Egymással kommunikáló önvezető járművek és kamerákkal, szenzorokkal felszerelt intelligens közlekedési csomópontok: szakértők szerint hamarosan így működik majd a nagyvárosok forgalma. Ahhoz, hogy mindez ne csak egy érdekes vízió legyen, a Bosch részvételével működő @City elnevezésű projekt keretében szakemberek hada dolgozott a fentiek megvalósításán éveken keresztül.
Az önvezető autókkal kapcsolatban újra és újra felmerülő kérdés, hogy rá merjük-e bízni magunkat egy ilyenre? Beülhetünk nyugodt szívvel egy gép által irányított járműbe? A legtöbb ember valószínűleg csak akkor válaszolna a kérdésre igennel, ha maximálisan bízhat az önvezető rendszerekben. A Bosch mérnökei pontosan ezért dolgoznak már évek óta azon, hogy automatizált vezetési rendszere mindenre felkészülve működjön. Persze egyetlen cég elkötelezettsége még kevés, ezért egy nagy iparági összefogás keretében, a @City elnevezésű projektben éveken keresztül más szakemberekkel és gyártókkal közösen kerestük a megoldást az automatizált közlekedéssel kapcsolatos kihívásokra.
Stresszmentesen a @Citiy-vel
Mindezeknek a megvalósításához kulcsfontosságú, hogy a jármű, valamint a közlekedés összes résztvevője, így a gyalogosok vagy a kerékpárosok, de még a tömegközlekedési eszközök között is folyamatos legyen a kommunikáció. Mérnökeink ezért több más nagyvállalattal összefogva a @City projekt keretében végeztek olyan kutatásokat, amelyek segítségével megteremthető a biztonságos, stresszmentes, hatékony és kényelmes városi közlekedés – ez nemcsak az önvezető járművek, hanem a közlekedés valamennyi szereplője számára előnyös.
Mindenről tudni kell
Mindez jól hangzik, de a környezet érzékelése és értelmezése valójában komoly kihívást jelent, főként egy nagyvárosi csomópontban, forgalmasabb útkereszteződésben. A városi közlekedés összetettsége miatt sokkal átfogóbb észlelési rendszerekre van szükség, mint például a gyorsforgalmi utakon. Mivel a kizárólag szenzorrendszereken alapuló környezetérzékelés önmagában nem képes mindezt megoldani, ezért a gépeknek empirikus tudásra és folyamatos, mesterséges intelligencia alapú tanulásra van szükségük, amihez elengedhetetlenek például a folyamatosan frissülő digitális térképek. Emellett a járműveknek hajszálpontos helymeghatározásra is képesnek kell lenniük. A csomópontokban, utak mentén elhelyezett szenzorrendszerek által szolgáltatott információkat és a digitális térképen szereplő adatokat pedig összesíteni, feldolgozni kell. Emellett szükség van a közúti szabályok tökéletes ismeretére és az összes úthasználó viselkedése kapcsán egy kiterjedt adattárra is, ami már lehetővé teszi akár azt is, hogy egy önvezető jármű „megjósolja” a forgalom többi szereplőjének viselkedését és felkészüljön váratlan helyezetekre.
Kommunikáljon mindenki mindenkivel!
A projekt egyik célja annak vizsgálata volt, hogy ennek az adatállománynak a komponensei egyebek mellett megfigyeléseken alapuló gépi tanulási folyamatokkal is elsajátíthatók-e. Rendkívül hatékony és megbízható algoritmusokat használva a helyzet megértéséhez és a jármű pontos lokalizálásához, valamint az önvezetés tökéletesítéséhez új városi funkciókat fejlesztenek. A hangsúlyt a nemrég zárult projektben arra fektették, hogy a komplex városi csomópontokon is biztonságosan át tudjon haladni egy önvezető jármű, minden lehetséges szituációt felismerjen és azokra megfelelően reagáljon. Ehhez elengedhetetlen az is, hogy a szereplők közötti kommunikációt is tovább fejlesszék a mérnökök. A projekt során az úthasználók, például a gyalogosok, kerékpárosok, sofőrök által vezetett járművek különböző vezetési, viselkedési mintáit gyűjtötték össze és elemezték. Kiemelt kutatási terület volt még a nemrég zárult @CITY projektben a tömegközlekedési eszközök vizsgálata is, hiszen a nagyvárosi forgalom gyakori szereplői az autóbuszok, villamosok is.
Egységes rendszerre van szükség
A kutatási projekt fontos célja volt az is, hogy konszenzusos, egységes rendszert használjanak az iparági szereplők, vagyis az autógyártók és autóipari beszállítók. Ez ugyanis szintén elősegíti a projektben elért eredmények gyors adaptálását, mind a @CITY-t követő későbbi termékfejlesztési folyamatokban, mind az autóipari beszállítók és autógyártók körében. A 15 partner között voltak technológiai cégek, járműgyártók és egyetemek egyaránt. A Bosch például a videó alapú környezeti értékelésért volt felelős, a Mercedes-Benz radar és kameralapú módszerek, térképen alapuló jelzőlámpa rendszer kiépítésének vizsgálatával, a Continental infotainment rendszerek fejlesztésével, A Valeo ultrahangos, radar-, lidar-, lézerszkenner- és kameraérzékelőkkel, a ZF csomópontok stratégiai tervezésével, az MAN pedig az autóbuszokhoz kapcsolódó hasznos funkciók kidolgozásával járult hozzá a projekthez.
A projekt összes résztvevője:
- AUDI AG
- MERCEDES-BENZ AG
- MAN TRUCK & BUS SE
- APTIV SERVICES DEUTSCHLAND GMBH
- CONTINENTAL
- ROBERT BOSCH GMBH
- VALEO SCHALTER UND SENSOREN GMBH
- ZF FRIEDRICHSHAFEN AG
- 3D MAPPING SOLUTIONS GMBH
- DEUTSCHES ZENTRUM FÜR LUFT- UND RAUMFAHRT
- TECHNISCHE UNIVERSITÄT CHEMNITZ
- TECHNISCHE UNIVERSITÄT DARMSTADT
- TECHNISCHE UNIVERSITÄT MÜNCHEN