Újabb fejezetet nyitunk a gépjárművek fékrendszereinek történetében a brake-by-wire bevezetésével. Ez a rendszer mechanikus összeköttetés helyett digitális jelekkel működik, így hatékonyabb és biztonságosabb fékezést tesz lehetővé. Szakértőink után ügyfeleink is alaposan tesztelték az új fejlesztést.
Járműbiztonsági szempontból az üzemi fékberendezés mindig is a legfontosabb rendszer volt, a Bosch ezért folyamatosan finomította működését. Emellett pedig piacra dobott az autózás történetében mérföldkőnek számító újításokat is.

1927-ben így nézett ki a Bosch fékrásegítő termékkollekciója
Az első, jelentős fejlesztés, a szervofék 1927-es bemutatását követően az elektronikus blokkolásgátló (ABS), majd az elektronikus menetstabilizáló (ESP) is forradalmi újdonság volt és alapjaiban határozták meg a mai gépjárművek fékrendszereit. Most pedig elérkeztünk a következő mérföldkőhöz: a brake-by-wire bevezetéséhez.
De vajon mennyire működik megbízhatóan a rendszer hóban, jégen és mínusz 25 Celsius-fokos hőmérsékleten? Hogy ez kiderüljön, a Bosch mérnökei néhány kilométerre az északi sarkkörtől alaposan próbára tették a rendszert.

A fejlesztési csapat tagjai Abstatt mellett található telephelyén az indulás előtt
Így működik a brake-by-wire
Míg a hagyományos fékrendszerek mechanikus összeköttetéssel rendelkeznek a fékpedál és a fékrásegítő, valamint a többi alkatrész között, addig a brake-by-wire ezt teljesen kiküszöböli. Ha a járművezető fékezni akar, a szándékot a rendszer tisztán elektromos jelként, redundáns jelvezetékeken keresztül továbbítja. Ehhez a radikálisan új megközelítéshez a Bosch egy robusztus és hatékony megoldást kínál, amely két hidraulikus részből – a by-wire fékműködtetőből és az elektronikus menetstabilizálóból – áll.
Előrejelzéseink szerint már 2030-ban világszerte több mint 5,5 millió járművet szerelnek fel brake-by-wire rendszerrel. Ráadásul azzal, hogy szabadon megválasztható, hogy a szabályzó és rásegítő alkatrészek hová szerelhetők be, szükségtelenné válik bal- és jobbkormányos alkatrészváltozatok alkalmazása.
Kisebb, könnyebb, okosabb
Kialakításának köszönhetően egyébként is kevesebb hely szükséges a beépítéshez, és 25 százalékkal könnyebb is az eszköz az eddig megszokottaknál. Mivel a by-wire fékműködtetőt és az ESP-t a redundáns elektromos rendszer külön csatornáihoz rendelik, meghibásodása esetén is mind a négy keréken egymástól függetlenül képes féknyomást létrehozni. Ez teszi a Bosch megoldását alkalmassá a nagymértékben automatizált járművekhez is.
Ráadásul ez a megoldás segít elkerülni a sérüléseket balesetek esetén.
A fékalkatrészek beépítési módjának, valamint az új pedálkialakításoknak köszönhetően különösen a lábsérülések előfordulása/mértéke csökkenthető.

Extrém hidegben teszteltük
De hogyan működik a rendszer mindennapi, akár extrém körülmények között? Hogy erre a kérdésre választ kapjunk, szinte pontosan három évvel a projekt kezdete után tartóssági tesztnek vetették alá.
Azért, hogy alaposan próbára tegyék, a Bosch szakértői tavaly év végén Svédországba utaztak egy brake-by-wire rendszerrel felszerelt autóval a dél-németországi abstatti fejlesztőközpontból. A 3300 kilométeres úton sokféle szituációban teszteltek a szakemberek, országutakon, autópályákon, városokban, majd még egy rövid kitérőt is tettek a sarkkörön. Hat nap után a jármű elérte Vaitouddent, a Bosch téli tesztközpontját az észak-svédországi Arjeplog közelében.

Az északi sarkkör közelében a körülmények tökéletesek ahhoz, hogy a brake-by-wire rendszert próbára tegyék, nemcsak a mérnökök, hanem vállalatunk ügyfelei, az autógyártók is, akik Svédországban saját maguk is kipróbálhatták az eszközt. Az ő tapasztalataik pedig visszakerülnek a fejlesztési folyamatba. Ezt követően, hamarosan megkezdődhet a sorozatgyártás. A Bosch elektrohidraulikus brake-by-wire rendszerének piaci bevezetését 2025 őszén tervezik, miután több európai és ázsiai autógyártó már leadta megrendelését.
A Bosch a hidraulikus megoldás mellett egy tisztán elektromechanikus rendszert is fejleszt. A brake-by-wire így a szoftveresen definiált mobilitás és az automatizált vezetés fontos elemévé válik a SAE 3. szinttől felfelé.
Már az ABS-t is ide hoztuk
A szélsőséges körülmények között végzett kísérletek mindig is kulcsfontosságúak voltak a sikeres piaci bevezetéshez. Ez igaz volt az elektronikus blokkolásgátlóra (ABS) is, amelyet a Bosch 1969-ben kezdett el fejleszteni, és amelynek minden hőmérsékleten megbízhatóan kellett működnie. A közutak használata ezekhez a tesztekhez azonban hamarosan problémásnak bizonyult: a közúti forgalomban végzett tesztelések során a többi jármű veszélyeztetése nélkül nem lehetett elvégezni a szükséges méréseket. Ezért a kísérletekhez speciálisan kezelt felületekre, útszakaszokra volt szükség.
Végül az 1970-es években a Bosch rátalált a jó megoldásra – egy befagyott tóra az észak-svédországi Arjeplog település közelében. A tavat borító vastag jégen a mérnökök mások veszélyeztetése nélkül tudták elvégezni a tesztvezetéseket. A sofőröknek itt már csak arra kellett ügyelniük, hogy járműveik ne kerüljenek egymás útjába.
A projekt összefoglaló videója
Új tesztpályán folytattuk
Ezt követően, 2003-ban a Bosch egy nagyobb tesztközpontot hozott létre Arjeplog közelében, a Vaitoudden-félszigeten, nagyjából 60 kilométerre délre az északi sarkkörtől. Vállalatunk fejlesztéseit – különösen a fejlett fékrendszereket – a mai napig extrém hidegben és jégen tesztelik, egy közel 600 focipálya méretű területen. És bár a Bosch tesztelésének kezdete óta nem sok minden változott a környéken, a technológiák nagyot léptek előre. Ma már csak egy laptopra van szükség a fékrendszer paramétereinek beállításához, míg ötven évvel ezelőtt a mérnököknek még akár forrasztópákát is kellett használniuk a helyszínen.
Harminc éves sikertörténet
A brake-by-wire fontos része a Bosch elektronikus menetstabilizáló rendszere (ESP). 1995-ös bevezetése óta a Bosch több mint 350 millió darabot értékesített ebből a rendszerből, ami nemcsak azt mutatja, hogy a járművezetők elfogadták ezt a technológiát és bíznak benne, hanem azt is, hogy az ESP meghatározó szerepet játszik az autóiparban.
Különösen figyelemreméltó az ESP közúti biztonságra gyakorolt hatása. A Bosch kutatóinak számításai szerint a rendszer csak az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban az elmúlt három évtizedben több mint 22 000 életet mentett meg, és közel 750 000 személyi sérüléssel járó balesetet előzött meg. Ezek a lenyűgöző statisztikák alátámasztják, hogy az ESP mennyire nélkülözhetetlenné vált a modern járművekben.
A technológia ugyanis nemcsak a jármű utasainak biztonságát növelte, hanem a vezetés iránti általános bizalmat is. Minden egyes eladott egységgel és minden egyes megelőzött balesettel az ESP sikertörténete folytatódik.