Sokkal közelebb járunk ahhoz, hogy repülő autókkal találkozhassunk a hétköznapokban, mint azt legtöbben gondolnák. A Bosch szakértője szerint ugyanis már ma is rendelkezésre áll az ilyen járművek gyártásához szükséges technológiai tudás. Négy-öt év múlva pedig már jó eséllyel a hétköznapok része lesz a repülő taxi néhány nagyvárosban.
De hogyan is sikerült eljutni odáig, hogy a sci-fi filmek fantázia világából ismert repülő autók nem csak a képzeletbeli szuperhősök járművei lehetnek, hanem a hétköznapok részévé válhatnak éveken belül? Az kétségtelen, hogy amióta léteznek repülőgépek és autók, azóta ábrándozik az emberiség nagy része arról, hogy egyszer sikerült repülésre is alkalmassá tenni az autókat és a házak felett is közlekedhetünk. Talán nem is meglepő, hogy már a huszadik század elején, a repülőzés és az autógyártás kezdeti éveiben is próbálkoztak olyan járművek építésével, amelyek közúton és levegőben is képesek lettek volna közlekedni.
Az első ilyen jellegű, ma már megmosolyogtató tervek még 1917-re nyúlnak vissza, akkor a Curtiss Autoplane épített egy repülő autó prototípust. Az alumíniumból készült jármű farában egy száz lóerős benzinmotor foglalt helyet, amely képes volt a hátsó kerekeket, illetve a szintén hátul elhelyezett tolólégcsavart is forgatni. A meghökkentő külsejű jármű azonban semmire sem volt jó igazán, mivel sem közúton, sem a levegőben nem volt praktikus a használata.
Ezt követően, a harmincas, negyvenes években többen is megkíséreltek repülő autót építeni, de a sorozatgyártásig egyik terv sem jutott el. Ezekről a gépekről is elmondhatjuk, hogy igazából semmire sem voltak alkalmasak és még roppant sokba is kerültek. Az egyik ilyen az 1937-ben elkészült Waterman Arrowbile nevű furcsa szerkezet volt.
Az 1946-ban elkészült Airphibian elődeinél már sokkal fejlettebb jármű volt, de ezt is inkább nevezhetjük guruló kisrepülőgépnek, mint repülő autónak. Ennél talán egy fokkal közelebb állt a repülő autóhoz az 1947-es ConvAirCar–116 (és utódja, a 118), ami a karosszériára csatlakoztatható sárkányszerkezettel tudott felemelkedni, ráadásul jelentős újításként a repüléshez és a közúti közlekedéshez két külön motort használtak. A ConvAirCar kezdetben ígéretes karrierjének az vetett véget, hogy az egyik próbaúton lezuhant a prototípus.
Az 1956-tól forgalmazott és összesen hat példányban értékesített Taylor Aerocar volt talán ebben az időszakban a legsikeresebb próbálkozás a repülő autók között, ebből még ma is létezik egy üzemképes darab. A gép lecsatolható és összehajtható szárnyakkal rendelkezett, öt perc alatt át lehetett alakítani repülőgépből autóvá, vagy fordítva, autóból repülővé.
Persze ezek a kísérletek még mind nagyon messze voltak attól, hogy az átlagember számára is használható kétéltű járművek lepjék el az utakat és az égboltot, ugyanakkor ma már nagyon közel állunk ahhoz, hogy ez megvalósuljon, hiszen 2017-ben, Dubaiban már sikeres teszteket hajtott végre egy pilóta nélküli, önvezető eVTOL (elektromos függőleges fel- és leszállásra képes légijármű), majd ezt követően több repülő autó prototípussal is végeztek sikeres repüléseket többek között az Egyesült Államokban és Németországban is.
A kiélezett versenybe ezen a területen ráadásul olyan nagy múltú vállalatok szálltak be, mint az Audi, a Volvo, az Airbus vagy a Boeing és természetesen a Bosch is végez kutatásokat.
Az Audi és az Airbus által fejlesztett Pop.Up Next az egyik olyan jármű, amely forradalmasíthatja a közlekedést. A gép önvezető, így a járművel utazóknak nem kell tudniuk repülőgépet vezetni ahhoz, hogy használhassák. A Pop.Up Next érdekessége, hogy a kétszemélyes utasfülkét lehet üzemmódtól függően csatlakoztatni autóalvázhoz, illetve egy röpképes felépítményhez.
A másik próbálkozás a Volvo többségi tulajdonosa, a kínai Zhejiang Geely Holding Group által felvásárolt Terrafugia cég nevéhez fűződik. A vállalat két repülő autót is piacra akar dobni: a korábbi tervek szerint a Transitiont már idén, TF-X-et pedig 2023-ban kezdik el értékesíteni. A Transition behúzható szárnyakkal van felszerelve, kifutópályát igényel a felszálláshoz, a TF-X viszont képes helyből felszállni.
A nagy cégek mellett több startup is dolgozik a saját prototípusán. Talán az egyik legismertebb ilyen cég a szlovákiai AeroMobil. Az általuk gyártott gép három perc alatt alakul át autóból repülőgép üzemmódba, és hasonlóan a Terrafugiához, behúzható szárnyakkal látták el.
A nagy versengést jelzi az is, hogy 2017 óta közel egymilliárd dollárnyi pénz áramlott erre a területre világszerte, a gyártók tehát komolyan gondolják, hogy repülő autókat építenek. A Bosch szakértője szerint nem is kell sokáig várnunk arra, hogy repülő taxikon utazhassunk. Marcus Parentis szerint a mindennapi életben hamarabb találkozhatunk majd ezekkel a járművekkel, mint az emberi beavatkozást nem igénylő önvezető autókkal.
Így működik a légi taxi
A jelenlegi elképzelések szerint a helyből fel- és leszállni képes, elektromos hajtású járművek négyszáz méteres magasságban közlekednének, és bár még ott kell majd ülnie valakinek a kormánykerék – vagy botkormány – mögött, valószínűleg a robotpilóta képes lesz a legtöbb közlekedési helyzetben irányítani a gépet.
Ráadásul attól sem kell félnünk, hogy hihetetlenül drága járművek lesznek, és csak a leggazdagabbak engedhetik majd meg maguknak a használatukat. Hasonlóan ugyanis az önvezető autókhoz, a tervek szerint ezeket a járgányokat is majd egy-egy útra bérelhetjük ki, így lényegében légi taxiként fognak működni jellemzően, ráadásul nem kell nagyságrendekkel többet fizetni értük, mint a hagyományos bérautókért.
És hogy mit tesz hozzá a Bosch mindehhez? Vállalatunk fejlesztése, az univerzális vezérlőegység a repülő autók egyik elengedhetetlen tartozéka lesz. Az eszköz hatékonysága abban rejlik, hogy a megszokottnál jóval kisebb helyen is elfér, valamint ötvözi a mikroelektromechanikai rendszereket. A több tucat érzékelő segítségével a repülő taxik helyzete bármikor ellenőrizhető és szabályozható lesz. Marcus Parentis szerint mindez azért fontos, mert a hagyományos légiközlekedési technológia túl drága, nagy méretű és nehéz ahhoz, hogy önvezető repülő taxikban is használni lehessen. A fejlődés újabb lépcsőfokához tehát kellhet a Bosch technológiája, ami az első teszteken már bizonyított is!