Thaiföld a világ egyik legveszélyesebb része a közlekedők számára. A Bosch és a délkelet-ázsiai ország kormányának együttműködése hamarosan javíthat a helyi közlekedésbiztonságon.
Egy meleg, párás reggelen Thomas Lich egy rózsaszín taxi összeroncsolódott gépháztetejére támaszkodva próbálta letörölni az izzadságot a homlokáról Bangkok külvárosában. A helyi rendőrség épülete előtt vizsgálta éppen egy taxi súlyos sérüléseit, miközben minden mozdulatát körülbelül húsz thaiföldi diák, rendőr és igazságügyi szakértő figyelte. Lich alaposan átnézte a logó fényszórót, a benyomott sárvédőt, feljegyezve minden fontos információt. Máskor Németországban, Renningenben pontosan ugyanezt csinálja, csak éppen a Bosch balesetkutatási részlegének légkondicionált irodájában.

Thomas Lich, a Bosch balesetkutatója egy súlyos balesetet szenvedett rózsaszín taxit vizsgál
Adatalapú balesetelemzés
Lich és kollégája, Jörg Mönnich egy tényfeltáró csoporttal együtt próbálja rekonstruálni, mi történhetett a súlyos közlekedési balesetbe keveredett taxival. Hamar egyértelművé válik a karosszérián lévő nyomok alapján, hogy egy motoros által okozott oldalirányú ütközésről van szó. Azt azonban a csapat nem vizsgálja, hogy ki a felelős a balesetért, az majd a rendőrség és a bíróság feladata lesz. A Bosch szakemberei adatokat gyűjtöttek a halálos közúti balesetekről, hogy azokat elemezve létrehozzanak egy együttműködésen alapuló baleseti adatbázist.
Ehhez az inspirációt a német GIDAS (angolul: German In-Depth Accident Study) adja, amely adatbázis Németországban már 25 éve aktívan működik. A GIDAS célja, hogy meghatározza, melyek azok a tényezők, amelyek leggyakrabban vezetnek közúti balesetekhez. Adatbázisában már több mint 47 000 személyi sérüléssel járó közúti baleset található meg, amelyhez évente körülbelül kétezer újabb esetet adnak hozzá, bejegyzésenként 3500 egyedi információt rögzítve.

A baleseti helyszín pontos felmérése elengedhetetlen precíz adatok gyűjtéséhez és későbbi elemzéséhez.
Elszomorító statisztikák
Thaiföldön hasonló adatbázissal még nem rendelkeznek, ám Thomas Lich az ország Központi Igazságügyi Tudományos Intézetével (CIFS) együtt szeretné ezt megváltoztatni. Utóbbi szervezet Thaiföldön minden halálos kimenetelű balesetnél részt vesz a helyszínelésben, hogy ott fényképeket készítsenek, mérjenek és megvizsgálják a sérült járműveket.
Szakembereik gyakorlatilag éjjel-nappal dolgoznak: 2023-ban az országban több mint 800 000 ember sérült meg közúti balesetekben, közülük több mint 14 000-en vesztették életüket. Ez több mint 38 haláleset naponta. Nem véletlenül tarják a közlekedés szempontjából a délkelet-ázsiai országot a világ egyik legveszélyesebb helyének.
Számos adottság van, ami hozzájárul az elszomorító thaiföldi statisztikához. A közlekedési csomópontoknál sok motor és robogó cikázik az autósok között, nem ritkán a forgalommal szemben. Sok a csordultig pakolt, ám rossz műszaki állapotú tuk-tuk és teherautó, illetve az utak szélén a mozgó ételárusok is gyakran akadályozzák a kilátást. Problémát jelent még a kevés biztonságos gyalogátkelőhely, valamint az, hogy sokan sisak nélkül motoroznak, biztonsági öv nélkül vezetnek. A közvilágítás is sok helyen hagy kívánnivalót maga után, és a járművekből is hiányoznak a modern biztonsági rendszerek. A teherautók például jellemzően nincsenek felszerelve aláfutásgátlóval.

Továbbképzésen a Thaiföldi Központi Igazságügyi Tudományos Intézet szakértői
20 évnyi tapasztalat
A thaiföldi kormány szeretné biztonságosabbá tenni az utakat, amelyhez a Bosch segítségét kérték. A német gyártó több mint 20 évnyi balesetkutatási tapasztalattal rendelkezik. Lich és csapata már világszerte több sikeres projektben vett rész, értékes tudást szerezve a különféle regionális kihívásokról. Céljuk egy mindenki számára hozzáférhető adatbázis létrehozása Thaiföldön. A TIDAS (Thailand In-Depth Accident Science) lehetővé teszi tanulmányok készítését a döntéshozók számára, hogy meghatározhassák a szükséges lépéseket.
A német tapasztalatok nyomán kezdetben egy tartományra (Nonthabur) fókuszálnak, és a már rögzített 300 adatpontot kiegészítik a régióspecifikus adatokkal. A 2026-ig tervezett projekt első kezdeti eredményei ígéretesek. Az adatokból látszik, hogy melyek a régió problémás útjai és csomópontjai. Ez alapján az útkezelők láthatják, hogy hol érdemes gyalogátkelőt építeni, vagy hol érdemes módosítani egy út nyomvonalát.
Fontos biztonsági rendszerek
Mivel a thaiföldi közlekedési halálos áldozatok 80 százaléka motoros vagy robogós, ezért fontos, hogy a kétkerekűek biztonsági rendszerei korszerűek legyenek. Ennek érdekében 2024 januárjától a thai kormány jogszabályban írta elő, hogy az országban minden újonnan értékesített 125 köbcentinél nagyobb motorkerékpárt elektronikus blokkolásgátlóval (ABS) kell felszerelni. A Bosch kutatói korábban már bizonyították az ABS előnyeit, továbbfejlesztésével pedig megszületett 2013-ban a motorkerékpárokhoz fejlesztett menetstabilizáló (MSC – Motorcycle Stability Control) rendszer, amely tovább növeli a vezetés biztonságát.
Ez a kategória más területeken is nagyobb szerepet kaphat a jövőben. Thaiföldön a túlterhelt pickupok jellemzően nem rendelkeznek menetstabilizáló berendezéssel, viszont a hozzájuk kapcsolódó felhasználási szokások miatt könnyen megcsúsznak vagy felborulnak. A Bosch európai balesetkutatási adatait alapján az ESP az összes megcsúszásos baleset 80 százalékát meg tudja előzni.

Thomas Lich, a Bosch vezető balesetkutatója
”„Tanulmányaink szerint minden harmadik, személyi sérüléssel járó motoros baleset elkerülhető vagy mérsékelhető lenne — feltéve, hogy minden motoros kétkerekűt blokkolásgátló rendszerrel szerelnénk fel.” –Thomas Lich, Bosch.
Elismert partnerség
A Thaiföldön végzett elkötelezett munkájáért a Bosch 2024-ben elnyerte a thaiföldi miniszterelnök rangos Útbiztonsági Díját. A Bosch balesetkutatóinak tudományos munkája megmutatja, hogy milyen sok apró lépés szükséges a partnerekkel együtt világszerte ahhoz, hogy a balesetek jelentős része megelőzhető legyen. A thaiföldi hőségében ez egy olyan cél, ami minden egyes izzadtságcseppet megér.




