol

Ahhoz, hogy tájékozódni tudjon egy önvezető autó, tökéletesen pontos navigációra van szükség, a járműnek mindig tudnia kell, hogy hol jár, akár centiméteres pontossággal. Emellett persze arról is értesülnie kell, merre várható forgalmi torlódás, útlezárás, vagy bármi más olyan körülmény, amit figyelembe kell venni az útvonaltervezés során, vagy amire helyettünk, vezetők helyett is oda kell figyelnie. Mindezt pedig csak olyan térképek segítségével lehet elérni, amelyek folyamatosan, valós időben frissülnek.

A hajszálpontos navigáció elengedhetetlen lesz az önvezető autókhoz

A hajszálpontos navigáció elengedhetetlen lesz az önvezető autókhoz

Mindent egy helyről

Eddig is kiemelten fontos terület volt vállalatunk számára a vezetéstámogató és önvezető rendszerek fejlesztése, most azonban még nagyobb fokozatra kapcsolunk! A Bosch ugyanis nemrég felvásárolta a nagy felbontású digitális térképek fejlesztésével foglalkozó, karlsruhei székhelyű Atlatec GmbH-t. Az Atlatec egy forrásból kínálja a térképekhez szükséges összes építőelemet: portfóliójában nemcsak adatrögzítés és -feldolgozás, hanem maguknak a térképeknek az elkészítése, valamint a szükséges minőségellenőrzés is megtalálható. A karlsruhei vállalat a tranzakciót követően is önállóan működik, a Bosch Cross-Domain Computing Solutions divízió részeként. A megállapodást követően Bosch csoport lett az első olyan cég, amely egyetlen kézből kínál ügyfeleinek minden eszközt és szolgáltatást, ami az automatizált vezetéssel kapcsolatos.

Intelligens és tanulékony

A térképek készítéséhez az Atlatec egy saját szoftvert és érzékelődobozt is készített. A nyers adatokat mesterséges intelligencia (MI) segítségével elemzik, és olyan fontos információkkal gazdagítják, mint a közlekedési táblák, villamospályák vagy például az élesebb kanyarok. Mivel az MI-algoritmusok folyamatosan tanulnak, folyamatosan növekszik a tisztán mesterséges intelligencia által észlelt út- és környezeti jellemzők aránya is. A térkép információi alapján egy önállóan közlekedő autó, mondjuk, egy szűk és éles kanyar előtt kellő időben módosítani tudja a sebességét.

Intelligens és tanulékony

Az Atlatec nagy felbontású, mesterséges intelligencia alapú térképei a legnagyobb pontossággal azonosítják és térképezik fel az útelemeket, például a korlátokat és útburkolati jeleket. Az Atlatec térképei emellett hasznos kiegészítői a Bosch útjelző technológiájának, amely lehetővé teszi az önvezető autók számára, hogy digitális térképek alapján határozzák meg pontos helyzetüket.

Cél: a négyes szint

A négyes szint kulcsfontosságú, hiszen valójában itt húzódik a határ az ember által még irányítható járművek és a kizárólag automatizált közlekedési eszközök között

A négyes szint kulcsfontosságú, hiszen valójában itt húzódik a határ az ember által még irányítható járművek és a kizárólag automatizált közlekedési eszközök között

A Bosch számára az önvezető és vezetéstámogató rendszerek fejlesztése már jó ideje stratégiai terület. Ennek köszönhetően cégünk mára megkerülhetetlen szereplője lett az ilyen irányú fejlesztéseknek. Stratégiánk és mérnökeink figyelme ugyanis többirányú. Egyrészt azzal a céllal, hogy biztonságosabbá, nyugodtabbá és kényelmesebbé tegyük a vezetést, személygépjárművek számára kínálunk vezetéstámogató rendszereket, valamint részben és feltételesen automatizált rendszereket (SAE 1-3 szint). Ugyanakkor a Bosch fejlesztőcsapata a magasabb szintű (SAE 4. szint) automatizálást szolgáló megoldásokon is dolgozik, különös tekintettel az autómegosztókra és a flottát üzemeltető nagyobb cégekre. Sőt, a Bosch már kifejlesztette az automata parkolóinas-szolgáltatást, az első olyan gyártásra kész automatizált vezetési funkciót, amelyhez egyáltalán nincs szükség sofőrre.

Iratkozz fel hírlevelünkre!