Skip to main content
 
Mobilitás

Helyettünk tárgyalnak az elektromos autók

2020.03.16 No Comments 8 perc olvasási idő

Hatékonyan tárgyalni és alkudozni képes virtuális ügynökök könnyíthetik meg az elektromos autók használóinak életét. A Bosch ugyanis olyan fejlesztésen dolgozik, amelynek segítségével megtalálhatjuk a közelünkben lévő, éppen szabad elektromos töltőállomásokat, és még a számunkra legkedvezőbb tarifa kiválasztását is a programra bízhatjuk.

Aki elektromos járművet használ, az már biztosan tapasztalta, hogy az akkumulátorok töltése bizony bonyodalmakba ütközhet, főként akkor, ha nem a megszokott, jól bejáratott útvonalunkon mozgunk. Egy éppen szabad töltőállomás megtalálása sem egyszerű feladat, ha ismeretlen helyen járunk, de eligazodni a különböző szolgáltatók tarifái között, amelyek jelentősen eltérhetnek egymástól, még nehezebb.

Aki elektromos autót használ, annak egyre gyakrabban kell azzal szembesülnie, hogy a kiszemelt töltő már foglalt

Aki elektromos autót használ, annak egyre gyakrabban kell azzal szembesülnie, hogy a kiszemelt töltő már foglalt

Sokféle díjszabással találkozhatunk ugyanis, attól függően, hogy melyik országban, melyik szolgáltatóval kerülünk kapcsolatba. Sőt, már Magyarországon belül is rengeteg díjszabás és felhasználási mód létezik. Van, ahol megkezdett töltésenként egységes az ár, van, ahol a „tankolt” áram mennyiségétől, máshol az eltelt időtől függ a tarifa, és akad, ahol vegyítik ezeket a paramétereket. Ráadásul a szolgáltatások igénybevételéhez is más és más megoldásokat alkalmaznak: van, ahol csak telefonos alkalmazáson keresztül érhető el a töltés, máshol előzetes regisztrációhoz kötik, akad olyan is, ahol bankkártyával fizethetünk. A töltők elhelyezkedéséről sincs teljes Európát lefedő, egységes adatbázis, azok a nagyobb szereplők saját térképein kereshetők.

Magyarországon is egyre több szolgáltatóval, tarifával és elszámolással találkozhatunk

Magyarországon is egyre több szolgáltatóval, tarifával és elszámolással találkozhatunk

Decentralizált rendszer

Ebben a kusza helyzetben segíthet a Bosch új megoldása. A mesterséges intelligenciát és blokklánc (más néven DLT) technológiát használó virtuális ügynök ugyanis egyszerre több mindenre tud figyelni, igényeink, szokásaink, útvonalunk, pénztárcánk és a járművünk töltöttségi szintjének figyelembevételével. Többek között Időben figyelmeztet, ha tölteni kell az akkumulátort, majd a közelben található elektromos töltőállomások közül a számunkra legoptimálisabb helyre navigál. Ezt követően kapcsolatba lép a töltőállomással és tárgyalni kezd az árról, majd kiválasztja a legkedvezőbb ajánlatot. Ha hosszabb ideig tart a töltés, még kikapcsolódásról, programokról is gondoskodik, érdeklődésünknek és a rendelkezésre álló időkeretnek megfelelően. A rendszer tehát összekapcsolja a különböző igényeinket és a változó kihívásokra reagál. A virtuális ügynök így a nevünkben eljárva tárgyalásokat folytat a szolgáltatókkal és képviseli az érdekeinket, valószínűleg sokkal hatékonyabban, mintha mi magunk próbálnánk megoldani az ilyen helyzeteket. A program ugyanis képes eldönteni, hogy milyen cselekvés a legoptimálisabb megbízója, az autó vezetője szemszögéből és eszerint tesz javaslatokat.

Így működik a Bosch új rendszere

Gondoljunk csak bele, hány keresést kellene lefuttatnunk út közben, az autóban ülve, ha meg szeretnénk találni a számunkra legolcsóbb szolgáltatást kínáló elektromos töltőállomást, a tervezett útvonalunkon vagy annak közelében, még mielőtt lemerülnek az akkumulátorok. Ráadásul, ha a töltés ideje alatt nem csak álldogálni szeretnénk, hanem hasznosan eltölteni az időt, még nehezebb kiválasztani a megfelelő helyet.

A Bosch által fejlesztett virtuális ügynök azonban decentralizált, blokklánc alapú működésének köszönhetően gyorsan megtalálja a legmegfelelőbb szolgáltatást. Az intelligens töltési pontok kifejlesztéséhez vállalatunk az EnBW német energiaellátó vállalattal működik együtt, alapvető követelmény ugyanis, hogy a szoftver más rendszerekkel is képes legyen kommunikálni. A decentralizált rendszernek köszönhető, hogy gyorsan, egyszerűen lehet lekérdezni az adatokat a töltőállomásokról. A megoldás lényege ugyanis, hogy az autónknak nem kell minden energia-szolgáltatótól minden adatot lekérnie az árakkal és aktuális kihasználtsággal kapcsolatban. Bőven elég azokkal az állomásokkal közvetlen kapcsolatba lépnie, amelyek a közelünkben találhatóak.

Az okos rendszerhez persze kompatibilis töltőoszlop is kell

Az okos rendszerhez persze kompatibilis töltőoszlop is kell

Az autónk a megfelelő állomás kiválasztása után még arra is képes, hogy nevünkben eljárva hatékonyan tárgyaljon, „alkudozzon” a különböző díjszabásokról, szolgáltatási csomagokról, majd valós időben tegyen javaslatot a vezetőnek a számára legkedvezőbb ajánlatról. Miután a tárgyalások befejeződtek és elfogadtuk az ajánlatot, szerződés is készül minderről. A megállapodás tartalmazza a jármű és a töltőállomás azonosítóit, valamint a töltött villamos energia mennyiségét és árát.

Egy központi rendszer használata esetén viszont minden eszköznek először el kell küldenie saját pozíciójának adatait és kéréseit a koordinátornak, majd minden villamosenergia-szolgáltatónak át kell adnia saját adatait. Ezt követően nagyon bonyolult és hatalmas mennyiségű számítási kell elvégezni.

A Bosch rendszerének tesztelése már folyamatban van

A Bosch rendszerének tesztelése már folyamatban van

Mire jó még mindez?

A rendszer használata során választ kaphatunk arra a kérdésre is, hogy van-e elegendő mennyiségű villamos energia az elektromos járművek széles körű használatához. Emellett az autók töltési idejének és pontjainak összehangolásához is segítséget nyújt. Az akkumulátorok töltöttségi szintjétől függően előfordulhat, hogy egyszer a munkahelyünkön, máskor az otthonunk előtt célszerű tölteni az autónkat. Ezeken szerencsére nem kell már nekünk gondolkodni, egy algoritmus pontosan ki fogja számolni helyettünk, melyik megoldás az ideális az adott helyzetben.

Ha pedig éppen töltődik a jármű, telekocsi igénybevételével közlekedhetünk. A megoldás ugyanis lehetővé teszi a telekocsi-szolgáltatások, a multimodális szállítási modellek és az energiagazdálkodás számára a pénzügyi feltételek egyeztetését egymással.

Mi az a blokklánc?

A Bitcoin legfőbb technológiai újításának tartják, de ma már nem csak a kriptovaluta használja ezt a rendszert. Lényegében olyan informatikai hálózatokat nevezhetünk blokkláncnak, ahol a rendszer végpontjai közvetlenül egymással kommunikálnak, központi csomópont nélkül, ezért bárki csatlakozhat a hálózathoz, kezdeményezhet tranzakciókat, és hitelesítheti is azokat, blokkok létrehozásával.

A blokklánc technológia a járművek esetében is hatalmas potenciált rejt magában

A blokklánc technológia a járművek esetében is hatalmas potenciált rejt magában

Iratkozz fel hírlevelünkre!