Sosem hagy cserben a Bosch alkatrészekből építkező navigációs rendszer, köszönhetően egy forradalmian új megoldásnak. A találmány, ami kiegészíti a műholdas jeleket, a vadonatúj SMI230 elnevezésű chip. Ez az eszköz akkor is érzékeli a jármű sebességét, helyzetét és haladási irányát, ha átmenetileg megszűnik a műholdas kapcsolat. Ráadásul az apró chip sokkal többet is tud ennél.
Valószínűleg mindenkivel megtörtént már az vezetés közben, hogy cserben hagyta a telefonos navigáció, amikor arra éppen a legnagyobb szüksége lett volna. Egy alagútban kialakított útelágazásnál ennek kellemetlen következményei lehetnek. Szerencsére ez többé nem fordulhat elő, köszönhetően a Bosch új MEMS érzékelőinek. Az SMI230 elnevezésű chip ugyanis amellett, hogy rendkívül pontos, folyamatosan méri és regisztrálja a jármű irányának és sebességének változásait, kiértékeli az információkat, és továbbítja azokat a navigációs szoftvernek. A chipektől kapott információt ezután az eszközök összevetik a globális navigációs műholdas rendszer (GNSS) helymeghatározó adataival és az összesített eredményt használják az irányításhoz.
Így amennyiben a GPS-jel hirtelen megszűnne, például egy alagútban vagy magas épületek, hegyek között autózva, vagy akár egy mélygarázsban, az új Bosch-érzékelők veszik át az irányítást, a navigáció pedig ilyenkor is tovább működik. A járművek mozgására vonatkozó, folyamatosan érkező adatoknak köszönhetően a képernyő nem fagy le többé, a GPS és a Bosch félvezető chipjei együttes működésének köszönhetően nem lesznek kihagyások a szolgáltatásban. A Bosch a közelmúltban kezdte meg az SMI230 gyártását, és hamarosan már használhatják is az első vásárlók az ezzel szerelt új navigációs rendszereket.
Egyből kettőt, a biztonság kedvéért
A szakértők ezeket az érzékelőket mikro-elektromechanikus chipeknek, vagy MEMS érzékelőknek nevezik. A jármű mozgásával kapcsolatos nagy pontosságú adatok előállítása érdekében a Bosch az apró, rendkívül érzékeny eszközökből kettőt is használ, az egyik a jármű gyorsulását, a másik a szögsebességet méri. Az SMI230 ereje ebben a kombinációban rejlik. Ezenkívül az érzékelő duó rendkívül pontos és a jelenleg használt rendszerekhez képest gyorsabban ismeri fel a jármű mozgásának változásait.
Az SMI230 érzékelő adatainak köszönhetően a térkép megjelenítője gyakorlatilag folyamatosan együtt él a járművel. Ugyanez vonatkozik arra a helyzetre is, amikor a navigációs rendszer teljesen elveszíti a műholdas kapcsolatot. Vagyis a Bosch kontrollere akkor is működik, amikor a műholdas navigáció nem érzékel semmit. Ehhez a navigációs rendszer folyamatosan elemzi a jármű irányát és sebességét és továbbítja a jármű helyzetét a navigációs térképre. Az adatgyűjtés annyira pontos, hogy a helyzetváltozás mindvégig megbízható marad.
EVA már 1983-ban is jól navigált!
Az alapelv ugyanakkor nem teljesen új. A Bosch egyik leányvállalata már 1983-ban készített egy olyan navigációs rendszert, amely egyáltalán nem használt még műholdakat. Az EVA a megadott kezdő- és célkoordináták között az autó mozgását „figyelte” és az alapján navigált. Ha többet szeretnél megtudni róla, kattints ide!
Mire jó még az SMI230?
A Bosch félvezető chipeket elsősorban a biztonsági és a járművezetői navigációs rendszerek érzékelőjeként használják, azonban ennél szélesebb területen is alkalmazhatók, akár multimédiás eszközökben, de a flottakezelésben, vagy útdíjfizetési rendszereknél is hasznosak lehetnek. A Bosch SMI230 MEMS érzékelőjével még a járművek riasztóberendezéseit is tökéletesíteni lehet, ugyanis érzékenységének köszönhetően képes felismerni az ütéseket, sőt a rezgéseket is. Ha pedig baleset történik, az érzékelők erre is rájönnek a hirtelen lassulásból és az autó irányváltozásaiból. Ilyenkor a tőlük érkező adatok alapján akár automatikus vészhívást is képes indítani az eCall segélyhívó rendszer.