Skip to main content
 

Bár a kötött pálya az egyik legbiztonságosabb közlekedési módnak számít, balesetek itt is előfordulnak. Annak érdekében, hogy még biztonságosabb legyen a vonatozás, a Bosch Engineering csapata a villamosok ütközésre figyelmeztető rendszerének sikerén felbuzdulva egy Rail Forward Assist rendszer fejlesztésébe kezdett. Ennek segítségével tovább csökkenthető a balesetek száma.

Autóból vonatra

A vasúti közlekedésre optimalizált vezetőtámogató rendszer alapja a Bosch hosszú évtizedekre visszanyúló autóipari tapasztalataira, valamint a városi kötöttpályás közlekedésben használt eszközökre épül. Mind a hardverek – például az érzékelők és elektronikus vezérlőegységek – mind a szoftverek és a fejlesztési módszerek esetében hasznosítják a szakemberek az autóiparban már régóta használt megoldásokat, illetve az ezekből kiinduló, villamosokhoz tervezett rendszereket.

Autóból vonatra

Már évek óta vigyázunk a villamosokra

Vállalatunk 2012-ben kezdte meg a villamosok ütközésre figyelmeztető rendszerének (Tram Forward Collision Warning, röviden TFCW) fejlesztését, a munka eredményeként 2017-ben mutatkoztak be az első ilyen eszközök. A TFCW működésének lényege, hogy amint a villamos akadályt észlel – akár egy másik járművet, akár egy gyalogost vagy tárgyat –, vizuálisan és/vagy akusztikusan figyelmezteti a járművezetőt. Sőt, képes akár automatikusan lefékezni a járművet. Most ezt a fejlesztést optimalizálják a szakemberek a vasúti közlekedésre, így az megfelel az EN 50155 és EN 50128 szabványoknak. A rendszer moduláris felépítése ráadásul lehetővé teszi annak rugalmas alkalmazást.

Villamosokon már régóta alkalmazzák a szakemberek a rendszert

Villamosokon már régóta alkalmazzák a szakemberek a rendszert

Összehangolt működés

A vasúti közlekedésre optimalizált moduláris asszisztenciarendszer, a rail forward assist – hasonlóan a TFCW-hez– egy vezérlőegységből és különböző érzékelőkből, például multifunkciós kamerából, radar- és akár lidarszenzorból áll. Ezek az eszközök tökéletesen összehangoltan működnek és így biztosítják a vasúti jármű előtti terület zökkenőmentes felügyeletét.

Mindenre figyel

A vonat (vagy villamos, illetve egyéb kötöttpályás jármű) elejére szerelt többcélú kamera (MPC2) figyeli a vágányt, és észleli a közelben található tárgyakat, vagyis például a szerelvény útjában lévő többi járművet és persze a gyalogosokat.

A radarérzékelő a kamerából származó információkat ellenőrzi, adatait felhasználják a vonat sebességével és távolságával kapcsolatos számításokhoz. Ráadásul ez az érzékelő még olyan mostoha körülmények között is észleli az akadályokat, mint a köd, az eső, vagy épp az éjszakai sötétség.

Kötött pályán is számtalan olyan szituáció kialakulhat, amikor jól jön a segítség

Kötött pályán is számtalan olyan szituáció kialakulhat, amikor jól jön a segítség

A vezérlőegység a Bosch komponensek és a vonat egyéb fedélzeti rendszerei közötti interfész, amely összesíti a begyűjtött információkat. Ezeknek az adatoknak a felhasználásával azonban nemcsak a vasúti jármű előtti vagy mögötti területet, hanem a peron környezetét is ellenőrzi a rendszer. Ha szükséges figyelmezteti a járművezetőt a pályán lévő akadályokra, valamint a pályaudvarokon, a vasúti szerelvények környezetében lévő veszélyes helyzetek esetében is képes jelezni. Ha bárhol akadályt észlel, vizuális és akusztikus figyelmeztetést ad a vezetőnek, vészhelyzetben pedig akár automatikusan le is fékezheti a járművet, ha ezt a funkciót is aktiválták a telepítés során.

Tolatáskor is résen vagyunk

A rendszer képes arra, hogy tolatáskor is segítsen a szerelvények személyzetének, hiszen ez az egyik legveszélyesebb művelet. Ilyenkor amellett, hogy a vezető nem látja az útjába kerülő akadályokat, nemcsak az irányított járműre kell figyelnie, hanem például a párhuzamos vágányokra is. A tolatási asszisztens ezért a személyzetet a vágányok közelében található akadályokra, például szabálytalanul parkoló autókra, valamint a helytelenül beállított váltók miatti veszélyekre is figyelmezteti. A rendszer emellett rendelkezik kapcsolási asszisztens funkcióval, valamint felsővezeték-asszisztenssel a hibrid hajtásláncú mozdonyok számára. Mindez a balesetek elkerülése mellett segít csökkenteni azt a pszichés terhelést is, amely egy ilyen művelet során a járművezetőre nehezedik, és persze jelentősen csökkenthetők a személyi sérüléssel vagy anyagi károkkal – például a gyakori és a költséges felsővezeték-szakadással – járó esetek is.

Lassú manőverezésnél, például tolatáskor is jól jön a rendszer tudása

Lassú manőverezésnél, például tolatáskor is jól jön a rendszer tudása

Nyugodtabb pályakarbantartás

Az építési és karbantartási műveletek során is segít a rendszer a környezet megfigyelésével. Ennek köszönhetően jobb helyzetfelismerést biztosít a személyzet számára, ami lehetővé teszi, hogy a saját feladataikra összpontosíthassanak, így csökkenthető mind a személyi sérülések, mind a vagyoni károk kockázata.

Nyugodtabb pályakarbantartás

Célunk a teljesen automatizált vasúti közlekedés

A vasúti ágazatban a térérzékelő funkcióval kapcsolatos első kísérleti projektek nagy sikerrel zajlottak. Így egyre közelebb kerülünk a teljesen automatizált, nagymértékben összekapcsolt és ezáltal hatékonyabb és biztonságosabb vasúti közlekedés megvalósításához.

A teljesen automatizált vasúti közlekedés új szintre emelheti például az áruszállítást is

A teljesen automatizált vasúti közlekedés új szintre emelheti például az áruszállítást is

A TFCW már sok helyen bizonyított

Miközben a vasúti közlekedésben még a kísérleti projektek zajlanak, a villamosok esetében már a világ számos nagyvárosában évek óta sikeresen használják a TFCW-t. Hágában például sikerült a felére csökkenteni a villamosbalesetek számát ezzel a rendszerrel. Európában, Ausztráliában és Észak-Amerikában eddig körülbelül 1200 TFCW-rendszert telepítettek villamosokra, ebből néhány Magyarországra került. Sőt Magyarországon dolgozó mérnökeink a fejlesztésekben is részt vesznek. Budapesten tavaly nyár végén szereltek fel az eszközzel két, a 41-es járat vonalán közlekedő Tatra villamost. Debrecenben pedig már ezt megelőzően, 2021 év elején elkezdték tesztelni a rendszert, a 2-es vonalon közlekedő CAF Urbos 3 járműveken. Idén nyártól pedig már a romániai Jászvásár (Iasi) városában is használják az ütközésre figyelmeztető rendszert.

A rendszer már Debrecenben…
… és Budapesten is bekerült villamosokba és jó eredményeket produkált a teszt során

Iratkozz fel hírlevelünkre!