Párhuzamosan fejlesztünk akkumulátoros-elektromos, üzemanyagcellás és hidrogént használó, belső égésű erőforrással szerelt hajtásláncokat, sőt elkötelezettek vagyunk a szintetikus üzemanyaghoz kapcsolódó fejlesztésekben is. A kérdés így magától értetődik: miért van szükség arra, hogy lényegében minden technológiai megoldással foglalkozzon vállalatunk?
Gondolatok Stefan Hartungtól, a Bosch csoport vezetőjétől
Még semmi sem dőlt el
A rövid válasz az, hogy azért, mert nincs egy jó megoldás, a különböző felhasználási területekhez különböző technológiák ideálisak. Nehéz megjósolni, hogy milyen gyorsan fejlődnek az alternatív hajtásláncok és a hatékony üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúrák. Ráadásul a szabályozási keretről még mindig heves viták folynak. Ebben a helyzetben tehát csak az biztos, hogy mindenki olyan gépjárműveket szeretne, amelyek a lehető legkisebb környezeti terhelést jelentik, emellett pedig gazdaságosan is üzemeltethetőek.
Az új hajtásláncok – hasonlóan a vezetőtámogató rendszerekhez – jellemzően a haszongépjárművek szegmensében jelennek meg először, és a személyautóknál csak ezt követően dobják piacra a már bevált megoldásokat. Ezért fontos figyelnünk a haszongépjárműgyártók műszaki igényeire, hiszen azok a teljes járműiparra hatással lesznek.
Mit hoz a jövő?
Még a legvisszafogottabb forgatókönyvek szerint is 2030-ra a hat tonnánál nehezebb, újonnan üzembe helyezett haszongépjárművek mintegy
százaléka akkumulátoros-elektromos lesz, míg az üzemanyagcellák részesedése három százalék körül alakulhat. Öt évvel később azonban már legalább minden harmadik teherautóban lesz meghajtó akkumulátor, és minden tizedikben találunk üzemanyagcellát az iparági várakozások szerint. Emellett a szakértők arra számítanak, hogy bár kézenfekvőnek tűnik az elterjedésük, a gyengébb hatásfok miatt hidrogént égető erőforrásokkal jóval kisebb számban találkozhatunk majd az utakon.
Politikai kérdés
A jövő áru- és személyszállításának meghatározó változói azonban már nem első sorban technológiai, sokkal inkább társadalmi és politikai kérdéssekké váltak. Aki haszongépjárművet üzemeltet, három dologra kíváncsi. Először is arra, hogy az új technológia alacsonyabb összköltségeket eredményez-e a működtetés során. Másodszor arra, hogy árazását tekintve versenyképes-e az új technológia? A harmadik, meghatározó szempont, hogy elérhető-e a hozzá szükséges infrastruktúra? A válaszok nem kizárólag a technológiai lehetőségeken, hanem politikai döntéseken is múlnak. Például azon, hogy ösztönzik-e adókedvezményekkel a drágább, de környezettudatosabb járművek vásárlását, vagy azon, hogy támogatják-e egy adott országban az infrastruktúra fejlesztését.
Átszervezés a hatékonyság érdekében
Mivel még korántsem dőlt el, melyik hajtáslánc hol, mikor és milyen ütemben tud elterjedni, a Bosch fejlesztései is több irányba mutatnak.
Ezért döntöttünk átszervezéséről. Ennek keretében összevonjuk a hajtásláncok rendszertervezését más járműalkatrészekével, és központosított portfólió- és termékmenedzsmentet hozunk létre a haszongépjárművek és a terepjárók számára. Mindezt egyetlen elnök, Jan-Oliver Röhrl irányítása alatt.
Hidrogénmotor Indiából
A növekedés és a siker legjobb módja persze továbbra is az innováció. A Boschnak vannak ötletei a jövő teherautójával kapcsolatban: Indiában több partnerrel dolgozunk a nagy teherautók hidrogénmotorjain. Az első tesztjárművek már az utakon futnak, és a piacra lépésük a következő évben várható. A Bosch többek között a befecskendező rendszert, az érzékelőket, a tartályszelepeket és a vezérlőegységeket szállítja a megfelelő szoftverrel együtt a hidrogén hajtáslánchoz.
Kínában már készülnek az e-tengelyek
A kínai piac számára már megkezdődött a 18 és 49 tonna közötti haszongépjárművekhez fejlesztett eAxle (elektromos tengely) sorozatgyártása. Ez a merev tengely többféle változatban kapható, közös metszetük az integrált villanymotor, sebességváltó, inverter és differenciálmű. Ez a felépítés hozzájárul a gyártási és üzemeltetési költségek csökkentéséhez, és alkalmas mind az akkumulátoros, mind az üzemanyagcellás elektromos modulokkal felszerelt járművekhez. Kínában jelenleg nyolc ügyféllel dolgozunk közös projekteken.
Kriopumpa Amerikából
Az Egyesült Államokban a FirstElement Fuel nevű partnerünkkel közösen jelenleg egy kriopumpát tesztelünk, amely óránként akár 600 kilogramm folyékony hidrogént is képes összenyomni. Ez azért fontos és hatékony, mert a teherautókat tíz perc alatt meg lehet tankolni ezzel a megoldással egy 1000 kilométeres útra elegendő hidrogénnel. Ez a hatótávolság pedig már a dízelüzemű járművekkel egyenértékű, ami sok sofőr és üzemeltető számára meggyőző érvként hathat.
Még több szoftvert!
A jövő haszongépjárműveiben azonban nemcsak a hajtásláncok változnak meg jelentősen. Teljesen új vezetőtámogató rendszerek, így még több szoftver is lesz a fedélzetükön. A korábban említett okok miatt az automatizált vezetés gazdasági előnyei a teherautókban gyorsabban jelentkeznek, mint a személyautókban. Egy másik fontos szempont, hogy szoftvereik a flottakezeléshez kapcsolódó szolgáltatások miatt gyakrabban frissülnek majd. Ez egy újabb kompetencia amire figyelnünk kell.
Mindenki másképp csinálja
A mobilitás átalakulása azonban csak akkor lesz sikeres, ha a többség hajlandó lesz elfogadni és támogatni az adott irányt. A konszenzus mértéke erősen függ attól, hogy az emberek mennyire érzik azt, hogy maguk dönthetnek arról, hogy milyen utat választanak a cél eléréséhez. Ez ugyanúgy igaz a szállítmányozókra, mint az autót vásárló egyéni fogyasztókra.