Hetven hidrogénhajtású, üzemanyagcellás tehergépjárművet állítottak munkába Kínában. A kísérlet célja, hogy a sorozatgyártás megkezdése előtt, tartós tesztüzem során szerzett tapasztalatok alapján tökéletesítsék a technológiát.
Kínában, Csungking városában kezdtek el tesztelni hetven, Bosch üzemanyagcellákkal felszerelt teherautót. Mostantól a nagyváros környékén, sőt, még az onnan 300 kilométerre található Csengtuban is felbukkanhatnak a különleges járművek. A cél, hogy kiderüljön, hogyan teljesít a szürke hétköznapokban az üzemanyagcellás rendszer. A tartós tesztelés során autópályán, városi forgalomban és országúton is bevetik a járműveket egy nagyjából Ausztria méretű területen, így a sofőrök alaposan próbára tehetik különböző körülmények között az üzemanyagcellás hajtásláncot. Mérnökeink pedig, mielőtt megkezdődne a sorozatgyártás, sok értékes gyakorlati tapasztalatra tesznek szert.
Gyors tankolás
A Bosch üzemanyagcellás rendszerével felszerelt teherautók több mint 500 kilométert képesek megtenni egy tankolással, ami 11,7 kilogramm hidrogént jelent a teszteléshez használt járművek esetében. Ráadásul egy-egy töltés nagyjából annyi időt vesz igénybe, mintha gázolajat tankolnának a sofőrök, vagyis mindössze öt-tíz perc alatt végezhetnek a hidrogéntartály újratöltésével és a biztonsági ellenőrzésekkel. A belsőégésű motorokkal összehasonlítva is versenyképes hatótávolság mellett a hajtáslánc előnye, hogy az akkumulátorok viszonylag kis méretűek, így nem növelik a jármű tömegét olyan mértékben, mint a hálózatról tölthető elektromos autók esetében. A hajtáslánchoz használt akkuk ugyanis közbenső tárolóegységként szolgálnak, átmenetileg tárolva az üzemanyagcella által folyamatosan termelt villamos energiát.
A kínai kapcsolat
Vállalatunk Bosch Hydrogen Powertrain Systems néven már korábban létrehozott egy közös vállalatot Kínában a haszongépjármű-gyártó Qingling Motors közreműködésével. Az új cég üzemanyagcellás rendszereket gyárt a kínai piac számára. A cél az, hogy a két fél kutatási eredményeit, gyártási kapacitásait, piaci ismereteit egyesítsék annak érdekében, hogy Kínában is elterjedhessen ez a környezetbarát megoldás. Várakozásaink szerint a közös munka eredményeként 2030-ig több mint egymillió üzemanyagcellás jármű kerül piacra Kínában.
Miért éppen hidrogén?
Az üzemanyagcella nem más, mint egy kémiai áramforrás, amelyben az áramtermelő folyamat valamilyen tüzelőanyag, jelen esetben a hidrogén oxidációja. Az üzemanyagcellában az elektrolízissel éppen ellentétes folyamat zajlik le: kémiai energiából elektromos energia keletkezik. A cella legtöbbször két elektródából, az anódból és a katódból áll, a köztük lévő anyag az elektrolit. A hajtáslánc hatásfoka összemérhető a belsőégésű motorokéval, ráadásul megoldja a „szezonális” környezetbarát energiatöbblet (nap, szél, víz) tárolását is. A tüzelőanyag-elemek annyiban különböznek a galvánelemektől, hogy működésük közben az áramtermelő reakcióban résztvevő anyagokat folyamatosan táplálják be, a keletkező melléktermékeket – járművek esetében a vizet – pedig elvezetik, így, szemben a galvánelemekkel, nem „merülnek ki”. A hagyományos gépeknél sokkal nagyobb hatásfokkal képesek a kémiai energiát elektromos energiává alakítani (vagy fordítva), és ha hidrogént használnak üzemanyag gyanánt, akkor nincs károsanyag-kibocsátás sem. A Bosch által fejlesztett hajtáslánc tartalmaz egy akkumulátort az elektromos áram tárolására, egy villanymotort a hátsó kerekek meghajtására, valamint egy elektronikus vezérlőegységet, amely szabályozza a hajtáslánc energiaáramlását.
Úttörő sofőrök
Hu Gang a közúti tesztek úttörője. Ő az egyik sofőr, aki napi tapasztalatokat gyűjt a hidrogénhajtású teherautókról, így a beszámolói is hozzájárulnak a sorozatgyártásba kerülő modellek finomhangolásához. A Bosch célja ugyanis, hogy még 2022-ben megkezdje az üzemanyagcellás hajtáslánc összes alkatrészének sorozatgyártását.
Kínában 2021-ben mintegy 4,8 millió új haszongépjárművet regisztráltak, ez jól mutatja a piac nagyságát és jelentőségét. A jelenlegi próbaüzemben összesen 70 darab jármű vesz részt, ami nem tűnik nagy áttörésnek vagy bármiféle ökológiai fordulópontnak, mégis hatalmas a jelentősége. Ez csak a kezdete egy reményeink szerint újabb sikertörténetnek. Ha ugyanis megkezdődik a sorozatgyártás és az üzemanyagcellás rendszer tömegesen elterjed, az nagy lépés lehet a klímacélok eléréséhez, vagyis a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentéséhez.
Nem csak közlekedni lehet hidrogénnel
A mobil üzemanyagcellák mellett helyhez kötött, mini erőműként üzemelő változatok is léteznek. A SOFC-technológia szintén elektrokémiai reakciót használ az üzemanyagcellában, hogy a tüzelőanyagot – például a hidrogént – elektromos energiává alakítsa. Az ilyen technológiával működő üzemanyagcellák felhasználásával jelentős mennyiségű energiát lehet előállítani helyben, rendkívül hatékonyan és gyakorlatilag károsanyag-kibocsátás nélkül. Ily módon különálló mini erőműveket lehet létrehozni, amelyek függetlenek a központosított, nagyobb rendszerektől, vagy épp magától a hálózattól. Ez akár a tisztán elektromos autók térnyerését is megkönnyítheti, hiszen nem lesz szükség a távvezeték rendszerek jelentős bővítésére. A Bosch mindkét területen jelentős fejlesztési kapacitással bír.