Átláthatatlan díjszabás, bonyolult fizetési megoldások, foglalt töltőhelyek. Az elektromos autók vezetői egyre gyakrabban szembesülhetnek ezekkel a problémákkal. Éppen ezért döntött úgy a Bosch, hogy segít megszüntetni a kaotikus állapotokat, így hamarosan elég lesz letölteni a Charge My EV telefonos alkalmazást, hogy minden egyszerű és átlátható legyen.
Gyorsan találni egy útba eső elektromos töltőállomáson egy éppen szabad helyet és ott a lehető legrövidebb idő alatt kedvező áron feltölteni az autót, úgy, hogy a fizetéssel se legyen regisztrációs, vagy jelszavas probléma. Esetleg a töltés idejét is hasznosan eltölteni. Főbb vonalakban így foglalhatnánk össze, mi könnyítené meg egy villanyautó vezetőjének a hétköznapjait.
A töltési idő hasznos eltöltése és a legkedvezőbb tarifa megtalálása egyaránt fontos lesz a közeljövőben
A valóságban azonban ennél bonyolultabb mindez, mivel nincsenek egységes tarifák és szabályok sem Magyarországon, sem Európa többi részén, ahány társaság, annyiféle megoldással találkozhattunk eddig. Van, ahol megkezdett töltésenként egységes az ár, van, ahol a „tankolt” áram mennyiségétől, máshol az eltelt időtől függ a tarifa, és akad, ahol vegyítik ezeket a paramétereket. Ráadásul a szolgáltatások igénybevételéhez is más és más megoldásokat alkalmaznak: van, ahol csak telefonos alkalmazáson keresztül érhető el a töltés, máshol előzetes regisztrációhoz kötik, akad olyan is, ahol bankkártyával fizethetünk. A töltők elhelyezkedéséről sincs teljes Európát lefedő, egységes adatbázis, azok a nagyobb szereplők saját térképein kereshetők.
Elég a káoszból!
A Bosch azt a célt tűzte ki, hogy véget vet az elektromos töltés körüli kaotikus állapotoknak, ezért egy olyan szolgáltatást fejlesztett ki, amely hozzáférést biztosít a járművezetőknek az egyik legnagyobb európai hálózathoz. Ennek köszönhetően tizenhat európai országban jelenleg több mint 150 ezer töltőhelyet használhatnak kényelmesen és egyszerűen, ráadásul a tervek szerint az év második felében újabb 50 ezer állomást kapcsolnak be a rendszerbe. A regisztrációhoz, a töltéshez és a fizetéshez csak néhány kattintás szükséges, ahogyan egyszerűen lehet tájékozódni a tarifák között is a Charge My EV alkalmazással. (Magyarországon egyelőre nem érhető el a szolgáltatás.)
Az elektromos autók vezetői számára ez azt jelenti, hogy az alkalmazással éjjel-nappal megtalálhatják és használhatják az üres töltőhelyeket – akár a lakóhelyük környéken, akár utazás közben. A Bosch emellett arra is vállalkozik, hogy a különböző tarifákat összehasonlítja a járművezetők szemszögéből, így mindenki könnyen eldöntheti, hogy melyik díjszabás a kedvezőbb a számára és mennyit kell majd fizetnie. Ráadásul nemcsak a díjazás lesz átláthatóbb, hanem a fizetési megoldások is: nem kell minden szolgáltatóhoz külön-külön regisztrálni, elég ezt a Charge My EV alkalmazáson egyszer megtenni. Amikor pedig a fizetésre kerül a sor, a rendszer a feltöltött hitelkártya-adatokkal ezt is intézi, havonta pedig kimutatást készít a felhasználóknak a töltési költségekről.
Mit csináljunk, amíg tölt az autó?
Vállalatunk persze arra is gondolt, mi történik a töltés ideje alatt. A Bosch ugyanis egy olyan integrált megoldást fejlesztett ki, amelyben a szórakozás, a hasznosan eltöltött idő is fontos szerepet kapott. A járművezetők például utasíthatják a rendszert, hogy az éttermek, vagy ingyenes wi-fi közelében keressen töltőhelyet. Attól sem kell tartanunk, hogy amire megérkezünk az állomáshoz, azt valaki már használja. Ha ugyanis az eredetileg tervezett hely éppen foglalt, a program automatikusan egy új célállomást jelöl ki. Amennyiben rendszeresen használjuk az alkalmazást, a mesterséges intelligenciát használó szoftver pedig a szokásainkat kiismerve egyre jobb, egyre inkább személyre szabott ajánlatokat tesz.
Virtuális ügynök segít alkudozni
Nem a Charge My EV alkalmazás az egyetlen fejlesztés, amelyet a Bosch az utóbbi időben bejelentett az elektromos töltés egyszerűsítésével kapcsolatban. A mesterséges intelligenciát és blokklánc (más néven DLT) technológiát használó virtuális ügynök egyszerre több mindenre tud figyelni, igényeink, szokásaink, útvonalunk, pénztárcánk és a járművünk töltöttségi szintjének figyelembevételével. Többek között időben figyelmeztet, ha tölteni kell az akkumulátort, majd a közelben található elektromos töltőállomások közül a számunkra legoptimálisabb helyre navigál. Ezt követően kapcsolatba lép a töltőállomással és kiválasztja a legkedvezőbb ajánlatot. A virtuális ügynök így a nevünkben eljárva tárgyalásokat folytat a szolgáltatókkal és képviseli az érdekeinket, valószínűleg sokkal hatékonyabban, mintha mi magunk próbálnánk megoldani az ilyen helyzeteket.
Blokklánc alapú működésének köszönhetően ráadásul gyorsan megtalálja a legmegfelelőbb szolgáltatást. A megoldás lényege ugyanis, hogy az autónknak nem kell minden energia-szolgáltatótól minden adatot lekérnie az árakkal és aktuális kihasználtsággal kapcsolatban. Bőven elég azokkal az állomásokkal közvetlen kapcsolatba lépnie, amelyek a közelünkben találhatók.