A cím egy picit túlzás, de a hosszabb távon valóban az a cél, hogy az egyszerűség kedvéért az autókban csupán egyetlen vezérlőszámítógép maradjon. A CES-en bemutatott új Bosch szervezeti egység és az általuk fejlesztett termékcsalád egy lépéssel közelebb viszi ehhez a gyártókat.
Egyre több, és egyre bonyolultabb elektromos eszközt használnak a járművek és ez a trend – többek között – a vezetéstámogató rendszerek fejlődése miatt a jövőben sem változik. A még okosabb autóknak pedig egyre nagyobb tudású vezérlőegységekre van szükségük. Vállalatunk ezért kiemelt figyelmet fordít a fedélzeti számítógépek fejlesztésére, mostantól külön üzletág foglalkozik ezzel. A cél, hogy akár egyetlen ilyen integrált eszköz is ki tudja szolgálni a járműveket.
Az autók egyre okosabbak lesznek, hiszen egyre több szenzor és szoftveres megoldás dolgozik bennük. Ráadásul a közeljövőben a közlekedési eszközökben is egyre több alrendszer kapcsán megjelennek a mesterséges intelligenciát (MI) használó megoldások, amelyeknek komoly hardverigényük van. Gondoljunk csak a vezetéstámogató rendszerekre, az egyre fejlettebb szórakoztató elektronikai, vagy navigációs szoftverekre. Ezeknek az eszközöknek a működtetéséhez, összehangolásához pedig fejlettebb, gyorsabb, nagyobb tudású fedélzeti számítógépekre van szükség. A Bosch felkészült erre a kihívásra, 2021-től külön divízió foglalkozik a vezérlőegységek fejlesztésével és gyártásával.
Mindent egy helyről
Jelenleg egy egyszerű, átlagos autóban is tucatnyi különböző vezérlőegység dolgozik. Külön modul felügyeli a motorvezérlést, a légkondicionáló, a központizár, a szórakoztató elektronika és még jó néhány különböző funkció irányítását. Ezek az autó különböző részein helyezkednek el, ami jelentős gyártási költséget eredményez egy-egy modell kapcsán.
A Bosch által fejlesztett új, nagy teljesítményű elektronikus modulokba az egyes vezérlőegységek egyre több funkcióját integrálják. Hamarosan ezek a számítógépek képesek lesznek kezelni minden alrendszert, a nagy teljesítményű vezérlőegységek nélkülözhetetlenek lesznek az autókban. A Bosch ezért most azon dolgozik, hogy a másodpercenként több milliárd művelet elvégzésére képes eszközök még az önvezető autók működtetéséhez, az adatalapú szolgáltatásokhoz és az állandó szoftverfrissítésekhez szükséges kapacitással is rendelkezzenek.
Alap, minden kategóriában
Iparági várakozások szerint a járművek értékének egyre nagyobb részét képezik majd a szoftverek és a mögöttük lévő informatikai háttéreszközök. Míg pillanatnyilag egy új autó árának tíz százaléka adódik ebből, ez az arány rövid időn belül harminc százalékra nőhet. Ráadásul a szedánoktól a kompakt autókon át a negyven tonnás kamionokig minden járműkategóriában az alapfelszereltség része lesz a fejlett informatikai háttér, valamint a szoftvereket és a hatalmas adatmennyiségeket kezelni képes számítógépek. Ezek segítségével akár utólag is elérhetőek lesznek a különböző funkciók, mint például a különböző felhasználási jogosultságok szabályozása, vagy akár a részleges önvezetés.
A kevesebb több
Miközben most még akár száz különböző vezérlőegységet kell beépíteni egyetlen járműbe, a Bosch célkitűzése az, hogy a rengeteg eszköz helyett csupán egyetlen számítógépet kelljen használni járművenként, ami lényegesen olcsóbb és persze egyszerűbb megoldás. Már csak azért is lenne ez praktikus, mert így a jelenleginél jóval egyszerűbbé válhat a járművek teljes elektronikai rendszere. A kevesebb alkatrész és elektromos kábel felhasználása ráadásul tömegcsökkentést eredményez, ami pedig olyan fontos paraméterekre is kedvező befolyással lesz, mint például a fogyasztás.
Háromezerszer gyorsabb
Az szinte mindenki számára jól érzékelhető, hogy milyen ütemben fejlődik a számítási kapacitás, elég csak az okostelefonunkra vagy laptopunkra gondolni: a jelenleg kapható eszközök minden paraméterükben fényéveket vernek a néhány évvel ezelőtt kapható társaikra. Természetesen ez a robbanásszerű fejlődés az autókban használt számítógépekre is igaz, az elmúlt húsz évben például az eredetileg navigációs felhasználáshoz tervezett vezérlőegység számítási teljesítménye átlagosan a háromezerszeresére nőtt! Ennek eredményeként egy modern fedélzeti számítógép nemcsak a navigációt, vagy a kijelzőket, hanem egyre több kiegészítő funkciót képes irányítani.
Minden járműkategóriára felkészülve
A Bosch célja egyértelmű: ne csak több dolgot, hanem ténylegesen minden feladatot képes legyen egyetlen szoftver és rendszer-architektúra elvégezni. Ráadásul mindezt úgy, hogy a rendszer különböző egységei a legkisebb érzékelőktől a központi vezérlőegységig tökéletesen kompatibilisek legyenek egymással. Az autógyártók számára az ilyen moduláris felépítés előnye, hogy nagy rugalmasságot biztosít, a számítógépek lényegében minden járműtípusba integrálhatóak. Ha például egy alapvető architektúrát határoztak meg a hardver és a szoftver számára, akkor a számítógép az ügyfelek kívánsága szerint ezek mentén tervezhető. Prémium kategóriás járművek esetén pedig további funkciókat lehet beépíteni a rendszerbe anélkül, hogy újabb hardver elemeket adnának a nyomtatott áramkörhöz.